Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]

   

 

ROTTERDAM HOFPLEIN

   
Afkorting: Rth
Maatschappij: Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij (Z.H.S.E.M.)
Architect: J.P. Stok Wzn
Bouwjaar: 1908
Gesloopt: 1940 (stationsgebouw), 1956 (perronoverkapping),
  1990 (laatst overgebleven restant van het stationsgebouw)
Status: Rijksmonument: (spoorviaduct)
   
   

Als er ergens een station honderd jaar bestaat is dit vaak reden voor een feestje, zeker als dit station voor grote betekenis is voor deze plaats. In de afgelopen jaren hebben diverse steden feestelijke manifestaties georganiseerd zoals in Roosendaal (2007), in Haarlem (2008) of in Winterswijk (het GOLS-station bestond in 2008 precies 100 jaar). Het Rotterdamse station Hofplein bestond in 2008 ook honderd jaar, alleen werd hier nauwelijks of geen aandacht aan besteedt. Op zich best wel verklaarbaar, het station behoort nu niet bepaald tot de fraaiste van het land. Het enige wat nog van het oorspronkelijke station is overgebleven is de brede onderbouw met daar op het perron. Bovendien is het station sinds juni 2006 niet meer in gebruik. De stalen voetgangersbrug, die de laatste jaren als toegang naar het station fungeerde, is inmiddels verdwenen en het perron is afgesloten. Het spoorviaduct, het perron en de overkapping maken een zwaar verwaarloosde indruk.
Aan de andere kant: dit station is één van de oudste, nog overgebleven exemplaren van de stad. Samen met het voormalige stationsgebouw Beukelsdijk is dit het enige Rotterdamse station van vóór de Tweede Wereldoorlog. Het stationsgebouw werd in de meidagen van 1940 verwoest en ook het vervangende stationsgebouw, dat in 1956 werd geopend, is inmiddels alweer jaren verleden tijd. Hofplein was een bijzonder station, met een bijzonder stationsgebouw, op een bijzondere plek én met een bijzondere geschiedenis.
Het is anno nu nauwelijks voor te stellen maar voor de Tweede Wereldoorlog was het Hofplein in Rotterdam zo'n beetje het kloppend hart van de stad. Het oude Hofplein lag destijds iets noordoostelijker ten opzichte van de huidige plaats, namelijk op de plek waar nu het Shell-gebouw staat. Aan dit oude langgerekte plein stonden enkele markante gebouwen, waaronder de Delftsche Poort. Aan de noordkant van het plein stond het markante halfronde stationsgebouw.

 

Onder: Het troosteloze restant van wat ooit een bijzonder station was.

Boven: Een bijzonder fraaie en kleurige kaart van het stationsgebouw. Deze kaart dateert rond 1913. In dat jaar werd het halfronde gebouw voorzien van een ijzeren marquise. Duidelijk is te zien dat deze marquise nog maar deels is aangebracht. Uiteindelijk zou de gehele voorgevel van zo'n scherm worden voorzien.
 
 
Onder: Nog zo'n fraaie kleurige kaart. Ditmaal een kijkje op het perron. Er is zojuist een trein aangekomen, de reizigers verlaten het station. Uit welk jaar deze kaart dateert is niet precies bekend, maar in ieder geval van vóór 1930.
 
Onder: Een luchtfoto van het Hofplein van voor de Tweede Wereldoorlog met aan de linkerkant station Hofplein. Duidelijk is te zien dat het halfronde stationsgebouw (2) en de hoge perrons (1) worden gescheiden door de doorgaande spoorlijn Rotterdam - Dordrecht (3). Rechts op de foto is de Delftsche Poort (5) te zien, hier nog op haar oude plek. Aan het einde van de jaren dertig werd deze laatste nog overgebleven stadspoort afgebroken om deze vervolgens op een nieuwe plek, enkele tientallen meters, weer op te bouwen. Nog tijdens de herbouw van de poort werd de stad gebombardeerd. Na de Tweede Wereldoorlog werd het Hofplein enkele tientallen meters verplaatst (7, foto rechts). Op de plaats van het vroegere Hofplein (6) verrees in de jaren zeventig het Shell-gebouw.
Onder: Ongeveer vanaf hetzelfde standpunt and de foto hiernaast, maar dan zo'n zeventig jaar later. Wat een wereld van verschil! Het enige wat nog hetzelfde is gebleven zijn de onderbouw van station Hofplein (1) en het water aan het Haagsche Veer (4). Het doorgaande spoorviaduct was redelijk ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog gekomen. In 1994 werd deze echter vervangen door een viersporige tunnel (8). Deze tunnel betekende ook het einde van het nog resterende deel van het stationsgebouw van station Hofplein. Ook het plein zelf is onherkenbaar veranderd. Het is zelfs een stuk verschoven (7). Sinds het einde van de jaren negentig heeft de Delftsche Poort ook weer een plek gekregen, vlakbij de plaats waar het origineel heeft gestaan. Deze Delftsche Poort (9) is echter een roestkleurige ijzeren constructie, waarin enkele -nog bewaard gebleven- brokstukken van de oude stadspoort werden verwerkt.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 20-05-2009