|
|
AMSTERDAM
AMSTEL
|
|
|
Afkorting: |
Asa |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
H.G.J. Schelling |
Bouwjaar:
|
1935-1939 |
Verbouwd: |
o.a. 1972-1977,
1996 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
Jaren geleden, toen ik nog maar net met mijn
site was begonnen, kreeg ik (naar later bleek) een soort strikvraag
of ik wel wist wat het oudste NS-station was. Ietwat naïef
antwoorde ik: "Valkenburg, natuurlijk". "Nee"
was direct daarop de reactie, "Amsterdam Amstel". En feitelijk
is het nog waar ook..! Dit station was namelijk het eerste nieuwe
station dat werd geopend nadat de vroegere HIJSM en de Staatsspoorwegen
per 1 januari 1938 definitief waren samengevoegd en verder gingen
als Nederlands(ch)e Spoorwegen.
Voor drie Amsterdamse stations wordt 2014 een gedenkwaardig jaar.
Op 15 oktober bestaat Amsterdam Centraal 125 jaar en op precies
dezelfde dag vieren de stations Muiderpoort en Amstel hun 75 jarig
jubileum (of dit ook werkelijk gevierd wordt weet ik trouwens niet).
Met de ingebruikname van die twee laatstgenoemde stations werd een
belangrijke stap gezet in de totstandkoming van de "Spoorwegwerken-Oost".
En om nog even in de jubileumstemming te blijven, afgelopen maand
(februari 2014) was het was het 80 jaar geleden dat de eerste spade
voor dit project de grond in ging.
Station Amstel verving het noordelijker gelegen kopstation Weesperpoort
uit 1843. Dat station was ooit het vertrekpunt van de spoorlijn
Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Zevenaar, de Rhijnspoorlijn van de NRS.
Nadat het begin- cq eindpunt van deze lijn aan het einde van de
negentiende eeuw werd verplaatst naar het nieuwe Centraal Station
bleef station Weesperpoort een tussenstation in deze treinverbinding.
Met alle tijdrovende gevolgen van dien. Met de komst van het Amstelstation
werd hierdoor flink wat tijdwinst geboekt. De keerzijde echter was
het feit dat het station iets buiten de stad kwam te liggen. Er
was dus aanvullend openbaar vervoer nodig, zoals trams, bussen en
taxi's. En zo ontstond één van de allereerste ov-knooppuntten,
een station waar meerdere vormen van openbaar vervoer samenkomen.
De opzet van het station was dan ook ronduit revolutionair. Had
station Naarden-Bussum ooit de primeur om als allereerste een station
voor zowel trein- als tramverkeer te zijn, bij het Amstelstation
ging men nog véél verder. Hier waren het station en
het gebied er omheen onderdeel van een stedenbouwkundig plan. Het
stationsgebouw eist hierbij een nadrukkelijke rol op. De enorme
hal staat haaks op de sporen, iets dat overigens wel vaker voor
kwam bij de vooroorlogse stations van Schelling. In dit geval diende
het nadrukkelijk om het stationsplein in tweeën te splitsen.
Het gebouw kende destijds drie toegangen, één in de
beide lange gevels een één via een onderdoorgang aan
de westzijde van het gebouw. De traditionele hoofdingang was verdwenen,
evenals de aparte uitgang. Ook de aankomende reizigers konden nu
het station via de hal verlaten.
Het begrip ov-knooppunt kreeg in de tweede helft van de jaren zeventig
een nieuwe dimensie door de komst van de metro, die letterlijk tussen
de treinen ging stoppen. Dezelfde metro betekende trouwens ook het
einde van een ander fenomeen, waarmee dit station eveneens een primeur
had: de autoslaaptrein. Toch is het Amstelstation nog altijd voor
menigeen het vertrekpunt voor een vakantie, zij het dat dit niet
meer op het station zelf is maar daar direct naast. Daar bevindt
zich namelijk het internationale busstation van de firma Eurolines,
dat hier ook haar hoofdkantoor heeft.
Op het station is inmiddels veel veranderd. het revolutionaire is
inmiddels behoorlijk vervaagd en het belang van het station is inmiddels
wat verminderd, al stoppen de belangrijke intercityverbindingen
naar Maastricht en Nijmegen hier nog altijd. Maar het is allang
niet meer na het Centraal Station het belangrijkste station van
Amsterdam, qua reizigersaantallen is het voorbijgestreefd door stations
als Sloterdijk en Bijlmer ArenA. Desondanks blijft station Amstel
een bijzonder station, het is dan ook meer dan terecht dat het inmiddels
de status van rijksmonument heeft.

