|
|
WINTERSWIJK
Het
oorspronkelijke stationsgebouw was in feite een grotere versie van
dat van Vorden. De zijvleugels zijn langer en hebben eindgebouwen
die haaks ten opzicht van de zijvleugels staan. Het middendeel en
de eindgebouwtjes hebben onder de dakranden fraai houtwerk. Het stationsgebouw
heeft over de volle lengte een perronluifel.
Wie het stationsgebouw heeft ontworpen is niet bekend. Het zou door
een Duitse architect getekend kunnen zijn, de -inmiddels gesloopte-
stationsgebouwen in Rhade en het Ostbahnhof van Gladbeck werden in
dezelfde periode als Winterswijk gebouwd en hadden opvallende gelijkenissen.
Ik heb ook ergens de naam van N.J. Kamperdijk als mogelijke ontwerper
gevonden, maar dit lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Het station werd in de periode 1907-1920 in fasen uitgebreid. In 1907
werd het emplacement vergroot. De lokaallijnen van de GOLS kregen
een eigen volwaardig stationsgebouw én een eigen emplacement
dat tegen dat van het NWS-station werd aangebouwd. In 1917 werd het
stationsgebouw flink onder handen genomen. De linkervleugel met eindgebouw
werden gesloopt. Daarvoor in de plaats kwam een hoge vleugel dat tegen
het middendeel werd aangebouwd. Het stationsgebouw werd hierdoor asymmetrisch.
In dit nieuwe gedeelte kwamen kantoren voor de HSM en de Douane. Het
gebouw verspringt zowel aan de voor- als aan de achtergevel iets,
waardoor het eigenlijke stationsgebouw een beetje wegvalt. Doordat
het in dezelfde stijl als het stationsgebouw werd gebouwd is het uiteindelijk
toch een geheel geworden.
Aan het begin van de jaren twintig had het station haar grootste omvang
bereikt, en deed het qua grootte zeker niet onder voor de grotere
stations in Nederland. Maar erg lang duurde dit allemaal niet. Al
na een paar jaar begint langzaam maar zeker het verval
.
|
|
Boven:
Het oorspronkelijke stationsgebouw (ansichtkaart)
|
|
Onder:
Het later aangebouwde gedeelte domineert het stationsgebouw behoorlijk.
Het eigenlijke stationsgebouw (rechts van het verkeersbord) valt
daardoor een beetje weg. (Sepiafoto, vanwege teveel tegenlicht
)
|
|
|
|
|
|
Onder:
Overzicht van het emplacement, omstreeks 1920.
|
versie: 12-08-2007 |