| |
EINDHOVEN
| |  |
| | Afkorting: | Ehv |
Maatschappij: | Nederlandsche
Spoorwegen (NS) | Architect: | K.
van der Gaast | Bouwjaar:
| 1953-1956 |
Verbouwd: | 2013-2017 |
Status: | Rijksmonument |
| | | |
De stad Eindhoven heeft in de afgelopen twee eeuwen een
enorme gedaantewisseling ondergaan. Van een vrij onbeduidend stadje aan de rand
van de Kempen groeide het uit tot de vijfde van ons land. Die gigantische groei
is vooral te danken aan Philips; zonder dit bedrijf had Eindhoven nooit in haar
huidige vorm kunnen bestaan. Nog altijd is de elektronicagigant nog altijd dominant
aanwezig in de stad, al zijn de (meeste) fabrieken in en om Eindhoven allang gesloten.
Al ver voordat Philips werd opgericht was Eindhoven een industriestad. Zoals in
zoveel grote industriesteden was ook in Eindhoven het spoor een bepalende factor
in dat succes. De eerste spoorlijn die in Eindhoven werd aangelegd was de
Staatslijn E, de spoorlijn Breda-Maastricht (via Eindhoven, Venlo en Roermond).
Deze bereikte Eindhoven in de zomer van 1866. Omdat het een Staatslijn betrof
kreeg ook Eindhoven aanvankelijk een standaard station, met in dit geval een standaard
stationsgebouw 3e klasse. In datzelfde jaar kwam ook de spoorlijn naar het Belgische
Hasselt, via Valkenswaard, gereed. Een spoorlijn die maar weinig succesvol bleek.
Een heel ander verhaal was het traject naar Weert, welke in 1912 gereed kwam en
waarmee de verbinding Amsterdam-Maastricht enorm werd verkort. Voor deze laatste
uitbreiding werd een compleet nieuw stationscomplex gebouwd, ontworpen door G.W.
van Heukelom. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg Eindhoven het zwaar te
verduren. Verschillende malen werd de stad gebombardeerd, waarbij een groot deel
van het centrum verloren ging. Ook de wijk Fellenoord, waar het station staat,
werd zwaar getroffen. Ook het station kwam niet geheel ongeschonden de oorlog
door, al viel de schade relatief mee. Toch werd al vrij kort na de bevrijding
besloten dat Eindhoven een nieuw station kreeg. De wederopbouw van de verwoestte
delen van de stad werd namelijk ook aangegrepen om een aantal lang bestaande verkeersknelpunten
aan te pakken. De grootste vormde het spoor, dat toen nog op straatniveau lag.
Aan het einde van de jaren veertig werd begonnen met het ophogen van het spoor,
dat verhoogde spoor werd ten noorden van het bestaande aangelegd. Ook het nieuwe
station schoof een stuk naar het noorden op. Aanvankelijk was S. van Ravesteyn
de hoofdarchitect van het project. Zijn stijl is nog overduidelijk te herkennen
in de diverse viaducten, waaronder die over de Emmasingel en de Vestdijk. Ook
de oude perrontunnel, die al in 1953 gereedkwam, werd door Van Ravesteyn ontworpen.
Maar tijdens de ontwerpfase van het nieuwe stationsgebouw werd Van Ravesteyn vervangen
door K. van der Gaast, voor wie dit het eerste grote stationsproject was. En Van
der Gaast leverde met dit Eindhovense station meteen zijn visitekaartje af. Een
tijdloos ontwerp dat nog altijd representatief oogt. Het is dan ook terecht dat
het in de top 100 Nederlandse monumenten 1940-1958 is opgenomen. Ook is het station
al geruime tijd een rijksmonument. Eindhoven is het belangrijkste spoorknooppunt
van Zuid Nederland. Qua reizigersaantallen is dit het zevende station van ons
land en veruit de drukste buiten de Randstad. Het reizigersaantal neemt al jaren
toe en zal in de toekomst nog verder stijgen. Om ook dan al die reizigers te kunnen
verwerken werd enige jaren geleden begonnen met een omvangrijke verbouwing, die
ook op dit moment (mei 2017) nog gaande is. De belangrijkste aanpassing is het
vergroten van de tunnelcapaciteit, dat al jaren veel te krap was. Daarnaast wordt
de stationshal onder handen genomen en wordt de perronoverkapping voorzien van
zonnepanelen. De werkzaamheden zullen naar verwachting eind 2017 zijn afgerond

| |
Boven:
Het stationsgebouw van Eindhoven. Het huidige station is alweer het derde exemplaar
en kwam in 1956 gereed. Aanvankelijk zou architect Van Ravesteyn het station ontwerpen.
