Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ] Volgende pagina ]
   

 

HAARLEM

   
   
Afkorting: Hlm
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architecten: D.A.N. Margadant en H.W.M. Werker
Bouwjaar: 1905-1908
Status: Rijksmonument
   
   
   

Als er één station de titel "mooiste station van Nederland" zou verdienen, dan is dit ongetwijfeld dat van Haarlem. Naar mijn mening -en die van vele anderen- is en blijft Haarlem het mooiste station van Nederland. Het is de enige in Nederland die in Art-Nouveau stijl werd gebouwd en vormt een absoluut hoogtepunt in de lange lijst van stationsgebouwen van architect Margadant.
Het station van Haarlem staat (uiteraard) op de Rijksmonumentenlijst. Toen deze lijst aan het begin van de jaren zeventig voor het eerst werd opgesteld, kwam het als één van de allereerste twintigste-eeuwse stations er meteen al op te staan.
Het stationscomplex is dan ook voor het grootste deel nog in de oorspronkelijke staat. Toch zijn er in de loop van de jaren wel degelijk aanpassingen en verbouwingen geweest, en lang niet altijd waren deze even geslaagd. De grootste misser is wel "perron 8", dat in 1953 werd toegevoegd.
Toen dit station op 1 september 1908 in gebruik werd genomen gebeurde dit tamelijk geruisloos. Waarom dit gebeurde is niet bekend, maar het kan te maken hebben met het feit dat het station in fasen werd opgeleverd.
Gelukkig werd dit een eeuw later rechtgezet. Tijdens het weekeinde van 30 en 31 augustus 2008 werd, met een feestelijke manifestatie het honderd jarig bestaan van het station uitgebreid gevierd.
De geschiedenis van de spoorwegen in Haarlem gaan natuurlijk veel verder terug dan die eerste september van het jaar 1908. Al sinds 1841 staat het station in de Noordelijke binnenstad tussen de Jansweg en de Kruisweg. Het is daarmee het oudste station van Nederland (niet te verwarren met het oudste stationsgebouw dat in Valkenburg staat!), en het station dat het langst op één en dezelfde locatie staat.
Zoals algemeen bekend (hoop ik…) reed op 20 september 1839 de allereerste trein in ons land tussen Amsterdam en Haarlem. Het allereerste (tijdelijke) stationnetje, dat slechts twee jaar heeft bestaan, stond echter ergens anders…

Boven: Het stationsgebouw bestaat uit meerdere gebouwen. Dit is het entreegebouw, het eigenlijke stationsgebouw.
(zie ook pagina 7)
 
Onder: Eén van de vele tegeltableaus op de diverse perrongebouwen.
(zie ook pagina 12)
 
Onder: Deze perronkap over de sporen 1 t/m 3 heeft de grootste overspanning. De kap over de sporen 6 en 7 is iets smaller.
(zie ook pagina 13)
Onder: Het fraaie seinhuis torent hoog boven de andere perrongebouwen uit. Let ook op de fraaie gecompliceerde kapconstructie.
(zie ook pagina 10)
Onder: Een grote misser is de luifel van beton en hout op perron 8. Op zich best wel sierlijk vormgegeven, maar het past gewoon niet bij het karakter van station Haarlem.
(zie ook pagina 6)
Onder: Zicht op het eerste perron en de fraaie perrongevel van het stationsgebouw, met haar bijzondere grote halfronde venster. Jammer van die glazen liftschacht...
 
 

 
 

 

  Free counter and web stats versie: 8-9-2008