|  
         
     | 
     | 
    
     
       BOSKOOP 
        en WADDINXVEEN 
      
      
         
           De stations 
            in Boskoop en Waddinxveen waren de allerlaatste nieuwe stations die 
            nog in het "oude" tijdperk van afzonderlijke spoorwegmaatschappijen 
            in gebruik werden genomen. Beiden werden ontworpen door architect 
            H.G.J. Schelling, en zijn zeer eenvoudig vormgegeven. Van een expressionistische 
            bouwstijl was inmiddels geen sprake meer. Het nadrukkelijk zichtbaar 
            gebleven skelet, dat Schelling eerder al had toegepast bij de perrongebouwtjes 
            van station Koog-Zaandijk, keerde terug. Ditmaal zijn het staalskeletten, 
            waarbij ook hier de wanden zijn opgevuld met baksteen. Dat juist voor 
            deze constructie werd gekozen had een puur praktische reden, ook nu 
            was de slechte bodemgesteldheid de directe aanleiding. Een staalskelet 
            is immers relatief licht en toch enorm sterk. Zware dragende muren 
            kunnen hierdoor achterwege blijven. Overigens was het gebruik van 
            een staalskelet bij een stationsgebouw niet helemaal nieuw. Architect 
            Van Ravesteyn paste deze eerder al toe bij de -inmiddels allang gesloopte- 
            stationsgebouwen Geleen-Lutterade (bouwjaar: 1931) en Spekholzerheide 
            (bouwjaar 1934). 
            Echt revolutionair waren de beide stationsgebouwen dus bepaald niet 
            en van een "revolutionaire uitstraling" was al helemaal 
            geen sprake. "Utilitair" dekt de lading beter. Dat ging 
            vooral op bij het inmiddels gesloopte stationsgebouw van Waddinxveen, 
            dat vooral opviel door de nogal vreemde verhoudingen. Het bestond 
            uit een reizigersgedeelte met daaraan gebouwd een goederenloods. Deze 
            was in verhouding erg groot, waardoor het leek alsof het eigenlijke 
            stationsgebouw als een soort aanbouwtje tegen de loods was aangebouwd. 
            In de jaren negentig werd de goederenloods gesloopt, waarmee het grootste 
            deel van het gebouw was verdwenen. Het restant van het stationsgebouw 
            kreeg toen nog enige jaren respijt. In de zomer van 2004 ging het 
            gebouw echter alsnog tegen de vlakte, nadat een jaar eerder de loketfunctie 
            was opgeheven. 
            Het stationsgebouw van Boskoop heeft beduidend meer uitstraling. Het 
            heeft zelfs nog echt de ouderwetse opzet: een wat hoger middendeel 
            en lagere zijvleugels. Een klassiek concept in een -voor die tijd- 
            modern jasje, zogezegd. In de korte linkervleugel waren één 
            of meerdere wachtruimten. De rechtervleugel is beduidend langer. Hier 
            waren de bagage en/of goederenafdelingen te vinden, hetgeen ook duidelijk 
            te zien is aan de grote houten deuren in zowel de voor- als de perrongevel. 
            Daarnaast beschikte het station nog over een grote, vrijstaande goederenloods. 
            Die loods, die nog altijd bestaat, staat trouwens opvallend ver van 
            het stationsgebouw. Ook op dit station verviel in 2003 het loket. 
            In grote tegenstelling tot het Waddinxveense stationsgebouw bleef 
            dit exemplaar wel behouden. Sinds 2004 zit er een sportschool in. 
            In de voormalige goederenloods zit tegenwoordig een antiekzaak. Enkele 
            jaren geleden kreeg het gebouw een grondige opknapbeurt, waarbij het 
            werd verlost van de donkere en grauwe kleuren en weer de originele 
            (vermoed ik, althans) kleurstelling terug kreeg. 
            Alhoewel men aanvankelijk nogal sceptisch was over de levensvatbaarheid 
            van deze spoorverbinding, bleek deze wel degelijk in een behoefte 
            te voorzien. Werd er heel in het begin nog met stoomtractie gereden, 
            nog vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog reed 
            hier dieselmaterieel. Ook na de oorlog bleef de lijn Gouda-Alphen 
            aan den Rijn het domein van de dieseltrein, zo was dit één 
            van de drie eerste lijnen waar aan het begin van de jaren vijftig 
            de toen gloednieuwe "Blauwe Engelen" gingen rijden. Erg 
            lang duurde deze inzet overigens niet. In 1956 werd de spoorlijn namelijk 
            geëlektrificeerd. In 1973 kreeg Waddinxveen een tweede halte: 
            Waddinxveen Noord. Rond de eeuwwisseling naar de 21ste eeuw leek de 
            interlokale tram, een nagenoeg uitgestorven vorm van openbaar vervoer, 
            een comeback te gaan maken. De spoorlijn tussen Gouda en Alphen aan 
            den Rijn kreeg hierbij een opmerkelijke hoofdrol
 
