Als er één station de titel
"mooiste station van Nederland" zou verdienen, dan is
dit ongetwijfeld dat van Haarlem. Naar mijn mening -en die van vele
anderen- is en blijft Haarlem het mooiste station van Nederland.
Het is de enige in Nederland die in Art-Nouveau stijl werd gebouwd
en vormt een absoluut hoogtepunt in de lange lijst van stationsgebouwen
van architect Margadant.
Het station van Haarlem staat (uiteraard) op de Rijksmonumentenlijst.
Toen deze lijst aan het begin van de jaren zeventig voor het eerst
werd opgesteld, kwam het als één van de allereerste
twintigste-eeuwse stations er meteen al op te staan.
Het stationscomplex is dan ook voor het grootste deel nog in de
oorspronkelijke staat. Toch zijn er in de loop van de jaren wel
degelijk aanpassingen en verbouwingen geweest, en lang niet altijd
waren deze even geslaagd. De grootste misser is wel "perron
8", dat in 1953 werd toegevoegd.
Toen dit station op 1 september 1908 in gebruik werd genomen gebeurde
dit tamelijk geruisloos. Waarom dit gebeurde is niet bekend, maar
het kan te maken hebben met het feit dat het station in fasen werd
opgeleverd.
Gelukkig werd dit een eeuw later rechtgezet. Tijdens het weekeinde
van 30 en 31 augustus 2008 werd, met een feestelijke manifestatie
het honderd jarig bestaan van het station uitgebreid gevierd.
De geschiedenis van de spoorwegen in Haarlem gaan natuurlijk veel
verder terug dan die eerste september van het jaar 1908. Al sinds
1841 staat het station in de Noordelijke binnenstad tussen de Jansweg
en de Kruisweg. Het is daarmee het oudste station van Nederland
(niet te verwarren met het oudste stationsgebouw dat in Valkenburg
staat!), en het station dat het langst op één en dezelfde
locatie staat.
Zoals algemeen bekend (hoop ik
) reed op 20 september 1839
de allereerste trein in ons land tussen Amsterdam en Haarlem. Het
allereerste (tijdelijke) stationnetje, dat slechts twee jaar heeft
bestaan, stond echter ergens anders
|
|