|
|
Boven
en onder: Station Amsterdam Amstel is een voor Nederlandse begrippen
revolutionair station. Dat geldt zeker voor de grote hal, die
loodrecht op de sporen staat. Hierdoor wordt het stationsplein
in tweeën gedeeld. Het noordelijke deel (boven) heeft een
standplaats voor taxi's en er is een "voorrijstrook voor
halen en brengen", het begrip "kiss-and-ride" bestond
in die tijd nog niet. Op het zuidelijke plein is een busstation
en daar weer naast is het internationale busstation van Eurolines.
Door deze opzet kent het stationsgebouw geen echte voorgevel of
hoofdingang, al wordt de noordelijke gevel (opnieuw de foto boven)
wel vaak als zodanig beschouwd. Het station lag decennialang toch
wel wat geïsoleerd, maar daar is in de afgelopen twintig
jaar veel verandering in gekomen
( zie ook pagina
4 en pagina 5 )
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
De stationshal, hier te zien in de richting van de tunnel naar
de perrons. Op de twee korte wanden zijn fraaie wandschilderingen
aangebracht, vervaardigd door Peter Alma. Er is ook hier inmiddels
veel veranderd. Het lokettenfront -met die typische halfronde
wandjes- is allang verdwenen, daarover later meer. De hal heeft
tegenwoordig eigenlijk meer weg van een overdekt winkelcentrum.
( zie ook pagina
6 )
|
Onder:
Vanaf het tweede perron zicht op de perrons en de perronoverkapping.
Het Amstelstation heeft twee eilandperrons, die verschillend van
grootte zijn. Het tweede perron is het voornaamste perron en is
beduidend breder dan het tegenoverliggende exemplaar. Dat laatste
is trouwens ook aan de wanden van de perronoverkapping te zien.
Die overkapping is vrij eenvoudig vormgegeven en is opvallend
laag. Men was er in de tijd dat het station werd gebouw van overtuigd
dat de stoomtractie reeds op haar retour was en dat daarom geen
hoge (en dus dure) perronoverkappingen meer nodig zouden zijn.
Het Amstelstation was trouwens het eerste nieuwe station dat van
meet af aan al over bovenleidingen beschikte
( zie ook pagina
7 )
|
|
|
|
|
Onder:
Een autoslaaptrein staat in het voorjaar van 1962 op spoor 3 gereed
voor vertrek. Deze trein heeft maar relatief kort vanaf het Amstelstation
gereden, zo'n elf jaar, maar toch bleef het station voor veel
mensen in de herinnering als vertrekpunt van de autotrein. Opvallend
is de aanwezigheid van de Wegenwacht. Zou men soms problemen met
de trein hebben gehad..?
( zie ook pagina
8 )
|
Onder:
Vanaf de tweede helft van de jaren zeventig werd het Amstelstation
pas echt een ov-knooppunt, dankzij de ingebruikname van het eerste
deel van de Amsterdamse metro. Deze stoppen op de twee binnenste
sporen. Daarmee werd de perroncapaciteit voor wat betreft het
treinverkeer gehalveerd, maar het station werd er wel veelzijdige
door. Op deze foto staat een metrostel van lijn 53 op spoor 2
gereed voor vertrek naar Amsterdam. Dit type (ook wel de "Zilvermeeuw"
genoemd) is nu nog alom vertegenwoordigd, maar heeft wel haar
langste tijd gehad. In de komende jaren zullen deze metrostellen
worden vervangen door nieuw materieel.
|
|
|
|
|
Onder:
Het is inmiddels al meer dan veertig jaar geleden dat de autoslaaptrein
voor het laatst vanaf dit station vertrok. Internationale treinen
stoppen hier niet meer en ook het reisbureau op het station is
allang verleden tijd. Toch is station Amstel nog voor menigeen
het startpunt voor een vakantie naar het buitenland. Op het voormalige
busstation staan nu de bussen van de firma Eurolines, dat hier
ook haar hoofdkantoor heeft.
|
Onder:
In de winter van 2008 werden als proef warmtezuilen op de perrons
van dit station geplaatst, op elk perron één. Reizigers
kunnen deze wat overmaatse elektrische kachels zelf aanzetten,
maar de zuilen werken alleen bij temperaturen onder de twaalf
graden Celsius en dan gedurende maximaal vier minuten. Het Amstelstation
was het eerste station dat hiermee werd uitgerust, het was trouwens
één van de vele primeurs van dit station...
|
|
|
|
|
versie: 12-03-2014 |