|
|
Het
ontstaan van een forensendorp
Architect: |
onbekend (A.L. van Gendt ?) |
|
Bouwjaar: |
1874 |
Gesloopt |
1914 of 1915 |
|
|
|
|
In 1874, het jaar waarin de eerste delen
van de Oosterspoorweg (de spoorlijn Amsterdam-Hilversum-Amersfoort,
later doorgetrokken naar Apeldoorn en Zutphen, en de lijn Hilversum-Utrecht)
in gebruik werden genomen was Bussum nog een vrij onbeduidend dorp.
Dat het van meet af aan een eigen station binnen de gemeentegrenzen
kreeg had dan ook in de eerste plaats te maken met de positie van
het naburige Naarden. Zoals bekend is Naarden een echte vestingstad,
de vestingwerken zijn het gaafst bewaard gebleven stelsel van ons
land en zijn wereldberoemd.
Die verdedigingswerken betekende uiteraard ook dat in de directe
omgeving langs de buitenranden, het zogenoemde schootsveld, geen
permanente (lees: stenen) bebouwing mocht staan. Bouwwerken die
wel werden toegestaan moesten in geval van oorlog direct kunnen
worden verwijderd. Voor Naarden gold een grens van niet minder dan
duizend meter. Hierdoor werd HIJSM gedwongen om het station nét
over de gemeentegrens met Bussum te bouwen, maar wel zo dicht mogelijk
bij Naarden. Het station werd dan ook letterlijk tegen de gemeentegrens
aan geprojecteerd. De afstand tussen het station en de dichtstbijzijnde
stadspoort bedroeg iets meer dan een kilometer. In geen enkele andere
Nederlandse stad waar naar toe een spoorlijn werd aangelegd kwam
het station zó ver buiten de bebouwde kom te staan
Het eerste stationsgebouw was een opvallend fors gebouw, nogal eenvoudig
vormgegeven en met twee iets naar voren staande eindgebouwen. Het
gebouw was niet enig in haar soort, in het naburige Weesp stond
een identiek exemplaar. Dat was vrij uitzonderlijk, de "Hollandsche"
bouwde namelijk maar zelden meerdere dezelfde stationsgebouwen.
In totaal gebeurde dit maar drie keer, waarbij er overigens nooit
meer dan twee exemplaren van werden gebouwd.
De architect van het stationsgebouw is niet bekend. Heel misschien
was het A.L. van Gendt. Van Gendt was in die tijd werkzaam voor
de HIJSM, waarbij hij voor de Oosterspoorweg -onder andere- diverse
stations ontwierp, zoals Baarn en Utrecht Maliebaan. Ook het in
1990 gesloopte stationsgebouw van Hilversum werd nogal eens aan
hem toegeschreven. De stationsgebouwen van Weesp en Naarden-Bussum
waren in feite kleinere en eenvoudiger versies daarvan, maar nogmaals
gezegd: het is allerminst zeker of Van Gendt daadwerkelijk de architect
van dit specifieke stationsgebouw was.
In de beginjaren stond het station letterlijk in the-middle-of-nowhere,
maar dat veranderde al vrij snel. Rijkere inwoners uit -met name-
Amsterdam ontdekten het Gooi als nieuwe woonplaats, of om er een
tweede huis te bouwen. Omdat zij echter wel in de hoofdstad bleven
werken ontstond hierbij een nieuw fenomeen: de forens. Door de ligging
van het station profiteerde vooral Bussum hiervan. Het dorp groeide
flink en het duurde niet eens zo lang of ze overvleugelde Naarden.
Naarden zelf had op zich ook wel profijt van het spoor, maar hier
werd de groei aanvankelijk nog geremd door de beperkingen van de
vestingwet.
Bussum werd in het begin van die groeitijd vooral een heel deftig
dorp, omdat het vooral de rijksten waren die hier kwamen wonen.
