|  
         
     | 
     | 
    
     
       Het 
        ontstaan van een forensendorp 
      
         
          | Architect: | 
          onbekend (A.L. van Gendt ?) | 
           
            
           | 
         
         
          | Bouwjaar: | 
          1874 | 
         
         
          | Gesloopt | 
          1914 of 1915 | 
         
         
          |   | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
         
       
      
         
          |  
             In 1874, het jaar waarin de eerste delen 
              van de Oosterspoorweg (de spoorlijn Amsterdam-Hilversum-Amersfoort, 
              later doorgetrokken naar Apeldoorn en Zutphen, en de lijn Hilversum-Utrecht) 
              in gebruik werden genomen was Bussum nog een vrij onbeduidend dorp. 
              Dat het van meet af aan een eigen station binnen de gemeentegrenzen 
              kreeg had dan ook in de eerste plaats te maken met de positie van 
              het naburige Naarden. Zoals bekend is Naarden een echte vestingstad, 
              de vestingwerken zijn het gaafst bewaard gebleven stelsel van ons 
              land en zijn wereldberoemd. 
              Die verdedigingswerken betekende uiteraard ook dat in de directe 
              omgeving langs de buitenranden, het zogenoemde schootsveld, geen 
              permanente (lees: stenen) bebouwing mocht staan. Bouwwerken die 
              wel werden toegestaan moesten in geval van oorlog direct kunnen 
              worden verwijderd. Voor Naarden gold een grens van niet minder dan 
              duizend meter. Hierdoor werd HIJSM gedwongen om het station nét 
              over de gemeentegrens met Bussum te bouwen, maar wel zo dicht mogelijk 
              bij Naarden. Het station werd dan ook letterlijk tegen de gemeentegrens 
              aan geprojecteerd. De afstand tussen het station en de dichtstbijzijnde 
              stadspoort bedroeg iets meer dan een kilometer. In geen enkele andere 
              Nederlandse stad waar naar toe een spoorlijn werd aangelegd kwam 
              het station zó ver buiten de bebouwde kom te staan
 
              Het eerste stationsgebouw was een opvallend fors gebouw, nogal eenvoudig 
              vormgegeven en met twee iets naar voren staande eindgebouwen. Het 
              gebouw was niet enig in haar soort, in het naburige Weesp stond 
              een identiek exemplaar. Dat was vrij uitzonderlijk, de "Hollandsche" 
              bouwde namelijk maar zelden meerdere dezelfde stationsgebouwen. 
              In totaal gebeurde dit maar drie keer, waarbij er overigens nooit 
              meer dan twee exemplaren van werden gebouwd. 
              De architect van het stationsgebouw is niet bekend. Heel misschien 
              was het A.L. van Gendt. Van Gendt was in die tijd werkzaam voor 
              de HIJSM, waarbij hij voor de Oosterspoorweg -onder andere- diverse 
              stations ontwierp, zoals Baarn en Utrecht Maliebaan. Ook het in 
              1990 gesloopte stationsgebouw van Hilversum werd nogal eens aan 
              hem toegeschreven. De stationsgebouwen van Weesp en Naarden-Bussum 
              waren in feite kleinere en eenvoudiger versies daarvan, maar nogmaals 
              gezegd: het is allerminst zeker of Van Gendt daadwerkelijk de architect 
              van dit specifieke stationsgebouw was. 
              In de beginjaren stond het station letterlijk in the-middle-of-nowhere, 
              maar dat veranderde al vrij snel. Rijkere inwoners uit -met name- 
              Amsterdam ontdekten het Gooi als nieuwe woonplaats, of om er een 
              tweede huis te bouwen. Omdat zij echter wel in de hoofdstad bleven 
              werken ontstond hierbij een nieuw fenomeen: de forens. Door de ligging 
              van het station profiteerde vooral Bussum hiervan. Het dorp groeide 
              flink en het duurde niet eens zo lang of ze overvleugelde Naarden. 
              Naarden zelf had op zich ook wel profijt van het spoor, maar hier 
              werd de groei aanvankelijk nog geremd door de beperkingen van de 
              vestingwet. 
              Bussum werd in het begin van die groeitijd vooral een heel deftig 
              dorp, omdat het vooral de rijksten waren die hier kwamen wonen. 
              Onder hen waren bekende families, zoals Dreesmann (V&D) en Brenninkmeijer 
              (C&A). Het spoor trok niet alleen nieuwe inwoners aan, er vestigden 
              ook nieuwe bedrijven. Soms verhuisden die ook uit Amsterdam, bijvoorbeeld 
              omdat daar geen uitbreidingsmogelijkheid meer was. Het bekendste 
              voorbeeld hiervan was de cacao- en chocoladefabriek Bensdorp, dat 
              hier onder meer de beroemde Bros-repen produceerde. Een andere bekende 
              fabriek was Langcat, één van de grootste makers van 
              emaille reclameborden. 
           | 
           
