|
|
AMSTERDAM
MUIDERPOORT
|
|
|
Afkorting: |
Asdm |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
H.G.J. Schelling |
Bouwjaar:
|
1937-1939 |
Verbouwd: |
1999 |
Status: |
Rijksmonument
(seinhuis) |
|
|
|
|
Dit station werd gelijktijdig met Amsterdam
Amstel geopend, maar op de één of andere manier heeft
station Muiderpoort altijd wat in de schaduw van dat zuidelijker
gelegen station gestaan. En dat is op zich best wel begrijpelijk,
Amsterdam Amstel was namelijk een revolutie in de manier waarop
toekomstige (grotere) stations werden ontworpen en gebouwd. Ook
is het een veel monumentaler station. Dat laatste is bij het Muiderpoort-station
veel minder het geval. Toch is dit wel degelijk een bijzonder station.
Bijzonder vanwege de voor Nederland unieke opzet (een vorkstation
met hoogliggende perrons) en vanwege de -voor die tijd- geavanceerde
architectuur. Op het eerste gezicht lijkt het een station uit de
jaren vijftig te zijn, maar in werkelijkheid is het al een stuk
ouder
Aan het einde van de negentiende eeuw werd begonnen met de eerste
grote uitbreiding in het oosten van de stad, op datzelfde moment
werden daar ook de eerste nieuwe havens aangelegd. Al snel ontstond
er behoefte aan een extra spoorweghalte in Amsterdam-Oost, zowel
voor de nieuwe bewoners als voor de arbeiders in de havens.
De eerste voorloper van het huidige station Muiderpoort was de halte
Sint Anthoniedijk en werd in 1882 geopend. Over die halte is maar
heel weinig bekend. Afbeeldingen ervan zijn er niet en op plattegronden
uit die tijd wordt de halte niet vermeld. Waar die halte dus exact
was is mij niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat deze bij
de spoorbrug over het Loozingskanaal (tegenover houthandel Jongevos)
was. De naam Sint Anthoniedijk verwees in ieder geval naar de gelijknamige
dijk -de huidige Zeeburgerdijk- waaraan de halte lag. Een erg groot
succes was de halte in ieder geval niet, want al na veertien jaar
werd het gesloten. In 1896 werd een nieuwe halte geopend, ditmaal
wat zuidelijker gelegen, aan de Pontanusstraat. Aanvankelijk kreeg
het nieuwe station de naam van diezelfde straat, maar die naam werd
al vrij snel veranderd in "Muiderpoort". Met die naam
leek men terug te grijpen naar een oude traditie uit de begintijd
van het spoor in Amsterdam, waarbij de stations namen kregen van
de nabijgelegen stadspoorten. Denk hierbij aan de stations Willemspoort
en Weesperpoort. Maar in het geval van station Muiderpoort was van
"directe omgeving" bepaald geen sprake. De échte
Muiderpoort, overigens één van de drie nog overgebleven
Amsterdamse stadspoorten, staat namelijk op zo'n twee kilometer
afstand! De naam klinkt echter wel veel krachtiger dan "Pontanusstraat",
zouden er soms in die tijd ook al marketingbureau's hebben bestaan?
Wanneer die naamswijziging overigens plaatsvond is niet precies
bekend, waarschijnlijk gebeurde dit rond de eeuwwisseling naar de
twintigste eeuw.
Het station was een eilandstation, met twee perrongebouwtjes onder
één dak annex perronoverkapping. De toegang naar het
station lag in het verlengde van de Eerste van Swindenstraat en
in het verlengde van die straat werd hiertoe een spoorwegovergang
aangelegd. Ditmaal bleek het station wel een succes, niet in de
laatste plaats omdat het nu een centrale plaats innam in de nieuw
ontwikkelde stadswijken. In 1907 werd station Muiderpoort uitgebreid.
Er kwamen drie extra perrongebouwen. Uiteraard werden dientengevolge
zowel het perron als de perronoverkapping verlengd. In die tijd
was de Dapperbuurt gereed gekomen en werd al enige jaren gebouwd
in de nieuwe Indische Buurt, aan de overkant van het spoor. De centrale
straat in deze nieuwe buurt werd de Javastraat, die in het verlengde
van de Eerste van Swindenstraat werd aangelegd. De twee buurten
werden echter nog altijd met elkaar verbonden middels overwegen.
