|
|
VLEUTEN
|
|
|
Afkorting: |
Vtn |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
A. van der Steur |
Bouwjaar:
|
1922 |
Gedeeltelijke
sloop: |
1945 |
Status: |
Gemeentelijk
monument |
Baanvak: |
Utrecht Centraal-Woerden |
|
|
|
|
Nog
niet eens zo heel lang geleden was Vleuten nog een zelfstandig dorp,
landelijk gelegen onder de rook van Utrecht. Een dorp dat samen met
het nabij gelegen De Meern de gemeente Vleuten-De Meern vormde, een
gemeente van tuinders en later ook van forenzen. Veruit de beroemdste
bezienswaardigheid in deze voormalige gemeente is het beroemde kasteel
De Haar in Haarzuilens, even ten noordwesten van Vleuten gelegen,
midden in de spoordriehoek Utrecht-Harmelen-Breukelen. Maar die zelfstandigheid
is inmiddels voorgoed voorbij. Sinds 2001 is Vleuten een wijk van
Utrecht. De meeste tuinders zijn inmiddels verdwenen, ze moesten plaatsmaken
voor de nieuwe woonwijk Leidsche Rijn. Ook het spoor ontkwam niet
aan grote veranderingen. Zo werd het spoor tussen Utrecht en Woerden
onlangs verdubbeld naar vier sporen, waarbij het spoor door Vleuten
ook nog eens werd verhoogd. Te midden van al deze veranderingen staat,
onderaan de spoordijk, een bijzonder voormalig stationsgebouwtje.
De spoorlijn Utrecht-Woerden bestond al ruim 25 jaar toen Vleuten
in 1881 haar eerste halte kreeg. Die halte was niet bepaald zonder
slag of stoot tot stand gekomen want eigenlijk zag de Nederlandsche
Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS), die de spoorlijn Utrecht-Den Haag/Rotterdam
liet aanleggen en tot 1890 zou exploiteren, helemaal niets in een
station of een halte bij Vleuten. Onder druk van de Vleutense gemeenteraad,
die daarbij ook aangaf mee te zullen betalen bij de aanleg van de
halte, stemde de NRS uiteindelijk toch in. Wel moest men het aanvankelijk
met een beperkt aantal treinen per dag doen. Per dag zouden in elke
richting slechts drie treinen per dag stoppen. Maar daar stond tegenover
dat de halte wel meteen een permanent haltegebouw kreeg. Dat was op
zich al een bijzonderheid. Bij de NRS was het namelijk niet gebruikelijk
dat nieuwe halten en stations meteen al van een permanent gebouw werden
voorzien, al ging het in dit geval dan om een eenvoudige halte. Ter
vergelijking: Woerden moest het op dat moment nog altijd met een houten
"directiekeet" doen
Dat eerste haltegebouw stond aan de zuidkant van het spoor, dus in
feite van het dorp af. Het was erg eenvoudig van opzet, het leek nog
het meest op een groot uitgevallen huis. Dat was het deels ook, maar
er waren -uiteraard- ook ruimten voor de diverse stationsfuncties.
Vanaf het begin van de twintigste eeuw ontwikkelden Vleuten en De
Meern zich steeds meer tot regionaal tuinbouwgebied, vooral de glastuinbouw
maakte hier een grote groei door. Die tuinders kwamen vooral uit Utrecht,
waar ze vanwege stadsuitbreidingen (ook toen al...) moesten vertrekken.
De tuinbouw bracht ook randactiviteiten met zich mee. Zo kwamen er
toeleveringsbedrijven, een tuinbouwschool en een veiling. Het grappige
hierbij is het feit dat het spoor nu eens niet in de eerste plaats
voor deze bedrijvigheid zorgde, al hielp het natuurlijk wel dat Vleuten
nu een eigen halte had. Voor de bevolkingsgroei maakte deze nieuwe
bedrijvigheid aanvankelijk nog niet zo veel uit. Toch groeide Vleuten
vanaf de jaren twintig. Dit had echter een andere reden, eentje waarbij
de halte juist wel een bepalende factor bleek: de forens had Vleuten
als woonplaats ontdekt. Die groei zorgde er mede voor dat een nieuw,
en vooral groter, stationsgebouw noodzakelijk werd. |
|
Boven:
Het voormalige stationsgebouw staat er nu eigenlijk een beetje
verloren bij, langs die hoge spoordijk. In 2007 werd het station
verplaatst. Het stationsgebouw had haar oorspronkelijke functie
al in 2001 verloren, sinds 2004 zit er een bloemenzaak in.
|
|
Onder:
In 2007 werd station Vleuten zo'n 300 meter westwaarts opgeschoven.
Dat had enerzijds te maken met het feit dat het spoor hier verdubbeld
werd naar vier sporen, waarbij deze ook nog eens werd verhoogd.
Maar de voornaamste reden van deze verplaatsing is het feit dat
het station nu wat beter aansluit bij de nieuwe wijk Leidsche
Rijn. Helemaal rechts op de foto is nog net het dak -met de kenmerkende
drie schoorstenen- van het voormalige stationsgebouw te zien.
|
|
|
|
|
|
Onder:
De eerste halte werd in 1881 geopend en was erg eenvoudig van
opzet. De bediening van de halte was aanvankelijk erg mager, per
richting stopten er maar drie treinen per dag. Maar daar stond
tegenover dat de halte van meet af aan van een behoorlijk haltegebouw
was voorzien. Dat was voor NRS-begrippen nogal ongebruikelijk,
deze maatschappij stond er namelijk o, bekend nieuwe halten en
stations eerst van een tijdelijk gebouw te voorzien. Vaak was
dit niet veel meer dan een houten keet. Die tijdelijke accommodaties
hielden het in een enkel geval nog behoorlijk lang uit, zo moest
Woerden het tot 1913 met haar schamel stationsonderkomen doen...
|
Onder:
Nadat in 1922 het nieuwe stationsgebouw in gebruik werd genomen
bleef het oude haltegebouw nog jarenlang bestaan als dienstwoning.
Op deze foto uit 1954 zijn de beide stationsgebouwen te zien,
op de voorgrond het voormalige haltegebouw uit 1881 en op de achtergrond
haar opvolger. Twee jaar later ging het oude stationsgebouw alsnog
tegen de vlakte. Ook het "nieuwe" stationsgebouw heeft
haar oorspronkelijke functie allang verloren, maar het heeft wel
een monumentale status.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Ten noordwesten van Vleuten, middenin de sporendriehoek
tussen Breukelen, Harmelen en Utrecht, staat kasteel De
Haar. Het is het grootste kasteel van ons land en is in
deze vorm ook een van de jongste. Het is namelijk maar
iets meer dan een eeuw oud! Zo'n 125 jaar geleden stond
hier nog een ruïne van een eerder kasteel, toen de
toenmalige eigenaar het besloot te laten herbouwen. De
architect van het kasteel is niemand minder dan P.J.H.
Cuypers, die toen net klaar was met het Amsterdamse Centraal
Station. Kosten noch moeite werden gespaard en het eindresultaat
was dan ook ronduit indrukwekkend. Maar het is wel een
typisch 19e eeuwse interpretatie van hoe een middeleeuws
kasteel er uit zou moeten zien... Toch is en blijft het
een bijzonder monument!
|
|
|
|
|
versie: 12-12-2012 |