Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ]

 

WINTERSWIJK

In 1931 wordt de verbinding met Bocholt opgeheven. Nadat in 1918 al het reizigersvervoer was gestopt, werd nu ook het goederenvervoer gestaakt. Kort daarna werd de spoorbaan opgebroken. Vijf jaar later wordt het GOLS-station gesloten. De spoorbaan uit de richting Arnhem wordt door middel via een verbindingsbaan met het NWS-station verbonden. Tot op de dag van vandaag maakt deze lijn naar Arnhem bij het verlaten van station Winterswijk een wat vreemde rechts-links bocht. Weer een jaar later wordt de lijn naar Neede gesloten voor personenvervoer. Deze voormalige GOLS-lijn blijft overigens nog tot 1972 in gebruik als goederenlijn.
In 1944 vervalt het reizigersvervoer naar Borken, en daarmee is Winterswijk -voor wat betreft het reizigersvervoer- internationaal station af. Het internationale goederenvervoer op deze lijn (waarvoor deze ooit was aangelegd) was heeft het wat langer uitgehouden, maar uiteindelijk kwam hier rond 1980 ook een einde aan. Het grote emplacement was toen al grotendeels opgebroken, en het stationsgebouw was eigenlijk rijp voor de sloop. In de zomer van 1982 werd de sloop dan ook aangekondigd, maar daar werd een paar maanden later alweer van afgezien! Het stationsgebouw werd gerestaureerd. Tegenwoordig is het stationsgebouw de status van gemeentelijk monument. Alle locomotievenloodsen en de meeste goederenloodsen zijn inmiddels gesloopt en van het emplacement zijn de meeste sporen opgebroken. Toch zijn de restanten uit het verleden nog makkelijk terug te vinden. Na de sloop van de diverse loodsen en het verwijderen van de rails is er, tot op de dag van vandaag, nooit wat met het opengevallen terrein gedaan. Op de plaats waar vroeger de locomotievenloodsen en de bijbehorende draaischijven (het waren er immers twee!) waren is in de loop van de jaren een compleet bos ontstaan. Ook op de plaats van het voormalige GOLS-emplacement is in de loop van de tijd een bos ontstaan. Voor een deel zelfs tussen de rails….. Het is daardoor een uniek natuurgebiedje geworden. De gemeente Winterswijk wil dit gebied al jaren opvullen met een bedrijventerrein, maar dit is tot nu toe nog niet echt van de grond gekomen…. Eerlijk gezegd hoop ik dat dit ook nooit zál gebeuren, want na het verdwijnen van -onder andere- het Westerdok in Amsterdam en het rangeerterrein in Susteren is dit één van de laatste plekken aan het worden waar het verleden nog zó aanwezig is.
Boven: Rechts op de achtergrond het stationsgebouw met DE-2 treinstel van de HSA. Op de plaats waar de locomotievenloodsen en de draaischijven hebben gestaan (rechts op de foto) is in de loop der jaren een compleet bos ontstaan. Een uniek stukje natuurgebied.
 
Onder: De rails op het emplacement zijn dan wel grotendeels verdwenen maar op diverse plekken liggen de dwarsliggers nog gewoon op hun oude plek, zoals hier bij het GOLS-station.
   

Meer over het GOLS-station.

 
 

 

  Free counter and web stats versie: 12-08-2007