Home ] Terug naar periode 1900-1920 ] Vorige station ] Volgende station ]Volgende pagina ]

   

 

WINTERSWIJK GOLS

   
   
Afkorting: Wwg
Maatschappij: Geldersch-Overijsselsche Locaalspoorweg Maatschappij (GOLS)
Architect: (onbekend)
Bouwjaar: 1908
   
   
   
Ooit was Winterswijk één van de grootste en belangrijkste spoorwegknooppunten van de Achterhoek. Het was ook een belangrijk sinternationaal station met spoorlijnen naar Bocholt en Borken, beiden gelegen in Duitsland. Deze twee spoorlijnen zijn al heel lang verleden tijd, maar tot op de dag van vandaag is Winterswijk slects één van de twee grensstations in Nederland dat twee verschillende spoorwegverbindingen met het Duitsland heeft gehad.
Het, inmiddels grotendeels opgebroken, emplacement van Winterswijk telde niet één maar twee stationsgebouwen!. Het grootste stationsgebouw, aan de noordkant van het emplacement, is nog altijd in gebruik. Aan de zuidkant van het terrein, aan de Houtladingstraat, staat nóg een stationsgebouw. Dit is het voormalige stationsgebouw van de vroegere spoorwegmaatschappij GOLS, dat in Winterswijk haar eigen spoorwegcomplex had. In 1885 werd het GOLS-station in gebruik genomen en al snel werd Winterswijk ook voor deze lokale spoorwegmaatschappij een belangrijk knooppunt, al was dit niet bepaald aan het stationsgebouw te zien. Van een echt stationsgebouw was dan ook geen sprake, het was namelijk niet veel meer dan een houten keet!
Pas in 1907 begon de bouw van een definitief stationsgebouw en toen deze een jaar later werd geopend, gebeurde dit in alle stilte. Pas bij het eeuwfeest van het gebouw, in 2008, werd dit alsnog rechtgezet. Opmerkelijk, want het stationsgebouw was toen al zo'n 72 jaar niet meer als zodanig in gebruik.
Het voormalige GOLS-station heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan. Tot nu toe dan, wan het grote voormalige emplacement wordt op dit moment definitief opgeruimd en heringericht. De huur van het museum "Het GOLS-station" is inmiddels opgezegd. Wat er met het voormalige stationsgebouw gaat gebeuren is vooralsnog niet bekend, maar het lijkt erop dat het voortbestaan ervan onzeker is.

Boven: Het voormalige stationsgebouw, dat in 2008 haar eeuwfeest vierde, is al meer dan zeventig jaar in gebruik als houthandel. Inmiddels is deze allang uitgegroeid tot een doe-het-zelf zaak. Op de zolder van dit gebouw is een klein museum gevistigd. Hier is een schitterende modelbaan te zien van de Winterswijkse stations en het spooremplacement, zoals dat er in 1928 uitzag.
 
 
 
Onder (beide afbeeldingen): Jarenlang lag het voormalige emplacement er zo bij: gras, struiken, hier en daar nog wat bielzen en zelfs nog wat overgebleven spoor. Deze plaatjes zijn binnenkort voorgoed verleden tijd (als dit inmiddels al niet het geval is…), alle sporen van het vroegere emplacement worden (of zijn) definitief opgeruimd. Wat er met het voormalige stationsgebouw gaat gebeuren is nog niet bekend...
 
 
Onder: Het GOLS-emplacement en dat van de NWS werden gescheiden door enkele goederenloodsen en de Houtladingstraat. Om voor de treinreizigers het overstappen wat te versnellen waren de beide stations door middel van een voetgangersbrug rechtstreeks met elkaar verbonden. Voor een compleet overzicht van het totale Winterswijkse spooremplacement: zie deze pagina.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 24-08-2009