            Om het groeiende wegverkeer in de omgeving van Leiden het hoofd te 
            kunnen bieden werd in de jaren negentig de RijnGouweLijn (RGL) bedacht, 
            een tramverbinding tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden. Er 
            werden zelfs plannen gemaakt voor doortrekking naar Katwijk en Noordwijk. 
            Als proef werd de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn -een onderdeel 
            van die toekomstige tramverbinding- geschikt gemaakt voor zo'n tramdienst. 
            Er werden speciaal hiervoor nieuwe trams gekocht en op de vijf stations 
            werden aparte, lage perrons aangelegd. Bij de stations Boskoop en 
            Waddinxveen Noord werd het lage perron in het verlengde van het bestaande 
            perron geplaatst, terwijl bij het station Waddinxveen twee lage perrons 
            aan weerszijden van het eilandperron werden gebouwd. Dit omdat hier 
            de ruimte ontbrak om het lage perron in het verlengde van het bestaande 
            hoge perron aan te leggen. De bestaande perrons bleven gedurende de 
            proefperiode overigens gewoon intact. De trams verdwenen in december 
            2009 van de lijn en keerde de trein vervolgens weer terug. Aanvankelijk 
            dacht men dat dit laatste van tijdelijke aard zou zijn, maar al snel 
            werd duidelijk dat het hele RGL-project op losse schroeven was komen 
            te staan. In 2012 werd de RijnGouweLijn definitief geschrapt. De lage 
            perrons werden nog in datzelfde jaar verwijderd... 
             | 
           
            
           | 
         
         
           
            
             
              Boven: 
                Een fraaie ansichtkaart van het station van Waddinxveen. Een dieseltrein 
                van het type DE-3 (Mat '34) komt binnen vanuit (of vertrekt juist 
                naar) Boskoop. De kaart is zeer waarschijnlijk rond 1955 uitgegeven. 
                Een jaar tevoren hadden deze treinen hun (donker)groene kleur 
                ingeruild voor lichter staalblauw. Het jaar daarop zou de lijn 
                Gouda-Alphen aan den Rijn "onder de draad komen". Van 
                dit type treinstel is overigens nog één exemplaar 
                bewaard gebleven, deze maakt al sinds jaar en dag deel uit van 
                de vaste collectie van het Spoorwegmuseum. Op de achtergrond torent 
                het hoge schuine dak van de dienstwoning boven het stationsgebouw 
                uit. Deze woning staat er nog altijd, het is één 
                van de weinige objecten van het oorspronkelijke station dat gespaard 
                bleef. Van het stationsgebouw zelf is trouwens óók 
                nog een klein stukje muur bewaard gebleven. (zie de foto elders 
                op deze pagina) 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
        
          |   | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Een tramstel van het type A32 staat op het oude station van Alphen 
                aan den Rijn gereed voor vertrek naar Gouda. Tussen 2003 en 2009 
                rede zes van dergelijke tramstellen op dit traject. Omdat op deze 
                lijn óók treinen bleven rijden werden de trams zo 
                aangepast dat deze ook met 1500 volt overweg konden. De maximum 
                snelheid van de trams was slechts 80 km/u, terwijl de baansnelheid 
                20 km/u hoger ligt. Dit gaf, vooral in de beginperiode van de 
                proef, nogal eens wat problemen. Niet zelden werd een aansluiting 
                gemist. Met het ingaan van de dienstregeling 2010 was de proef 
                beëindigd en was de trein weer terug op deze lijn. De zes 
                tramstellen rijden nu in de Zweedse hoofdstad Stockholm, het station 
                van Alphen aan den Rijn is inmiddels bijna onherkenbaar veranderd. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het Waddinxveense stationsgebouw, aan het begin van de jaren negentig. 
                Evenals het naburige stationsgebouw van Boskoop was ook dit gebouw 
                in de loop van de jaren steeds donkerder en grauwer geworden. 
                De beide stationsgebouwen verloren in 2003 hun functie en kwamen 
                leeg te staan. Voor het stationsgebouw van Boskoop werd al vrij 
                snel een herbestemming gevonden, voor dit gebouw werd sloop al 
                snel de eindbestemming. 
             
            
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Van dezelfde fotograaf opnieuw het stationsgebouw van Waddinxveen, 
                maar dan zoals het er in de zomer van 2004 bijstond. Opmerkelijk 
                genoeg heeft het stationsgebouw het begin van de "tramproef" 
                nog meegemaakt, maar nu zijn de dagen ervan definitief geteld. 
                Het gebouw, of wat er toen nog van over was, is al voor een groot 
                deel dichtgetimmerd. Enkele weken na deze opname ging het tegen 
                de vlakte... 
             
            
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Van het stationsgebouw is nog een heel klein stukje muur bewaard 
                gebleven. Het is nu een gedeelte van een soort transformatorhuisje 
                of schakelkast, waarbij voor de rest ervan eveneens stenen van 
                het stationsgebouw -na een grondige schoonmaakbeurt- werden hergebruikt. 
                Heel aardig hierbij is dat ook een deel van het staalskelet is 
                blijven staan. Het is een wat vreemde, maar toch ook wel bijzondere 
                herinnering aan het vroegere stationsgebouw. 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Schuin tegenover het station staat deze voormalige dienstwoning. 
                Het is het enige complete gebouw van het oorspronkelijke station 
                dat bewaard is gebleven. Overigens staat deze woning op dit moment 
                (maart 2014) te koop. 
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 4-03-2014 |