Home ] Terug naar de eerste pagina ]Vorige pagina ]

   

 

ZANDVOORT aan ZEE

 
In 1908 werd begonnen met de bouw van het nieuwe stationsgebouw. Officieel is niet bekend wie het heeft ontworpen, maar het is onmiskenbaar een ontwerp van D.A.N. Margadant. Het stationsgebouw bestaat in feite uit vier verschillende segmenten. Elk segment is symmetrisch van vorm, maar het stationsgebouw is in haar geheel asymmetrisch.
Het lage gedeelte links was vroeger de goederenloods en bagage-afdeling. Daarnaast het opvallend hoge gedeelte met daarin de uitgang en, op de bovenverdieping, de stationswoningen. Vervolgens komt de ingang naar de stationshal, en tot slot de (voormalige) wachtkamers en de (nog aanwezige) toiletten. Op de rechterhoek staat een vrij kleine, gedrongen toren. Dit was oorspronkelijk een watertoren. Watertorens werden, vooral aan het begin van de twintigste eeuw, veel gebouwd. Ook op grotere stationsemplacementen waren ze aan te treffen, maar het is uniek dat een stationstoren als watertoren fungeert. Overigens heeft het als watertoren allang geen functie meer, maar het betonnen waterreservoir is nog steeds aanwezig.
Oorspronkelijk telde het station twee overkappingen. Een hoge, die over de volle breedte van het stationsgebouw het achterliggende dwarsperron overdekt en een lagere perronkap. De nok van de lagere kap sloot aan op de andere kap waardoor het in feite één T-vormig geheel was. Was, want de perronkap werd in augustus 1996 helaas gesloopt. De nog overgebleven hoge kap werd onlangs volledig gerestaureerd. Daarbij werden aan de netten diverse strandartikelen gehangen, een knipoog naar het strandleven.
Boven: De ingang van het stationsgebouw met boven de drie deuren tegeltableau's en boven de luifel glas-in-loodvensters.
 
 
Onder: De stationshal.
 
Onder: Grote drukte na de Marlboro Masters op 4 augustus 1996. De lage perronkap links op de foto stond er toen nog, maar werd later die maand gesloopt.
 
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 23-10-2007