Architect Van Ravesteyn was al sinds 1912
in dienst bij de Spoorwegen. Maar hij heeft het in al die jaren
moeten doen met het ontwerpen van goederenloodsen, seinhuizen e.d.
In de jaren dertig werd het stationsgebied uitgebreid en verbouwd.
De stations Maliebaan, Biltstraat en het Buurtspoorwegstation werden
gesloten. De sporen van het Buurtspoorweg-station werden verlengd
tot de zijgevel van het Centraal Station. Het stationsgebouw zelf
onderging ook een uitbreiding, waarbij een nieuwe gevel tegen het
bestaande gebouw uit 1843 werd aangebouwd. Mooi was het echter niet,
en architect Van Ravesteyn kreeg dan ook veel kritiek te verduren.
De verbouwing is net afgerond, als het station op 17 december 1939
door brand wordt verwoest. Het wordt herbouwd, waarbij het de kritiek
op het vorige ontwerp ter harte wordt genomen. De gehele voorgevel
krijgt een golvende aanzicht. Hoewel niet iedereen even gecharmeerd
was van de golvende lijnen en de vele ornamenten op en in het gebouw,
waren vriend en vijand het over eens dat Van Ravesteyn een uniek
ontwerp met veel ruimte en licht had gemaakt.
Begin jaren zeventig wordt het station gesloopt
om plaats te maken voor een busstation en het winkelcentrum Hoog
Catherijne. Het eens zo mooie Centraal Station wordt gedegradeerd
tot een lokettenwand in een winkelpassage. Pas in 1989 kreeg het
Centraal Station in Utrecht weer een volwaardige hal. Maar daar
is aan de buitenkant weinig van te zien.
|
|