Home ] Terug naar de eerste pagina ] Volgende pagina ]
   
 
SIMPELVELD

 

Het eerste grensstation: Simpelveld of Bocholtz?

Maatschappij: Aken-Maastrichtsche Spoorweg Maatschappij (AM)
Architect: onbekend
Bouwjaar: 1853
Verbouwd: 1882, 1887, 1894, 1903
Gesloopt: 1910 (?)
   
   
Dat het eerste grensstation van Nederland in Simpelveld kwam, en niet in het naburige Bocholtz -dat dichter bij de Duitse grens ligt- is een verhaal op zich. Want het was eigenlijk de bedoeling dat deze wel degelijk in laatstgenoemde plaats zou komen. Maar in Bocholtz wilde men aanvankelijk helemaal niets van een spoorlijn of een station weten. Al tijdens de aanleg van de spoorlijn was er veel weerstand. De burgemeester van Simpelveld, daarentegen, was juist een groot voorstander van het spoor. De tegenwerking vanuit Bocholtz betekende dan ook dat het geplande grensstation werd verplaatst naar Simpelveld.
In 1853 was het dan zover en werd de spoorlijn Maastricht-Aken, de eerste "internationale" spoorlijn van ons land, in gebruik genomen. Simpelveld kreeg haar gewenste grensstation en Bocholtz had het nakijken… Dat realiseerde men zich daar trouwens ook, toen de spoorlijn er al lang en breed lag. Bij de AM -de eigenaar én de maatschappij die de spoorlijn destijds exploiteerde- werd dan ook een verzoek ingediend om alsnog een halte of een station te kunnen krijgen, maar nu werd dit juist door de spoorwegmaatschappij geweigerd! Overigens kreeg Bocholtz naderhand (in 1890, om precies te zijn) alsnog een halte, maar daar heeft men uiteindelijk niet zo lang plezier van gehad. In 1944 werd deze alweer opgeheven…
Het eerste station van Simpelveld lag iets ten westen van het huidige station. Het eerste stationsgebouw was vrij eenvoudig. Ik vermoed dat het voornamelijk van hout was vervaardigd, in ieder geval was stijl en regelwerk toegepast. Het contrast met het monumentale stationsgebouw in Valkenburg, aan dezelfde spoorlijn én van hetzelfde bouwjaar, kon bijna niet groter! De betekenis van station Simpelveld groeide echter al snel en in de tweede helft van de negentiende eeuw werd het stationsgebouw steeds een beetje verder uitgebreid. Aan het begin van de twintigste eeuw was de oorspronkelijke gevellengte van zo'n 35 meter al meer dan verdubbeld. Het barstte bijna letterlijk uit haar voegen en een nieuw, en vooral groter station was inmiddels noodzaak geworden. Ook werd er in die tijd al volop nagedacht over een spoorlijn van Simpelveld via Kerkrade naar Schaesberg, waardoor het oude en krakkemikkige "kolenspoortje" uit 1872 kon komen te vervallen. Wellicht dat deze plannen mede ervoor zorgden dat in 1908 het startsein werd gegeven voor de bouw van een nieuw, en vooral groter, station Simpelveld.

Boven: Het eerste stationsgebouw van Simpelveld was een vrij eenvoudig gebouw. Op de plek waar deze foto ooit werd genomen ligt nu het middenperron van het huidige station. Om een idee te geven ten opzichte van de huidige situatie: op de plaats waar vroeger het eerste stationsgebouw stond liggen nu nog enkele opstelsporen.
 
 
Onder: Ongeveer dezelfde locatie als de ansichtkaart hierboven, maar dan ruim 100 jaar later. Die typische bocht in het Simpelveldse emplacement lag er toen ook al en het eerste station lag zelfs nog wat meer in de bocht dan dat dit bij het tweede station het geval is. Bij de plaats waar ooit het eerste station stond liggen nu nog wat opstelsporen.
 
 
Onder: Het allereerste grensstation van Nederland had eigenlijk niet in Simpelveld maar in het naburige Bocholtz moeten komen, maar door tegenwerking vanuit die plaats werd daar uiteindelijk van afgezien. Naderhand kreeg Bocholtz nog wel een eigen station, maar deze werd in 1944 alweer opgeheven. Sinds het einde van de jaren negentig is Bocholtz een halte aan de museumlijn van de ZLSM, zoals op de foto te zien is (de foto werd genomen vanuit de "Schienenbus" van de ZLSM, vandaar de reflecties van de ruiten…). Van het stationsgebouw wat er ooit gestaan heeft is niets meer terug te vinden. Overigens was Bocholtz ooit het hoogst gelegen station van ons land (170 meter boven N.A.P.).
Onder: Een kaartje van Simpelveld, zoals het er aan het einde van de negentiende eeuw uitzag. De komst van zowel het spoor als het grensstation hebben het dorp bepaald geen windeieren gelegd. Vooral de douane- en marechausseefaciliteiten zorgden voor de nodige werkgelegenheid. Maar ook dankzij de opkomende mijnindustrie in de omgeving groeide het dorp flink.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 23-03-2011