|
|
BOSKOOP
en WADDINXVEEN
De stations
in Boskoop en Waddinxveen waren de allerlaatste nieuwe stations die
nog in het "oude" tijdperk van afzonderlijke spoorwegmaatschappijen
in gebruik werden genomen. Beiden werden ontworpen door architect
H.G.J. Schelling, en zijn zeer eenvoudig vormgegeven. Van een expressionistische
bouwstijl was inmiddels geen sprake meer. Het nadrukkelijk zichtbaar
gebleven skelet, dat Schelling eerder al had toegepast bij de perrongebouwtjes
van station Koog-Zaandijk, keerde terug. Ditmaal zijn het staalskeletten,
waarbij ook hier de wanden zijn opgevuld met baksteen. Dat juist voor
deze constructie werd gekozen had een puur praktische reden, ook nu
was de slechte bodemgesteldheid de directe aanleiding. Een staalskelet
is immers relatief licht en toch enorm sterk. Zware dragende muren
kunnen hierdoor achterwege blijven. Overigens was het gebruik van
een staalskelet bij een stationsgebouw niet helemaal nieuw. Architect
Van Ravesteyn paste deze eerder al toe bij de -inmiddels allang gesloopte-
stationsgebouwen Geleen-Lutterade (bouwjaar: 1931) en Spekholzerheide
(bouwjaar 1934).
Echt revolutionair waren de beide stationsgebouwen dus bepaald niet
en van een "revolutionaire uitstraling" was al helemaal
geen sprake. "Utilitair" dekt de lading beter. Dat ging
vooral op bij het inmiddels gesloopte stationsgebouw van Waddinxveen,
dat vooral opviel door de nogal vreemde verhoudingen. Het bestond
uit een reizigersgedeelte met daaraan gebouwd een goederenloods. Deze
was in verhouding erg groot, waardoor het leek alsof het eigenlijke
stationsgebouw als een soort aanbouwtje tegen de loods was aangebouwd.
In de jaren negentig werd de goederenloods gesloopt, waarmee het grootste
deel van het gebouw was verdwenen. Het restant van het stationsgebouw
kreeg toen nog enige jaren respijt. In de zomer van 2004 ging het
gebouw echter alsnog tegen de vlakte, nadat een jaar eerder de loketfunctie
was opgeheven.
Het stationsgebouw van Boskoop heeft beduidend meer uitstraling. Het
heeft zelfs nog echt de ouderwetse opzet: een wat hoger middendeel
en lagere zijvleugels. Een klassiek concept in een -voor die tijd-
modern jasje, zogezegd. In de korte linkervleugel waren één
of meerdere wachtruimten. De rechtervleugel is beduidend langer. Hier
waren de bagage en/of goederenafdelingen te vinden, hetgeen ook duidelijk
te zien is aan de grote houten deuren in zowel de voor- als de perrongevel.
Daarnaast beschikte het station nog over een grote, vrijstaande goederenloods.
Die loods, die nog altijd bestaat, staat trouwens opvallend ver van
het stationsgebouw. Ook op dit station verviel in 2003 het loket.
In grote tegenstelling tot het Waddinxveense stationsgebouw bleef
dit exemplaar wel behouden. Sinds 2004 zit er een sportschool in.
In de voormalige goederenloods zit tegenwoordig een antiekzaak. Enkele
jaren geleden kreeg het gebouw een grondige opknapbeurt, waarbij het
werd verlost van de donkere en grauwe kleuren en weer de originele
(vermoed ik, althans) kleurstelling terug kreeg.
Alhoewel men aanvankelijk nogal sceptisch was over de levensvatbaarheid
van deze spoorverbinding, bleek deze wel degelijk in een behoefte
te voorzien. Werd er heel in het begin nog met stoomtractie gereden,
nog vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog reed
hier dieselmaterieel. Ook na de oorlog bleef de lijn Gouda-Alphen
aan den Rijn het domein van de dieseltrein, zo was dit één
van de drie eerste lijnen waar aan het begin van de jaren vijftig
de toen gloednieuwe "Blauwe Engelen" gingen rijden. Erg
lang duurde deze inzet overigens niet. In 1956 werd de spoorlijn namelijk
geëlektrificeerd. In 1973 kreeg Waddinxveen een tweede halte:
Waddinxveen Noord. Rond de eeuwwisseling naar de 21ste eeuw leek de
interlokale tram, een nagenoeg uitgestorven vorm van openbaar vervoer,
een comeback te gaan maken. De spoorlijn tussen Gouda en Alphen aan
den Rijn kreeg hierbij een opmerkelijke hoofdrol
Om het groeiende wegverkeer in de omgeving van Leiden het hoofd te
kunnen bieden werd in de jaren negentig de RijnGouweLijn (RGL) bedacht,
een tramverbinding tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden. Er
werden zelfs plannen gemaakt voor doortrekking naar Katwijk en Noordwijk.
