|
|
WINTERSWIJK
In 1931
wordt de verbinding met Bocholt opgeheven. Nadat in 1918 al het reizigersvervoer
was gestopt, werd nu ook het goederenvervoer gestaakt. Kort daarna
werd de spoorbaan opgebroken. Vijf jaar later wordt het GOLS-station
gesloten. De spoorbaan uit de richting Arnhem wordt door middel via
een verbindingsbaan met het NWS-station verbonden. Tot op de dag van
vandaag maakt deze lijn naar Arnhem bij het verlaten van station Winterswijk
een wat vreemde rechts-links bocht. Weer een jaar later wordt de lijn
naar Neede gesloten voor personenvervoer. Deze voormalige GOLS-lijn
blijft overigens nog tot 1972 in gebruik als goederenlijn.
In 1944 vervalt het reizigersvervoer naar Borken, en daarmee is Winterswijk
-voor wat betreft het reizigersvervoer- internationaal station af.
Het internationale goederenvervoer op deze lijn (waarvoor deze ooit
was aangelegd) was heeft het wat langer uitgehouden, maar uiteindelijk
kwam hier rond 1980 ook een einde aan. Het grote emplacement was toen
al grotendeels opgebroken, en het stationsgebouw was eigenlijk rijp
voor de sloop. In de zomer van 1982 werd de sloop dan ook aangekondigd,
maar daar werd een paar maanden later alweer van afgezien! Het stationsgebouw
werd gerestaureerd. Tegenwoordig is het stationsgebouw de status van
gemeentelijk monument. Alle locomotievenloodsen en de meeste goederenloodsen
zijn inmiddels gesloopt en van het emplacement zijn de meeste sporen
opgebroken. Toch zijn de restanten uit het verleden nog makkelijk
terug te vinden. Na de sloop van de diverse loodsen en het verwijderen
van de rails is er, tot op de dag van vandaag, nooit wat met het opengevallen
terrein gedaan. Op de plaats waar vroeger de locomotievenloodsen en
de bijbehorende draaischijven (het waren er immers twee!) waren is
in de loop van de jaren een compleet bos ontstaan. Ook op de plaats
van het voormalige GOLS-emplacement is in de loop van de tijd een
bos ontstaan. Voor een deel zelfs tussen de rails
.. Het is daardoor
een uniek natuurgebiedje geworden. De gemeente Winterswijk wil dit
gebied al jaren opvullen met een bedrijventerrein, maar dit is tot
nu toe nog niet echt van de grond gekomen
. Eerlijk gezegd hoop
ik dat dit ook nooit zál gebeuren, want na het verdwijnen van
-onder andere- het Westerdok in Amsterdam en het rangeerterrein in
Susteren is dit één van de laatste plekken aan het worden
waar het verleden nog zó aanwezig is.
|
|
Boven:
Rechts op de achtergrond het stationsgebouw met DE-2 treinstel
van de HSA. Op de plaats waar de locomotievenloodsen en de draaischijven
hebben gestaan (rechts op de foto) is in de loop der jaren een
compleet bos ontstaan. Een uniek stukje natuurgebied.
|
|
Onder:
De rails op het emplacement zijn dan wel grotendeels verdwenen
maar op diverse plekken liggen de dwarsliggers nog gewoon op hun
oude plek, zoals hier bij het GOLS-station.
|
|
versie: 12-08-2007 |