|  
         
     | 
     | 
    
     
       BOSKOOP 
        en WADDINXVEEN 
      
        
          |   | 
            | 
           
            
           | 
         
         
          | Afkortingen: | 
          Bsk, Wad | 
         
         
          | Maatschappij: | 
          Maatschappij tot Exploitatie 
            van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) | 
         
         
          | Architect: | 
          H.G.J. Schelling | 
         
         
          | Bouwjaar: 
             | 
          1934 | 
         
         
          | Gesloopt: | 
          2004 (Waddinxveen) | 
         
         
          | Status: | 
          Gemeentelijk 
            monument (Boskoop) | 
         
         
          | Baanvak: 
             | 
          Gouda-Alphen 
            aan den Rijn | 
         
         
          |   | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
         
       
      
         
           In 1934 
            teisterde een wereldwijde economische crisis al jaren het dagelijks 
            leven, ook in ons land. Mede door die crisis, maar uiteraard ook door 
            de opkomst van de bus en de vrachtauto, waren al diverse onrendabele 
            lijnen en stations geschrapt. Toch werd op 7 oktober van dat jaar 
            het spoorwegnet uitgebreid met een nieuwe, slechts 17 kilometer lange 
            hoofdspoorweg tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Hierbij werden 
            tevens twee nieuwe stations (Boskoop en Waddinxveen) geopend en werden 
            de bestaande stations van Gouda en Alphen aan den Rijn verbouwd en 
            uitgebreid. Het zou voorlopig de laatste nieuwe spoorlijn van ons 
            land zijn
 
            Dat deze spoorlijn in die crisisjaren überhaupt nog in gebruik 
            werd genomen is best opmerkelijk. De eerste plannen voor de aanleg 
            van een spoorlijn door deze streek werden al aan het einde van de 
            negentiende eeuw gemaakt. Met name in Boskoop maakte men zich hier 
            sterk voor. Boskoop was ook toen al internationaal bekend vanwege 
            haar boomkwekerijen. Al jarenlang verliep het vervoer van de bomen 
            en het hout over het water naar Alphen aan den Rijn of Gouda, waarvandaan 
            deze weer verder werden vervoerd. Toch duurde het nog tot 1916 voordat 
            er wat schot in de zaak leek te komen, maar toen gooide voortduren 
            van de Eerste Wereldoorlog in de ons omringende landen roet in het 
            eten. Pas in de eerste helft van de jaren twintig waren er concrete 
            plannen dacht men met het verwerven van de benodigde gronden te kunnen 
            beginnen. Maar toen bleek dat men in Waddinxveen eigenlijk helemaal 
            niet meer op een spoorlijn zat te wachten
 
            Aanvankelijk was men daar, evenals in het naburige Boskoop, een voorstander 
            van de komst van het spoor, maar rond 1923 was het toenmalige gemeentebestuur 
            "ineens" van mening veranderd. De spoorwegen werden nu als 
            een achterhaalde en geldverslindende vorm van vervoer gezien, en men 
            zag dan ook veel meer in de aanleg van een nieuwe autoweg. Dat had 
            immers de toekomst, vond men daar. Nu gaat het verhaal dat men in 
            Waddinxveen bij het goedkeuren van de plannen had bedongen dat er 
            daar ook een losplaats cq overlaadstation zou komen, maar dat dit 
            werd geweigerd. Die weigering was voor het gemeentebestuur kennelijk 
            aanleiding om de aanleg te gaan dwarsbomen. De impasse zou zich uiteindelijk 
            ruim vier jaar lang voortslepen, met als gevolg een fikse ruzie met 
            buurgemeente Boskoop. Pas aan het einde van de jaren twintig waren 
            de plooien helemaal gladgestreken en kon men eindelijk met de aanleg 
            van de spoorlijn gaan beginnen. 
            Ook de aanleg van de spoorlijn verliep allesbehalve vlekkeloos. Meerdere 
            keren moest de aanleg worden stilgelegd, hoofdzakelijk vanwege de 
            unieke (maar voor de aanleg van een spoorlijn slechte) bodemgesteldheid 
            in dit gebied. Dat bestaat hier voornamelijk uit veengrond. Maar in 
            grote tegenstelling tot veel andere veengebieden was dit veen niet 
            geschikt om te worden afgegraven en als turf te worden verwerkt, hetgeen 
            hier dan ook niet is gebeurt. De grond bleek echter bijzonder geschikt 
            voor de tuinbouw, en dan met name de teelt van bomen en sierheesters. 
            Zodoende ontstond hier een uniek landschap, met haar vele smalle sloten. 
            Het behoeft dan ook geen betoog dat de bouw van het spoortracé 
            hier voor de nodige hoofdbrekens heeft gezorgd. En als de aanleg weer 
            eens was stilgelegd ontstond ook weer de discussie over het nut en 
            de noodzaak van de spoorlijn, waarbij inmiddels "vele miljoenen 
            in het veen waren gedumpt". Uiteindelijk werd besloten om het 
            project toch af te bouwen, wellicht wel juist omdat er al veel tijd, 
            geld en materialen waren gebruikt. Overigens werd op datzelfde moment 
            in Zuid-Limburg gewerkt aan wat al snel de "Miljoenenlijn" 
            ging heten. De aanleg van die ruim twaalf kilometer lange spoorlijn 
            kostte een veelvoud vergeleken bij dit project. Per kilometer had 
            men aan die spoorverbinding tussen Simpelveld en Schaesberg namelijk 
            ruim 1,2 miljoen gulden moeten uitgeven, de spoorlijn Gouda-Alphen 
            aan den Rijn kostte per kilometer nog geen drie ton
 
