Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]

   

 

ZANDVOORT aan ZEE

Afkorting: Zvt
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM)
Architect: D.A.N. Margadant (?)
Bouwjaar: 1909
Status: Rijksmonument
   
   
   
Zee, strand, het circuit en een fantastisch duinlandschap, dat is Zandvoort. Alleen al de treinrit er naar toe, slingerend door de duinen, brengt je al in een zomerse stemming. Het station van Zandvoort draagt sinds 1954 de naam Zandvoort aan Zee, en in de netten van de perronkap hangen diverse strandartikelen. Zandvoort wil daarmee laten zien dat zij hét strandstation van Nederland is. En niet ten onrechte: geen enkel ander station in Nederland ligt zó dicht bij het strand.
Zandvoort aan Zee is één van de weinige kopstations die er in Nederland zijn. Het is na Enkhuizen het oudste, nog bestaande kopstation. Wie de architect van dit station is, is niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk is dit het laatste station dat door architect Margadant is ontworpen. Het heeft namelijk erg veel stijlovereenkomsten met het station van Amersfoort uit 1901. Wat trouwens ook overeenkomt met Amersfoort: de spoorbaan en het perron liggen lager dan de stationshal en stationsplein. Het gebouw is namelijk tegen een duin gebouwd waardoor de straatkant een verdieping lager is dan de perronzijde.
Het huidige station is het derde station van Zandvoort. Toen in 1881 het eerste (tijdelijke) station haar deuren opende, had het meteen twee primeurs: het lag aan de allereerste lokaalspoorlijn van Nederland, en het was de eerste spoorlijn die dwars door een duinlandschap liep. Het karakter van Zandvoort veranderde mede dankzij de spoorlijn van een vissersdorp in een badplaats.
Boven: Station Zandvoort aan Zee.
 
Onder: De stationstoren is een watertoren, en dat is best wel uniek.
Onder: De perronkap werd in 2006 volledig gerestaureerd. Onlangs werden allerhande strandartikelen aan de perronkap gehangen.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 23-10-2007