|
|
De
tegeltableaus
|
|
|
Ontwerp: |
D.J.P. de Ruiter (1 en 2) |
|
J. Gidding (5) |
|
|
Jac. P. van den Bosch (alle overige
tableaus, behalve 6) |
|
Vervaardigd
door: |
Rozenburg,
Den Haag (uitgezonderd 5 en 6) |
|
|
Zenith,
Gouda (6) |
|
|
|
Eén
van de kenmerken die het Haarlemse station zo bijzonder maakt zijn
de vele tegeltableaus die in het station zijn aangebracht. Niet minder
dan vijftien Jugendstil-tableaus zijn er aangebracht. In een later
stadium kwamen daar nog eens twee bij. In totaal telt het station
zeventien tegeltableaus.
De vijftien oorspronkelijke tableaus werden allen vervaardigd door
de firma Rozenburg uit Den Haag. De twee grootste (en de fraaiste)
bevinden zich in de stationshal. Deze twee enorme tableaus werden
ontworpen door D.J.P. de Ruiter, die destijds werkzaam was bij Rozenburg.
De dertien tableaus, die de diverse perrongebouwen versieren, werden
hoogstwaarschijnlijk door Ed. Cuypers, een neef van de beroemde bouwmeester
P.J.H. Cuypers. Ed. Cuypers is vooral bekens van het station van 's
Hertogenbosch en de stations die hij voor de lokale spoorwegmaatschappij
NOLS ontwierp (Dalfsen, Ommen Hardenberg, enz.). Helemaal zeker is
dit niet, omdat nergens op schrift staat dat hij de tableaus daadwerkelijk
heeft ontworpen. Het is echter wel zeer aannemelijk. Het bijzondere
aan deze verzameling tableaus is dat deze nog helemaal intact is,
oftewel; alle ooit ontworpen tableaus zijn nog aanwezig!
Op een enkele uitzondering na zijn de door Cuypers ontworpen tableaus
vooral bedoeld om de functie van (een deel van) het perrongebouw aan
te duiden. Wat verder nog opvalt is dat er niet minder dan vier tegeltableaus
en een reliëf aanwezig zijn met daarop de stationsnaam. Dat is
op zich niet zo bijzonder, in de loop van de tijd werd daar nog eens
een veelvoud daarvan aan lichtbakken geplaatst. Maar
., uitgerekend
aan de westkant van het station, waar de meeste treinen binnenkomen,
ontbreken deze plaatsnaamaanduidingen! Merkwaardig
.
Niet alle perrongebouwen zijn overigens voorzien van tableaus. Zo
zijn de meeste op de gebouwen D en E te zien. Perrongebouw F is aanzienlijk
minder bedeeld, als het om deze gevelversiering gaat, en op gebouw
C is al helemaal geen tableau aanwezig
.
Op perrongebouw D waren aanvankelijk slechts drie tegeltableaus aangebracht.
In 1939 -het jaar waarin de spoorwegen in Nederland hun 100 jarig
bestaan vierden- werden aan dit markante perrongebouw twee herinneringstableaus
geplaatst. Het tableau dat werd aangeboden door de stationskruiers
is weliswaar modern (voor die tijd) vormgegeven, maar past qua vormgeving
en kleurgebruik heel goed bij de overige tableaus op het station.
Bij het andere tableau, dat destijds door de bond van gepensioneerden
werd aangeboden, ligt dit anders. Het Delftsblauwe tableau (dat overigens
in Gouda werd vervaardigd
) is op zich een schitterend tableau
en het verbeeldt treffend de geschiedenis van de spoorwegen, maar
het past eigenlijk niet zo goed in het geheel. Maar zonder nu al te
negatief te willen zijn, het is wel een schitterend tableau. Delftsblauwe
tableaus zijn overigens erg zeldzaam in Nederland. Behalve in Haarlem
zijn er maar een paar stations waar dergelijk aardewerk voorkomt.
Eén daarvan is -
hoe kan het ook anders-, Delft.
De hanen op de tableaus aan het seinhuis symboliseren (toepasselijk)
waakzaamheid. Het verhaal gaat dat dit eigenlijk een haan op een kerktoren
zou moeten zijn, maar Margadant ging daar uiteindelijk niet mee akkoord.
De inktpot is -uiteraard- een verwijzing naar de diverse kantoorruimten
in het perrongebouw
Perrongebouw E is -zoals al eerder aangegeven- voor de treinreizigers
het belangrijkste perrongebouw. Dit gebouw heeft dan ook de meeste
tableaus, zes in totaal. Het zijn echter slechts drie verschillende
tableaus, die zowel aan de noord- als aan de zuidgevel van het gebouw
geplaatst zijn.
Bij het tegeltableau met de locomotieven is iets merkwaardigs aan
de hand. De locs zijn voorzien van baanschuivers en zijn dus Amerikaanse
locomotieven. Waarom Cuypers dit type loc heeft gebruikt is niet bekend.
Sommigen beweren dat hij een verkeerd plaatje als voorbeeld heeft
gebruikt. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat hij dit bewust heeft
gedaan, omdat zo'n baanschuiver het silhouet van de stoomlocomotief
extra benadrukt. De tegeltableaus die bij de wachtkamer derde klasse
horen zijn veel soberder uitgevoerd. Verschil moet er immers zijn
Het tegeltableau dat aan de westgevel van perrongebouw F is geplaatst
symboliseert de transport. De koets en het schip waren immers de belangrijkste
(en enige) vervoersmiddelen waarmee men vroeger reisde. Nergens aan
dit gebouw is te zien dat hier een wachtkamer voor krankzinnigen was.
Waarschijnlijk wisten destijds maar weinig mensen van het bestaan
van deze kamer af. |
|
Boven:
Op dit tableau (5) staat te lezen:
"Bij het eeuwfeest 1839-1939 van de Ned. Stationskruiers"
|
|
|
Onder:
Overzicht van de diverse tableaus die op station Haarlem te zien
zijn. De nummers achter de bijschriften van de foto's op deze
pagina verwijzen naar dit overzicht
|
|
|
|
|
|
Onder:
De aanduiding voor de wachtkamer eerste klasse. (9)
|
Onder:
Het tableau voor de wachtkamer derde klasse is soberder uitgevoerd
dan die voor de eerste klasse wachtkamer (zie links). Verschil
moet er immers zijn... (7)
|
|
|
|
|
Onder:
Op dit tableau (6) staat te lezen:
"Aangeboden door den bond van Gepensioneerden bij den Ned.
Spoor- en Tramwegen. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan
der spoorwegen.
|
Onder:
Dit tableau is te zien boven de ingang van perrongebouw F, aan
de oostelijke gevel. (10)
|
|
|
|
|
Onder:
Het tableau met de haan en de zwaluwen (4) is op perrongebouw
D aangebracht.
|
Onder:
Tegeltableau "De Landbouw"(2), te vinden in de stationshal
(zie ook pagina 8)
|
|
|
|
|
|
|
|
versie: 19-12-2008 |