|  
         
     | 
     | 
    
     
       Een 
        nieuw station is noodzakelijk 
      
      
         
          |  
             Voor de ontwikkeling van het Gooi tijdens 
              de laatste decennia van de negentiende eeuw was niet alleen de komst 
              van de trein van grote betekenis, minstens zo belangrijk bleek de 
              komst van de tram. Vanaf 1881 werden tussen Amsterdam en het Gooi 
              diverse tramlijnen aangelegd door de Gooische Tramweg Maatschappij 
              (GoTM). Maar geen van die lijnen kwam ook maar in de buurt van station 
              Naarden-Bussum. In 1883 kwam hier verandering in, dankzij de ingebruikname 
              van tramlijn Bussum-Huizen. Deze tramlijn werd niet door de "Gooische" 
              aangelegd, maar was ontstaan vanuit een particulier initiatief. 
              De eigenaar ervan was de Stoomtramweg Maatschappij Bussum-Huizen, 
              maar de lijn werd geëxploiteerd door de HIJSM. Wellicht verklaart 
              dit laatste ook meteen waarom in Bussum geen seperaat tramstation 
              werd gebouwd, wat wel gebruikelijk was in die tijd, maar een -min 
              of meer- geïntegreerd onderdeel van het treinstation werd. 
              Het startpunt kwam aan de zijkant van het station te liggen, zodat 
              een deel van het eerste perron ook als tramperron gebruikt kon worden. 
              De tramlijn werd als normaalspoor aangelegd, zodat het ook een verbinding 
              met het spooremplacement kreeg. De tramlijnen van de "Gooische" 
              waren overigens ook in normaalspoor uitgevoerd. 
              Ondertussen groeide Bussum in rap tempo. Telde het dorp rond 1850 
              nog geen 900 inwoners, vijftig jaar later was dit aantal al bijna 
              verachtvoudigd. Let wel: vrijwel uitsluitend met beter gesitueerden! 
              Het dorpje Bussum was qua inwonertal de stad Naarden al voorbij 
              gestreefd. Het flink groeiende inwonertal was ook merkbaar op het 
              station. Dat was ondertussen behoorlijk uit haar jas gegroeid en 
              een nieuw en uitgebreider station werd noodzakelijk. Dit gold met 
              name voor het stationsgebouw, dat inmiddels veel te klein was geworden. 
              Ook de capaciteit van de perrons liet te wensen over. De roep om 
              een nieuw station was dan ook groot. 
              In de winter van 1913/1914 werd het startsein gegeven voor de bouw 
              van het nieuwe station. Wat men zich kennelijk niet realiseerde 
              (of men wist het toen nog niet
) was dat de Eerste Wereldoorlog 
              op het punt van uitbreken stond, en dat dit van grote invloed zou 
              zijn op het verloop van de bouw. Want alhoewel ons land neutraal 
              bleef ondervond men wel de gevolgen ervan. Zo ontstond er -onder 
              andere- een tekort aan bouwmaterialen, waardoor de bouw van het 
              station grote vertraging opliep. Dit speelde trouwens ook parten 
              in Deventer, waar ongeveer tegelijkertijd ook aan een nieuw station 
              werd gebouwd. 
              Hoe de ombouw van het station eigenlijk had moeten gebeuren weet 
              ik niet precies. Waarschijnlijk was het ook echt de bedoeling dat 
              eerst het perron met alle perronbebouwing zou worden gebouwd en 
              vervolgens het stationsgebouw, dit geheel volgens de HIJSM-traditie. 
              Dat perron kwam ook daadwerkelijk als eerste gereed, in 1917. Ik 
              vermoed dat de bouw hiervan al (veel) langer duurde dan eigenlijk 
              de bedoeling was. De bouw van het nieuwe stationsgebouw werd uitgesteld. 
              Het oude stationsgebouw was ondertussen al gesloopt. Waarschijnlijk 
              gebeurde dit al vrijwel direct aan het begin van de werkzaamheden, 
              in ieder geval vóór 1916. In dat jaar werd namelijk 
              in de buurt van Naarden een landhuis gebouwd, waarbij de bakstenen 
              van het oude gebouw werden hergebruikt. Na de sloop van het stationsgebouw 
              werd er een tijdelijk gebouw geplaatst. Dat "tijdelijke" 
              station zou uiteindelijk ruim elf jaar dienstdoen! 
              Pas in 1925 werd begonnen aan het nieuwe stationsgebouw. Opvallend 
              gegeven hierbij is het feit dat ook het ontwerp ervan pas in dat 
              jaar gereed kwam. Werd de bouw van het stationsgebouw al tijdens 
              de eerste ontwerpfase opgeschort? Hoe het ook zij, uiteindelijk 
              werd het nieuwe stationsgebouw op 10 september 1926 in gebruik genomen. 
              Zelfs de feestelijkheden bij die opening moesten trouwens nog worden 
              uitgesteld, dit omdat in diezelfde week bij De Vink een ernstig 
              spoorwegongeval plaatsvond
 