Met het toenemen van het verkeer gingen deze voor steeds meer problemen
zorgen

|
|
Boven:
Het markante stationsgebouw, met daar direct achter de hoge betonnen
seintoren. Station Muiderpoort is een zogenoemd vork- of wigstation,
waarbij de aftakkende sporen achter het stationsgebouw samenkomen.
Van dit type station zijn er in ons land maar drie gebouwd, waarbij
dit station als enige nog altijd alle perrons voor de reguliere
treindiensten in gebruik heeft. Het is tevens de enige met verhoogde
perrons. In grote tegenstelling tot de twee andere vorkstations
(Kesteren en Schin op Geul) heeft dit station twee eilandperrons.
Die kunnen dus niet aan het einde in één samenvloeien.
In plaats daarvan waren de twee perrons en het stationsgebouw
door middel van twee (!) -vrij lange- tunnels met elkaar verbonden,
met als nadelig gevolg dat de loopafstand tussen de beide perrons
vrij fors was. Die tunnels zijn inmiddels allang weer vergeten.
Het stationsgebouw en de seintoren hebben hun oorspronkelijke
functie ook al jaren geleden verloren...
|
|
Onder:
Dit is een wat oudere foto, van een jaar of twaalf geleden. Station
Muiderpoort in de schemering, gezien vanaf het perron langs spoor
2 (richting Weesp). Links op de achtergrond is nog vaag de toren
van de Muiderkerk te zien. Prominent in beeld staat een zogenaamde
dubbele "WUBO" (Waarschuwingsinstallatie bij UitzichtBelemmerende
Objecten). Normaal gesproken branden de twee paar lampen permanent,
maar ze gaan knipperen op het moment er een trein nadert. Het
is een waarschuwingssysteem voor het geval er in de directe omgeving
van het spoor wordt gewerkt, maar voor de geoefende treinreiziger
(waaronder uw webmaster
) is het ook een handig middel om
te zien of hun trein in aantocht is...
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het eerste station Muiderpoort lag een kleine 300 meter ten noorden
van het huidige station, ter hoogte van de hoek Eerste van Swindenstraat
/ Pontanusstraat. Aanvankelijk werd dit station ook Pontanusstraat
genoemd, maar die naam heeft het maar heel kort gehad. Deze ansichtkaart
werd waarschijnlijk rond 1920 uitgegeven, het station had toen
haar maximale omvang bereikt en de eerste huizenblokken in de
Indische Buurt staan er al geruime tijd. Om het station beter
bereikbaar te maken werd een voetgangersbrug over de sporen gebouwd.
Zodoende kon de drukke overweg enigszins worden omzeild.
|
Onder:
Een ansichtkaart met daarop de Muiderpoort en daarachter het pas
gereedgekomen Tropeninstituut (met daarin het Tropenmuseum). Het
station Muiderpoort werd naar deze poort vernoemd, zoals dit eerder
ook gebeurde bij de stations Willemspoort en Weesperpoort. Maar
anders dan bij die twee -al lang verdwenen- stations staat station
Muiderpoort nu niet bepaald in de directe nabijheid van de gelijknamige
stadspoort. Overigens is de Muiderpoort één van
de drie nog overgebleven stadspoorten van Amsterdam. De andere
twee zijn de Waag (jazeker, dit was ooit een stadspoort!) en de
Willemspoort, die laatste is overigens beter bekend als Haarlemmerpoort.
|
|
|
|
|
Onder:
De eerste voorloper van het huidige station was de stopplaats
Sint Anthoniedijk (1). Die halte bevond zich nabij de gelijknamige
dijk, tegenwoordig de Zeeburgerdijk. Vermoedelijk lag deze direct
ten zuiden van de brug over het Lozingskanaal (A), schuin
tegenover de houthandel Jongevos. In 1896 werd deze weinig succesvolle
stopplaats vervangen door het zuidelijker, maar veel gunstiger
geleden station Pontanusstraat (2), gelegen tegenover de
hoek Eerste van Swindenstraat / Pontanusstraat (B). De
naam verwees dus naar de straat die parallel langs het station
loopt. Al snel werd de naam van het station echter veranderd in
Muiderpoort, naar de gelijknamige stadspoort (C). Het huidige
Muiderpoort-station (3) lag nog wat zuidelijker en werd
in 1939 geopend.
|
|
|
|
|
versie: 19-11-2013 |