|
|
ZANDVOORT
aan
ZEE
Afkorting: |
Zvt |
|
Maatschappij: |
Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij (HSM) |
Architect: |
D.A.N. Margadant
(?) |
Bouwjaar:
|
1909 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
|
|
Zee,
strand, het circuit en een fantastisch duinlandschap, dat is Zandvoort.
Alleen al de treinrit er naar toe, slingerend door de duinen, brengt
je al in een zomerse stemming. Het station van Zandvoort draagt sinds
1954 de naam Zandvoort aan Zee, en in de netten van de perronkap hangen
diverse strandartikelen. Zandvoort wil daarmee laten zien dat zij
hét strandstation van Nederland is. En niet ten onrechte: geen
enkel ander station in Nederland ligt zó dicht bij het strand.
Zandvoort aan Zee is één van de weinige kopstations
die er in Nederland zijn. Het is na Enkhuizen het oudste, nog bestaande
kopstation. Wie de architect van dit station is, is niet helemaal
zeker, maar waarschijnlijk is dit het laatste station dat door architect
Margadant is ontworpen. Het heeft namelijk erg veel stijlovereenkomsten
met het station van Amersfoort uit 1901. Wat trouwens ook overeenkomt
met Amersfoort: de spoorbaan en het perron liggen lager dan de stationshal
en stationsplein. Het gebouw is namelijk tegen een duin gebouwd waardoor
de straatkant een verdieping lager is dan de perronzijde.
Het huidige station is het derde station van Zandvoort. Toen in 1881
het eerste (tijdelijke) station haar deuren opende, had het meteen
twee primeurs: het lag aan de allereerste lokaalspoorlijn van Nederland,
en het was de eerste spoorlijn die dwars door een duinlandschap liep.
Het karakter van Zandvoort veranderde mede dankzij de spoorlijn van
een vissersdorp in een badplaats.
|
|
Boven:
Station Zandvoort aan
Zee.
|
|
|
|
|
Onder:
De stationstoren is een watertoren, en dat is best wel uniek.
|
Onder:
De perronkap werd in 2006 volledig gerestaureerd. Onlangs werden
allerhande strandartikelen aan de perronkap gehangen.
|
|
|
|
|
versie: 23-10-2007 |