Home ] Terug naar de eerste pagina ]Volgende pagina ]

   
 
ZANDVOORT aan ZEE
   

 

Van "BAD-ZANDVOORT" via "ZANDVOORT DORP" naar "ZANDVOORT AAN ZEE"

In 1880 werd de Haarlem-Zandvoort Spoorwegmaatschappij opgericht. Het was de eerste lokaalspoorwegmaatschappij in Nederland. Doel was om een spoorlijn van Haarlem via Overveen naar Zandvoort aan te leggen. De oprichters hadden echter veel grotere plannen dan alleen het dorp aansluiten op het spoorwegnet. Zandvoort moest de concurrentie aangaan met Scheveningen en uiteindelijk uitgroeien tot een badplaats van internationale allure. Bij het station, dat overigens nog een simpel houten gebouwtje was, werden een winkelpassage en een kurhaus gebouwd. Er waren zelfs al plannen voor een compleet nieuw dorp. Dat nieuwe dorp is er uiteindelijk nooit gekomen.
Rond 1884 werd dan eindelijk het eerste echte stationsgebouw in gebruik genomen. Het was weliswaar weer een houten bouwwerk, maar het was wel een aanzienlijke verbetering.
Voordat dit gebouw naar Zandvoort ging had het al de nodige omzwervingen gemaakt. Het werd gebouwd als Nederlands paviljoen voor de Wereldtentoonstelling van 1880 in Brussel. Daarna heeft het tot 1883 in Leiden dienstgedaan als feestgebouw.
Alhoewel de spoorlijn een succes bleek, was er ook kritiek: in Zandvoort zelf had men er niet zoveel aan! Het station lag te ver weg van het oude dorp. Als de spoorlijn in handen komt van de HIJSM wordt dan ook een tijdelijke halte gebouwd, vlak voor de laatste scherpe bocht. Deze halte, Zandvoort-Dorp genaamd, bleek zo'n succes dat besloten werd de spoorlijn voor de bocht rechtdoor te trekken tot aan de duinen. Er kwam een nieuw stationsgebouw dat zowel het oude Bad-Zandvoort als Zandvoort Dorp verving. Dit nieuwe station werd in 1909 in gebruik genomen. Het oude stationsgebouw werd kort daarna gesloopt. Het oude emplacement bleef wel bewaard en zo ontstond dat typische haak-vormige emplacement. In de jaren vijftig kwam er een afval-overslagstation, dat tot 1991 in bedrijf was. In 1992 werd dit overslagstation gesloten en korte tijd later gesloopt. In de jaren daarna werd het oude, markante, emplacement opgebroken om plaats te maken voor een nieuwe woonwijk.
Boven : Dit wel heel apart vormgegeven stationsgebouw met een iedentieke overkapping was het eerste station van Zandvoort. (ansichtkaart)
Onder: De stoomtrein vertrekt uit station Bad Zandvoort. Rechts is het stationsgebouw tezien. Links op de afbeelding de in 1925 afgebrande Passage. (ansichtkaart)
 
 
Onder : Kaartje van het stationsgebied van Zandvoort met daarop (nrs. 1 en 2 bij benadering) de lokaties van de drie stations. De sporen boven het huidige station hebben inmiddels plaatsgemaakt voor een woonwijk.
Onder : Een "blokkendoos"-treinstel op bezoek in Zandvoort. Links op de foto zijn nog de sporen naar het voormalige emplacement te zien. Kort na het nemen van deze foto werden de sporen opgebroken.
 

 

  Free counter and web stats versie: 23-10-2007