Ooit was Simpelveld een belangrijk grensstation
en een spoorwegknooppunt, voor zowel personen als goederen. Het
imposante stationsgebouw -het had ooit een gevellengte van zo'n
100 meter- was één van de grootste van Limburg. Die
tijden zijn allang voorbij. Als knooppunt hield het station al in
1988 op te bestaan en in 1992 verdween het station definitief uit
de spoorboekjes
Het ooit zo imposante stationsgebouw was 17
jaar tevoren al drastisch gekortwiekt. Van de ruim 100 meter gevellengte
bleven er slechts 38 over, nog maar iets meer dan éénderde
van wat het ooit was
Simpelveld was ooit het allereerste grensstation van ons land. De
geschiedenis ervan gaat terug tot 1853, als in het najaar van dat
jaar de spoorlijn tussen Aken en Maastricht in gebruik wordt genomen
en Simpelveld haar eerste station krijgt. In 1872 wordt Simpelveld
voor het eerst een overslagstation voor steenkolen. In dat jaar
werd een acht kilometer lang smalspoorlijntje tussen Simpelveld
en de Domaniale Mijn in Kerkrade in gebruik genomen. Simpelveld
werd hiermee het eerste zogenoemde mijnstation. Mede dankzij de
mijnwinning, maar zeker ook dankzij het toenemende treinverkeer
van en naar Duitsland wordt een groter station noodzakelijk. Dit
tweede -en tevens huidige- station werd in 1910 in gebruik genomen.
Overigens heeft het nog behoorlijk lang geduurd voordat Simpelveld
een overstapstation werd. Pas in 1934 werd het "kolenlijntje"
uit 1872 vervangen door een volwaardige spoorlijn naar Kerkrade
en Schaesberg (nu: Landgraaf). Deze lijn, de beroemde "Miljoenenlijn"
was aanvankelijk alleen een goederenspoorlijn. In 1949 wordt de
spoorlijn ook voor passagierstreinen opengesteld en is Simpelveld
eindelijk een volwaardig spoorknooppunt. Een knooppunt dat uiteindelijk
nog geen veertig jaar zou bestaan
Het station is gelegen op zo'n 151 meter hoogte. Daarmee was Simpelveld
gedurende lange tijd het op één na hoogst gelegen
station van Nederland, na het -inmiddels óók voormalige-
station Spekholzerheide (Kerkrade West). Het is feitelijk nog steeds
één van Nederlands hoogst gelegen stations, alleen
is Simpelveld nu officieel geen station meer. Overigens was er in
het nabijgelegen Bocholtz, tussen Simpelveld en de Duitse grens,
in het verleden ook een station (of liever gezegd: een halte), dat
nog eens zo'n 20 meter hoger lag. Daarmee was dit het hoogst gelegen
station in Nederland ooit. Even ten oosten van Bocholtz, precies
op de grens met Duitsland bereikt het spoor, ook nu nog, haar hoogste
punt in Nederland: 185 meter.
Van het oorspronkelijke gebouw is -zoals al aangegeven- nog maar
een deel bewaard gebleven, maar dit is wel het gelukkig wel het
belangrijkste deel. En er bleef gelukkig meer bewaard. Zo is de
klassieke beveiliging nog intact én in bedrijf. Hier functioneert
nog een echt ouderwets station, waarbij het treinverkeer wordt geregeld
vanuit twee seinhuizen plus een derde post voor de treindienstleider.
De klassieke beveiliging bleef tot en met het opheffen van het reguliere
station in bedrijf en werd daarna liefdevol gerestaureerd. Het station
is inmiddels al jaren het kloppend hart van museumbedrijf ZLSM.
Het is één van de grootste voormalige stationsgebouwen
dat bewaard is gebleven. Het is ook één van de meest
in haar oorspronkelijke staat gebleven stations Dat is uniek in
ons land, waar de (veelal noodzakelijke) moderniseringen vaak afbreuk
doen aan het oorspronkelijke stationsontwerp. Het is dan ook meer
dan terecht dat het station de status van rijksmonument heeft.

|
|