|
|
WINTERSWIJK
GOLS
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Wwg |
Maatschappij: |
Geldersch-Overijsselsche Locaalspoorweg
Maatschappij (GOLS) |
Architect: |
(onbekend) |
Bouwjaar:
|
1908 |
|
|
|
|
|
|
Ooit
was Winterswijk één van de grootste en belangrijkste
spoorwegknooppunten van de Achterhoek. Het was ook een belangrijk
sinternationaal station met spoorlijnen naar Bocholt en Borken, beiden
gelegen in Duitsland. Deze twee spoorlijnen zijn al heel lang verleden
tijd, maar tot op de dag van vandaag is Winterswijk slects één
van de twee grensstations in Nederland dat twee verschillende spoorwegverbindingen
met het Duitsland heeft gehad.
Het, inmiddels grotendeels opgebroken, emplacement van Winterswijk
telde niet één maar twee stationsgebouwen!. Het grootste
stationsgebouw, aan de noordkant van het emplacement, is nog altijd
in gebruik. Aan de zuidkant van het terrein, aan de Houtladingstraat,
staat nóg een stationsgebouw. Dit is het voormalige stationsgebouw
van de vroegere spoorwegmaatschappij GOLS, dat in Winterswijk haar
eigen spoorwegcomplex had. In 1885 werd het GOLS-station in gebruik
genomen en al snel werd Winterswijk ook voor deze lokale spoorwegmaatschappij
een belangrijk knooppunt, al was dit niet bepaald aan het stationsgebouw
te zien. Van een echt stationsgebouw was dan ook geen sprake, het
was namelijk niet veel meer dan een houten keet!
Pas in 1907 begon de bouw van een definitief stationsgebouw en toen
deze een jaar later werd geopend, gebeurde dit in alle stilte. Pas
bij het eeuwfeest van het gebouw, in 2008, werd dit alsnog rechtgezet.
Opmerkelijk, want het stationsgebouw was toen al zo'n 72 jaar niet
meer als zodanig in gebruik.
Het voormalige GOLS-station heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan.
Tot nu toe dan, wan het grote voormalige emplacement wordt op dit
moment definitief opgeruimd en heringericht. De huur van het museum
"Het GOLS-station" is inmiddels opgezegd. Wat er met het
voormalige stationsgebouw gaat gebeuren is vooralsnog niet bekend,
maar het lijkt erop dat het voortbestaan ervan onzeker is.
|
|
Boven:
Het voormalige stationsgebouw, dat in 2008 haar eeuwfeest vierde,
is al meer dan zeventig jaar in gebruik als houthandel. Inmiddels
is deze allang uitgegroeid tot een doe-het-zelf zaak. Op de zolder
van dit gebouw is een klein museum gevistigd. Hier is een schitterende
modelbaan te zien van de Winterswijkse stations en het spooremplacement,
zoals dat er in 1928 uitzag.
|
|
|
|
|
|
|
Onder
(beide afbeeldingen): Jarenlang lag het voormalige emplacement
er zo bij: gras, struiken, hier en daar nog wat bielzen en
zelfs nog wat overgebleven spoor. Deze plaatjes zijn binnenkort
voorgoed verleden tijd (als dit inmiddels al niet het geval
is
), alle sporen van het vroegere emplacement worden
(of zijn) definitief opgeruimd. Wat er met het voormalige
stationsgebouw gaat gebeuren is nog niet bekend...
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het GOLS-emplacement en dat van de NWS werden gescheiden door
enkele goederenloodsen en de Houtladingstraat. Om voor de
treinreizigers het overstappen wat te versnellen waren de
beide stations door middel van een voetgangersbrug rechtstreeks
met elkaar verbonden. Voor een compleet overzicht van het
totale Winterswijkse spooremplacement: zie
deze pagina.
|
|
|
|
|
versie: 24-08-2009 |