           | 
           
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
             
              Boven: 
                Een fraaie overzichtsfoto, gemaakt rond 1920. Het nieuwe eilandperron 
                is dan al een paar jaar in gebruik, maar het stationsgebouw ontbreekt 
                nog. Wel staat er een tijdelijk stationsgebouw (zie ook de foto 
                hieronder). Duidelijk zichtbaar op de voorgrond zijn de drie overdekte 
                toegangen naar de zuidelijke perrontunnel. Twee van die markante 
                bouwwerkjes, met hun typische halfronde dakjes, staan er nu nog. 
                Die tunnel dient overigens niet alleen als perrontunnel, maar 
                biedt voetgangers ook de mogelijkheid de naastgelegen overweg 
                (net niet zichtbaar op de foto) te omzeilen... 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het tijdelijke stationsgebouw, dat tussen (ongeveer) 1915 en 1926 
                dienst heeft gedaan. Het gebouwtje bestaat uit stijl en regelwerk 
                dat is opgevuld met steen. Vrij ongebruikelijk voor een tijdelijk 
                entreegebouw, een simpel houten gebouwtje had immers ook volstaan. 
                Was dit omdat men in het sjieke Bussum een houten "keet" 
                niet passend vond (al droop ook hierbij de voornaamheid bepaald 
                niet van af
 ), of wist men toen al dat het nieuwe stationsgebouw 
                nog een tijd op zich zou laten wachten..? 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Eén van de twee voor dit station zo karakteristieke toegangen 
                naar de zuidelijke perrontunnel, nabij de Nieuwe 's-Gravenlandseweg/Generaal 
                de la Reylaan. Oorspronkelijk waren er drie van deze toegangen, 
                maar die op het perron werd later vervangen door een rechthoekig 
                exemplaar. Gedurende de periode 1917-1926 was dit ook de enige 
                toegang naar het perron. Het tijdelijke stationsgebouw stond hier 
                dan ook direct in de buurt. De tunnelingangen zijn vermoedelijk 
                een ontwerp van L.C. Westhoff, aan wie ook de perrongebouwen en 
                de overkapping wordt toegeschreven. Westhoff was eerder betrokken 
                bij de bouw van station Haarlem, waarvoor hij de spoor/perronviaducten 
                ontwierp. De gebogen vorm van het dak doet ook wel een beetje 
                denken aan de perronoverkappingen van het Haarlemse station
 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Nogmaals zicht op de beruchte spoorwegovergang Zwarteweg/Comeniuslaan, 
                ditmaal gezien vanaf laatstgenoemde straat. Maar in dit geval 
                gaat het om de t-splitsing vóór de overweg. Helemaal 
                links is te zien dat de kruising een opvallend flauwe bocht heeft. 
                Op deze plek lag de tramlijn Bussum-Huizen, welke hier na vertrek 
                uit het station hier rechtsaf de Comeniuslaan opdraaide. Van de 
                tramlijn zelf is niets meer terug te vinden, maar het tracé 
                ervan is op een aantal plekken nog goed herkenbaar. 
             
            
           | 
         
         
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 26-03-2013 |