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
            
              Boven: 
                Het eerste stationsgebouw van station Naarden-Bussum. De entourage 
                ziet er niet bepaald uitnodigend uit, de foto werd vermoedelijk 
                dan ook vlak voor de sloop van het gebouw genomen. Het is een 
                van de zeldzame foto's van de voorzijde van dit gebouw. De meeste 
                afbeeldingen, die van het eerste stationsgebouw bestaan, laten 
                alleen de perrongevel zien. Overigens hebben delen van dit stationsgebouw 
                nog een tweede leven gekregen. Na de afbraak van het gebouw werden 
                de bakstenen gebruikt voor de bouw van een landhuis in de buurt 
                van Naarden. Dat huis aan het Roelofslaantje werd trouwens ontworpen 
                door ene G.W. van Heukelom... 
             
           | 
         
        
          |   | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Naarden-Bussum is één van de allereerste forensenstations 
                van ons land. Op een zonnige ochtend in 1911 staat een groep forenzen 
                te wachten op hun trein richting Amsterdam. Wat vooral opvalt 
                is dat het bijna allemaal mannen van "gegoede burgerij" 
                zijn. Zeker in die tijd woonden in Bussum relatief weinig mensen 
                uit de arbeidersklasse, die bovendien in de directe omgeving werkten. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
               
                 
                   
                    Onder: 
                      Een fraaie gekleurde ansichtkaart van het station, met ditmaal 
                      duidelijk zichtbaar het spoor en het perron van de tramlijn 
                      naar Huizen. Hier vormde het tramperron nog niet echt een 
                      geheel met het station, dit veranderde bij de bouw van het 
                      nieuwe stationsgebouw. Ook is hier maar één 
                      tramspoor zichtbaar, later kreeg het tramgedeelte drie sporen 
                      en twee perrons. De tramrails hadden overigens dezelfde 
                      spoorwijdte als de trein en er was dan ook een verbinding 
                      met het hoofdspoor. Een deel van de tramlijn werd dan ook 
                      gebruikt voor goederenvervoer. Let ook op het houten gebouwtje, 
                      rechts op het tweede perron. Opvallend is de vijfhoekige 
                      vorm van het venster, een vorm die ook bij het stationsgebouw 
                      van Baarn terug is te vinden. De functie van het gebouwtje 
                      is mij niet precies bekend, mogelijk was het een extra wachtruimte. 
                   
                 
               
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
           | 
           
            
           | 
         
         
          |  
            
            
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Deze ansichtkaart uit (ongeveer) 1908 laat de Stationsweg in Bussum 
                zien. Duidelijk is te zien dat de straat nog lang niet is volgebouwd, 
                dit zou pas in de jaren dertig worden voltooid. Het markante gebouw 
                met de drie markante dakkapellen staat er nog altijd, al zijn 
                die typische torenspitsjes allang verdwenen. Helemaal rechts is 
                nog net een gedeelte van het Jugendstilpand op de foto hiernaast 
                te zien. Beide woon/winkelpanden werden overigens door dezelfde 
                architect (W. Wiggers de Vries) ontworpen. 
             
            
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Dit bijzonder fraaie Jugendstilpand staat schuin tegenover het 
                station, op de hoek van de Stationsweg en de Generaal de la Reylaan. 
                Het werd gebouwd in 1904, de periode waarin Bussum explosief groeide. 
                Let vooral op de tegeltableaus waarop reclame wordt gemaakt voor 
                Van Houten. Deze vroegere Weesper cacaofabrikant was ooit één 
                van de grote concurrenten van Bensdorp, die op nog geen kilometer 
                afstand aan de overkant van het spoor stond. Het is al een wat 
                oudere foto, uit 2001. Op dat moment stond het pand nog leeg en 
                was een grote verbouwing gaande in dit vroegere woon/winkelpand. 
                Inmiddels is er een tapasbar in gevestigd. 
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
               
                Onder: 
                  Naast nieuwe inwoners kwamen ook nieuwe bedrijven naar Bussum. 
                  In een aantal gevallen waren het al bestaande bedrijven, die 
                  in Bussum een tweede vestiging begonnen. Eén van die 
                  bedrijven was de van oorsprong Amsterdamse cacaofabrikant Bensdorp. 
                  Aanvankelijk werd in Bussum alleen een tweede fabriek geopend, 
                  maar in de jaren twintig werd de gehele productie naar deze 
                  fabriek overgeheveld. De fabriek beschikte over een eigen spooraansluiting, 
                  zodat de cacao vanuit de Amsterdamse haven direct naar de fabriek 
                  kon worden gebracht. Dit spoor werd tot het voorjaar van 1996 
                  geregeld gebruikt, maar door diverse oorzaken kwam hier vrij 
                  abrupt een einde aan. De fabriek sloot aan het begin van deze 
                  eeuw haar deuren. 
               
             
            
           | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 26-02-2014 |