Als proef werd de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn -een onderdeel
van die toekomstige tramverbinding- geschikt gemaakt voor zo'n tramdienst.
Er werden speciaal hiervoor nieuwe trams gekocht en op de vijf stations
werden aparte, lage perrons aangelegd. Bij de stations Boskoop en
Waddinxveen Noord werd het lage perron in het verlengde van het bestaande
perron geplaatst, terwijl bij het station Waddinxveen twee lage perrons
aan weerszijden van het eilandperron werden gebouwd. Dit omdat hier
de ruimte ontbrak om het lage perron in het verlengde van het bestaande
hoge perron aan te leggen. De bestaande perrons bleven gedurende de
proefperiode overigens gewoon intact. De trams verdwenen in december
2009 van de lijn en keerde de trein vervolgens weer terug. Aanvankelijk
dacht men dat dit laatste van tijdelijke aard zou zijn, maar al snel
werd duidelijk dat het hele RGL-project op losse schroeven was komen
te staan. In 2012 werd de RijnGouweLijn definitief geschrapt. De lage
perrons werden nog in datzelfde jaar verwijderd...
|
|
Boven:
Een fraaie ansichtkaart van het station van Waddinxveen. Een dieseltrein
van het type DE-3 (Mat '34) komt binnen vanuit (of vertrekt juist
naar) Boskoop. De kaart is zeer waarschijnlijk rond 1955 uitgegeven.
Een jaar tevoren hadden deze treinen hun (donker)groene kleur
ingeruild voor lichter staalblauw. Het jaar daarop zou de lijn
Gouda-Alphen aan den Rijn "onder de draad komen". Van
dit type treinstel is overigens nog één exemplaar
bewaard gebleven, deze maakt al sinds jaar en dag deel uit van
de vaste collectie van het Spoorwegmuseum. Op de achtergrond torent
het hoge schuine dak van de dienstwoning boven het stationsgebouw
uit. Deze woning staat er nog altijd, het is één
van de weinige objecten van het oorspronkelijke station dat gespaard
bleef. Van het stationsgebouw zelf is trouwens óók
nog een klein stukje muur bewaard gebleven. (zie de foto elders
op deze pagina)
|
|
|
Onder:
Een tramstel van het type A32 staat op het oude station van Alphen
aan den Rijn gereed voor vertrek naar Gouda. Tussen 2003 en 2009
rede zes van dergelijke tramstellen op dit traject. Omdat op deze
lijn óók treinen bleven rijden werden de trams zo
aangepast dat deze ook met 1500 volt overweg konden. De maximum
snelheid van de trams was slechts 80 km/u, terwijl de baansnelheid
20 km/u hoger ligt. Dit gaf, vooral in de beginperiode van de
proef, nogal eens wat problemen. Niet zelden werd een aansluiting
gemist. Met het ingaan van de dienstregeling 2010 was de proef
beëindigd en was de trein weer terug op deze lijn. De zes
tramstellen rijden nu in de Zweedse hoofdstad Stockholm, het station
van Alphen aan den Rijn is inmiddels bijna onherkenbaar veranderd.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het Waddinxveense stationsgebouw, aan het begin van de jaren negentig.
Evenals het naburige stationsgebouw van Boskoop was ook dit gebouw
in de loop van de jaren steeds donkerder en grauwer geworden.
De beide stationsgebouwen verloren in 2003 hun functie en kwamen
leeg te staan. Voor het stationsgebouw van Boskoop werd al vrij
snel een herbestemming gevonden, voor dit gebouw werd sloop al
snel de eindbestemming.
|
Onder:
Van dezelfde fotograaf opnieuw het stationsgebouw van Waddinxveen,
maar dan zoals het er in de zomer van 2004 bijstond. Opmerkelijk
genoeg heeft het stationsgebouw het begin van de "tramproef"
nog meegemaakt, maar nu zijn de dagen ervan definitief geteld.
Het gebouw, of wat er toen nog van over was, is al voor een groot
deel dichtgetimmerd. Enkele weken na deze opname ging het tegen
de vlakte...
|
|
|
|
|
Onder:
Van het stationsgebouw is nog een heel klein stukje muur bewaard
gebleven. Het is nu een gedeelte van een soort transformatorhuisje
of schakelkast, waarbij voor de rest ervan eveneens stenen van
het stationsgebouw -na een grondige schoonmaakbeurt- werden hergebruikt.
Heel aardig hierbij is dat ook een deel van het staalskelet is
blijven staan. Het is een wat vreemde, maar toch ook wel bijzondere
herinnering aan het vroegere stationsgebouw.
|
Onder:
Schuin tegenover het station staat deze voormalige dienstwoning.
Het is het enige complete gebouw van het oorspronkelijke station
dat bewaard is gebleven. Overigens staat deze woning op dit moment
(maart 2014) te koop.
|
|
|
|
|
versie: 4-03-2014 |