Onder hen waren bekende families, zoals Dreesmann (V&D) en Brenninkmeijer
(C&A). Het spoor trok niet alleen nieuwe inwoners aan, er vestigden
ook nieuwe bedrijven. Soms verhuisden die ook uit Amsterdam, bijvoorbeeld
omdat daar geen uitbreidingsmogelijkheid meer was. Het bekendste
voorbeeld hiervan was de cacao- en chocoladefabriek Bensdorp, dat
hier onder meer de beroemde Bros-repen produceerde. Een andere bekende
fabriek was Langcat, één van de grootste makers van
emaille reclameborden.
|
|
|
|
Boven:
Het eerste stationsgebouw van station Naarden-Bussum. De entourage
ziet er niet bepaald uitnodigend uit, de foto werd vermoedelijk
dan ook vlak voor de sloop van het gebouw genomen. Het is een
van de zeldzame foto's van de voorzijde van dit gebouw. De meeste
afbeeldingen, die van het eerste stationsgebouw bestaan, laten
alleen de perrongevel zien. Overigens hebben delen van dit stationsgebouw
nog een tweede leven gekregen. Na de afbraak van het gebouw werden
de bakstenen gebruikt voor de bouw van een landhuis in de buurt
van Naarden. Dat huis aan het Roelofslaantje werd trouwens ontworpen
door ene G.W. van Heukelom...
|
|
Onder:
Naarden-Bussum is één van de allereerste forensenstations
van ons land. Op een zonnige ochtend in 1911 staat een groep forenzen
te wachten op hun trein richting Amsterdam. Wat vooral opvalt
is dat het bijna allemaal mannen van "gegoede burgerij"
zijn. Zeker in die tijd woonden in Bussum relatief weinig mensen
uit de arbeidersklasse, die bovendien in de directe omgeving werkten.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een fraaie gekleurde ansichtkaart van het station, met ditmaal
duidelijk zichtbaar het spoor en het perron van de tramlijn
naar Huizen. Hier vormde het tramperron nog niet echt een
geheel met het station, dit veranderde bij de bouw van het
nieuwe stationsgebouw. Ook is hier maar één
tramspoor zichtbaar, later kreeg het tramgedeelte drie sporen
en twee perrons. De tramrails hadden overigens dezelfde
spoorwijdte als de trein en er was dan ook een verbinding
met het hoofdspoor. Een deel van de tramlijn werd dan ook
gebruikt voor goederenvervoer. Let ook op het houten gebouwtje,
rechts op het tweede perron. Opvallend is de vijfhoekige
vorm van het venster, een vorm die ook bij het stationsgebouw
van Baarn terug is te vinden. De functie van het gebouwtje
is mij niet precies bekend, mogelijk was het een extra wachtruimte.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Deze ansichtkaart uit (ongeveer) 1908 laat de Stationsweg in Bussum
zien. Duidelijk is te zien dat de straat nog lang niet is volgebouwd,
dit zou pas in de jaren dertig worden voltooid. Het markante gebouw
met de drie markante dakkapellen staat er nog altijd, al zijn
die typische torenspitsjes allang verdwenen. Helemaal rechts is
nog net een gedeelte van het Jugendstilpand op de foto hiernaast
te zien. Beide woon/winkelpanden werden overigens door dezelfde
architect (W. Wiggers de Vries) ontworpen.
|
Onder:
Dit bijzonder fraaie Jugendstilpand staat schuin tegenover het
station, op de hoek van de Stationsweg en de Generaal de la Reylaan.
Het werd gebouwd in 1904, de periode waarin Bussum explosief groeide.
Let vooral op de tegeltableaus waarop reclame wordt gemaakt voor
Van Houten. Deze vroegere Weesper cacaofabrikant was ooit één
van de grote concurrenten van Bensdorp, die op nog geen kilometer
afstand aan de overkant van het spoor stond. Het is al een wat
oudere foto, uit 2001. Op dat moment stond het pand nog leeg en
was een grote verbouwing gaande in dit vroegere woon/winkelpand.
Inmiddels is er een tapasbar in gevestigd.
|
|
|
|
|
Onder:
Naast nieuwe inwoners kwamen ook nieuwe bedrijven naar Bussum.
In een aantal gevallen waren het al bestaande bedrijven, die
in Bussum een tweede vestiging begonnen. Eén van die
bedrijven was de van oorsprong Amsterdamse cacaofabrikant Bensdorp.
Aanvankelijk werd in Bussum alleen een tweede fabriek geopend,
maar in de jaren twintig werd de gehele productie naar deze
fabriek overgeheveld. De fabriek beschikte over een eigen spooraansluiting,
zodat de cacao vanuit de Amsterdamse haven direct naar de fabriek
kon worden gebracht. Dit spoor werd tot het voorjaar van 1996
geregeld gebruikt, maar door diverse oorzaken kwam hier vrij
abrupt een einde aan. De fabriek sloot aan het begin van deze
eeuw haar deuren.
|
|
|
versie: 26-02-2014 |