|  
             In deze tijd is een station waarin meerdere 
              vormen van railvervoer samenkomen allang geen uitzondering meer, 
              denk hierbij bijvoorbeeld aan de stations Duivendrecht, Schiedam 
              Centrum, Rotterdam Blaak en de Amsterdamse stations Bijlmer, Holendrecht 
              en Sloterdijk. Een jaar of zeventig jaar geleden was zo'n alles-in-één-station 
              nog een zeldzaamheid. Het in 1939 geopende station Amsterdam Amstel 
              was in die tijd dan ook ronduit revolutionair. Voor het eerst werden 
              trein, tram, bus en taxi in één stationscomplex samengebracht 
              en alom wordt dit station dan ook als allereerste ov-knooppunt beschouwd. 
              Helemaal toen vanaf 1977 ook de metro's onder dezelfde overkapping 
              en langs dezelfde eilandperrons van de treinen gingen stoppen. Toch 
              was dat idee destijds bepaald niet nieuw. Ruim vijftig jaar tevoren 
              werd in Bussum een nieuw station in gebruik genomen dat een combinatie 
              was van een kopstation en parallelstation met lanssporen. Die langssporen 
              waren ( en zijn uiteraard nog steeds
) bestemd voor het treinverkeer. 
              Langs de kopsporen stopten vroeger de interlokale trams. In een 
              (veel) later staduim werd op het vrij grote plein voor het stationsgebouw 
              een busstation aangelegd. Was het Amstelstation eigenlijk wel het 
              allereerste ov-knooppunt..? 
              Alhoewel het station de naam "Naarden-Bussum" draagt, 
              staat het in z'n geheel in de gemeente Bussum. "Bussum-Naarden" 
              had wellicht meer voor de hand gelegen, zeker omdat het dorp Bussum 
              allang veel groter is dan de stad Naarden. Maar dit was in 1874, 
              het jaar waarin het eerste station werd geopend, nog absoluut niet 
              het geval, maar daarover later meer
 
              Het huidige station is officieel het tweede station, maar het heeft 
              de facto het derde stationsgebouw. Er was dan ook sprake van een 
              gefaseerde bouwgeschiedenis. Het eilandperron, de perrongebouwen 
              en de overkapping kwamen al in 1917 gereed, maar door allerlei omstandigheden 
              werd het stationsgebouw pas in de tweede helft van de jaren twintig 
              in gebruik genomen. Het eerste stationsgebouw was echter al zo'n 
              elf jaar tevoren gesloopt. Die tussenliggende periode werd overbrugd 
              door middel van een tijdelijk stationsgebouw. Maar het eindresultaat 
              mocht er absoluut wezen, al zal ongetwijfeld niet iedereen gecharmeerd 
              zijn van die strakke blokvormen van het gebouw. Aan de buitenkant 
              heeft het dan ook uitsluitend rechte lijnen en platte daken, en 
              bestaat het gebouw vooral uit donkere baksteen. Daarmee contrasteert 
              het behoorlijk met de perronbebouwing, dat veel lichter van kleur 
              is. Want hoewel deze slechts negen jaar ouder is, lijkt deze uit 
              een heel ander tijdperk te zijn. Stationsgebouw en perron lijken 
              dan ook niet echt bij elkaar te passen, vooral vanaf het eilandperron 
              is dit goed te zien. Maar aan de binnenkant sluiten de perrontunnel 
              (eveneens uit 1917) en de hal juist naadloos op elkaar aan, zowel 
              letterlijk als figuurlijk. De magnifieke hal, met haar vele glas-in-lood 
              vensters, is dan ook veel minder somber dan de buitenkant van het 
              gebouw doet vermoeden. 
              In de afgelopen jaren was het station meerdere malen het toneel 
              van (langdurige) verbouwingen. Zo werd het stationsgebouw rond de 
              laatste eeuwwisseling nog gerenoveerd en werd enige jaren geleden 
              op de plaats van het vroegere tramstation een grote fietsenstalling 
              gerealiseerd. Ook nu is een deel van het station een grote bouwput, 
              al jaren overigens. Er worden liften geplaatst en op zich zou dit 
              een niet al te moeilijke klus moeten zijn. De werkzaamheden zijn 
              echter al eind 2010 begonnen, na een fikse vertraging overigens, 
              en zoals de zaken er nu voorstaan zullen de liften er niet eerder 
              dan in de herfst van 2013 staan. Het is misschien wel tekenend voor 
              dit station, dat er immers ruim tien jaar over deed om in deze vorm 
              tot stand te komen
 
              
              
           | 
           
            
           |