|  
             Architect Van Ravesteyn was al sinds 1912 
              in dienst bij de Spoorwegen. Maar hij heeft het in al die jaren 
              moeten doen met het ontwerpen van goederenloodsen, seinhuizen e.d. 
              In de jaren dertig werd het stationsgebied uitgebreid en verbouwd. 
              De stations Maliebaan, Biltstraat en het Buurtspoorwegstation werden 
              gesloten. De sporen van het Buurtspoorweg-station werden verlengd 
              tot de zijgevel van het Centraal Station. Het stationsgebouw zelf 
              onderging ook een uitbreiding, waarbij een nieuwe gevel tegen het 
              bestaande gebouw uit 1843 werd aangebouwd. Mooi was het echter niet, 
              en architect Van Ravesteyn kreeg dan ook veel kritiek te verduren. 
              De verbouwing is net afgerond, als het station op 17 december 1939 
              door brand wordt verwoest. Het wordt herbouwd, waarbij het de kritiek 
              op het vorige ontwerp ter harte wordt genomen. De gehele voorgevel 
              krijgt een golvende aanzicht. Hoewel niet iedereen even gecharmeerd 
              was van de golvende lijnen en de vele ornamenten op en in het gebouw, 
              waren vriend en vijand het over eens dat Van Ravesteyn een uniek 
              ontwerp met veel ruimte en licht had gemaakt.  
            Begin jaren zeventig wordt het station gesloopt 
              om plaats te maken voor een busstation en het winkelcentrum Hoog 
              Catherijne. Het eens zo mooie Centraal Station wordt gedegradeerd 
              tot een lokettenwand in een winkelpassage. Pas in 1989 kreeg het 
              Centraal Station in Utrecht weer een volwaardige hal. Maar daar 
              is aan de buitenkant weinig van te zien. 
           | 
           
            
           |