            Op 6 oktober 1934 werden de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn 
            en de stations Boskoop en Waddinxveen dan eindelijk in gebruik genomen, 
            bijna veertig jaar nadat er voor het eerst werd gesproken over de 
            aanleg ervan. De regionale krant "de Rijnbode" deed uitgebreid 
            verslag van die openingsplechtigheid, waarbij -onder andere- nog maar 
            eens gememoreerd dat de aanleg vooral in het belang van Boskoop werd 
            gedaan. En passant werd ook nog maar eens duidelijk gesteld dat dit 
            gebied helemaal niet geschikt voor vrachtvervoer over de weg werd 
            geacht, hetgeen natuurlijk vooral als sneer naar het gemeentebestuur 
            van Waddinxveen was bedoeld. De burgemeester van Waddinxveen reageerde 
            hierop met de mededeling dat, nu de spoorlijn er eenmaal lag, zijn 
            gemeente er maar het beste van zou maken. Desondanks ging de opening 
            gepaard met enig feestelijk vertoon, uiteraard met name in Boskoop
 | 
           
            
           | 
         
         
           
             
              Boven: 
                Het stationsgebouw van Boskoop is sinds 2004 voor een groot deel 
                in gebruik als sportschool. In de voormalige goederenloods, in 
                de rechtervleugel, zit tegenwoordig een antiekzaak. Op deze foto 
                uit 2006 is het gebouw nog in de staat vóórdat het 
                werd opgeknapt. Het zag er toen nogal grauw en verlept uit. Enkele 
                jaren geleden werd het gebouw echter flink opgeknapt. (zie de 
                foto onderaan deze pagina) 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het stationsgebouw van Waddinxveen, in haar oorspronkelijke gedaante. 
                De foto werd ergens halverwege de jaren negentig gemaakt. Vanaf 
                de tweede helft van datzelfde decennium zou het gebouw in gedeelten 
                verdwijnen. Als eerste verdween het hoge gedeelte aan de linkerkant, 
                wat ooit de goederenafdeling was. Het restant van het stationsgebouw 
                verdween, op een klein stukje muur na, in de zomer van 2004. Het 
                enige dat verder nog rest is een dienstwoning, hier overigens 
                niet te zien, dat schuin tegenover het station staat. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
            
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
          |  
             Onder: 
              Het stationsgebouw, zoals het er nu uitziet. Het grauwe, sombere 
              uiterlijk van weleer is geheel verdwenen en het gebouw heeft weer 
              de heldere en strakke lijnen, zoals architect Schelling het destijds 
              had bedoeld... 
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder 
                (beide foto's): Tweemaal een foto van de perrongevel. De linkerfoto 
                toont het gebouw zoals het er in 2006 nog uitzag, rechts een foto 
                uit 2014. De verschillen zijn wederom overduidelijk. De grote 
                blikvanger is de stationsnaam, welke prominent op de perrongevel 
                prijkt. Architect Schelling paste dit eerder al toe bij het stationsgebouw 
                van Putten. Schelling Ditmaal zijn de letters in een wat meer 
                tijdloze stijl. Wie trouwens goed naar de rechter foto kijkt ziet 
                dat men bij het schoonmaken van het gebouw de schoorsteen lijkt 
                te hebben overgeslagen. Deze heeft nog dezelfde donkere kleur 
                dat het hele gebouw tot enkele jaren geleden nog had. Zou dit 
                soms bewust zijn gedaan..? 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het Boskoopse station (links) staat in een bijzondere omgeving, 
                met op de voorgrond het rosarium en rechts op de achtergrond het 
                Flora-gebouw. Dit vroegere tentoonstellingsgebouw werd enige jaren 
                geleden volledig gerestaureerd en in 2010 door onze toenmalige 
                koningin Beatrix heropend. Het rosarium werd voor deze gelegenheid 
                eveneens opgeknapt, en hoewel ik er geen enkel bewijs voor heb 
                kunnen vinden, heb ik toch de stellige indruk dat de opfrisbeurt 
                van het stationsgebouw hiermee in direct verband staat... 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Even ten noorden van het station staat de voormalige goederenloods. 
                De loods is wat groter dan het stationsgebouw, evenals dit in 
                Waddinxveeen trouwens het geval was. Boskoop en Waddinxveen kenden 
                beiden jarenlang goederenvervoer per spoor, waarbij men in Boskoop 
                zelfs de beschikking had over een spoorhaventje. Uiteindelijk 
                kwam aan het goederenvervoer per spoor in beide plaatsen een einde. 
                Opmerkelijk genoeg heeft het goederenvervoer het in Waddinxveen 
                het langst volgehouden... 
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 3-03-2014 |