Maar tijdens die ontwerpfase moest hij plaatsmaken voor K. van der Gaast, voor
wie dit zijn eerste grote stationsproject was. Wat vooral opvalt is de enorme
glazen gevel, die hier trouwens grotendeels door zonwering is bedekt. De toegangen
liggen diep verzonken, waardoor het gebouw lijkt te zweven. Aan de linkerkant
is de hoge klokkentoren annex schoorsteen te zien.. | |
| Onder:
De perrons en de perronoverkapping. Station Eindhoven heeft drie perrons, die
relatief kort zijn. Dit komt doordat het station, in tegenstelling tot de meeste
andere grote knooppunten, geen dubbele perrons heeft. Alleen spoor 1 heeft een
echt A en een B-gedeelte, maar deze wordt eigenlijk alleen gebruikt om aan te
geven waarvandaan de intercity's naar Venlo en Maastricht vertrekken. Deze komen
als één trein in Eindhoven aan, alwaar ze worden gesplitst. Let
ook op de bijzondere constructie van de perronoverkapping, deze bestaat uit zogenoemde
Bailey-panelen. Die perronoverkapping is trouwens wat ouder dan het stationsgebouw,
ze kwam -net als de perrontunnel- al in 1953 gereed... .
| |
|
| | | |
Onder:
De enorme hal van het stationsgebouw. Wat vooral opvalt is de hoogte van de ruimte.
De hal is in de loop van de tijd behoorlijk veranderd, zoal bij zoveel grote stations
heeft het tegenwoordig meer weg van een klein, overdekt winkelcentrum. Momentheel
wordt de ruimte flink verbouwd. . |
Onder:
Het restaurant in betere tijden. Het is een wat oudere foto, gemaakt in de zomer
van 2001. Op de foto is één van de kenmerkende ronde vensters te
zien, let vooral op de bijzondere afwerking van de kozijnen. Het plafond bestaat
uit zogenoemde "Kwaaitaal-elementen", iets dat Van der Gaast in die
tijd veelvuldig toepaste. Maar het meest bijzondere zijn toch wel de kroonlucters,
dit zijn nog de originele uit 1956,,, . . |
| | | |
Onder:
Een stukje historie dat weer in ere is hersteld. In de nieuwe perrontunnel, die
onlangs in gebruik werd genomen, zijn drie vloermozaïeken aangebracht. Het
zijn replica's van de originele mozaïeken uit 1953 van J. Boon, die in de
vloer van de oude tunnel was verwerkt. De originelen zijn aan het einde van de
jaren tachtig verdwenen
. |
Onder:
Het Eindhovense station is in de loop van de tijd aangepast en gemoderniseerd,
maar er zijn gelukkig ook nog een aantal authentieke elementen bewaard gebleven.
Zo staan op de perrons nog de originele houten banken uit 1956, dat mag gerust
uniek worden genoemd. . . |
| | | |
Onder:
De Vestdijktunnel, even ten westen van het station. Het is één van
de viaducten die door Van Ravesteyn werd ontworpen. Enkele daarvan werden versierd
met pompeuze beelden, ditmaal gemaakt door J. Hekman. De oorspronkelijke beelden
op de Boschdijktunnel en de Vestdijktunnel werden in de jaren negentig verwijderd.
Op de Vestdijktunnel zijn polyester replica's geplaatst. De echte beelden staan
in de tuin van het Spoorwegmuseun te Utrecht... .
|
Onder:
Op een zeer prominente plek op het grote Stationsplein staat het standbeeld voor
dr. Anton Philips, de man die eigenhandig van een eenvoudig gloeilampenfabriekje
een wereldconcern had gemaakt. Het beeld is een creatie van de beroemde beeldhouwer
Wenckebach en werd in het voorjaar van 1951 onthuld, een paar maanden voor het
overlijden van Philips. Bij de uitvaartplechtigheid trok de rouwstoet ook langs
het beeld. Dat stond toen nog op een andere locatie namelijk ongeveer ter hoogte
van de glazen koepel van "America Today" (tegenover de Primark). Later
verhuisde het naar een plekje naast het station. Ergens in de jaren zestig kreeg
het beeld haar huidige plaats
. |
| | | |
| |
versie: 31-05-2017 |