|
|
Bakermat
van de spoorwegen in Nederland
|
|
|
STATION
I |
|
STATION
II |
|
|
|
Architect: |
niet bekend |
Architect: |
C. Oudshoorn |
|
|
Bouwjaar:
|
1839 |
Bouwjaar:
|
1842 |
|
|
Gesloopt: |
1852 |
Gesloopt
(gedeeltelijk): |
1866 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Haarlem is in feite de bakermat van de spoorwegen
in Nederland. De allereerste spoorlijn in Nederland liep immers
tussen Amsterdam en Haarlem. Het allereerste station in Haarlem
was een tijdelijk, houten gebouwtje. Het stond destijds aan de Oudeweg
(tegenwoordig de Voormalige Oudeweg), vlakbij de poort van de huidige
Hoofdwerkplaats. Bij dit stationnetje werd een kleine werkplaats
gebouwd.
Omdat de eerste spoorweg nog een experiment was, werd nog geen brug
over het Spaarne gebouwd. In 1841 was de tijd hier wel rijp voor,
toen de spoorlijn werd doorgetrokken naar Leiden.
In Haarlem werd de spoorlijn dwars door het noordelijke deel van
de oude binnenstad aangelegd, binnen de oude stadsomwalling. Na
diverse plannen te hebben bestudeerd werd deze plaats uitgekozen,
omdat dit stadsdeel niet veel bebouwing kende. En wat er wel was,
was van slechte kwaliteit.
Het allereerste stationnetje heeft slechts twee jaar dienst gedaan.
Daarna kreeg het gebouwtje aanvankelijk nog een tweede leven als
uitbreiding van de werkplaats, maar het werd uiteindelijk in 1852
gesloopt. Die allereerste werkplaats is overigens wél altijd
op dezelfde plaats gebleven en groeide uit tot de huidige hoofdwerkplaats
van het reizigersmaterieel. Inmiddels heet het bedrijf "NedTrain
- Refurbishment & Overhaul".
In 1841 kreeg Haarlem haar eerste, definitieve station. Dit nieuwe
station kwam ten zuiden van de toenmalige Varkensmarkt, tussen de
Jansweg en de Kruisweg. Daarmee is Haarlem nog steeds het oudste
station van Nederland. Het eerste stationsgebouw was een ontwerp
van architect C. Oudshoorn. Het bestond uit een hoog middendeel
en lagere zijvleugels, een vorm die al snel een basisvorm in de
stationsarchitectuur zou gaan vormen. Aan de uiteinden van de zijvleugels
stonden eindgebouwen.
Het stationsgebouw had een opmerkelijke noviteit; er was geen stationshal!
Via een hoge poort liep men, via een overdekte ruimte, meteen naar
de lokettenwand. In de zijvleugels bevonden zich de wachtkamers;
links die voor de derde klasse, rechts die voor de eerste en tweede
klasse. In het rechter eindgebouwtje bevond zich het goederenbureau,
aan de linkerkant woonde de stationschef.
De gevellengte bedroeg niet minder dan 125 meter. Daarvan bestond
het overgrote deel uit een lange muur, waarmee het perron werd afgesloten
van de straat. Aan de uiteinden stonden ijzeren hekken. Het eigenlijke
stationsgebouw was overigens nog geen 33 meter breed.
|
|
Boven:
Dit is, voor zover ik weet, de enige afbeelding van het allereerste
station van Haarlem dat te vinden is. Het is een gravure van W.
Bal. De trein is zojuist richting Amsterdam vertrokken.
|
|
Onder:
Ongeveer dezelfde plaats als de gravure hierboven, maar dan anno
2008. Links op de foto, op of bij de plek waar nu dit deel van
de werkplaats staat, stond het allereerste stationnetje van Haarlem.
|
|
|
Onder:
Een kaartje van Haarlem, rond 1850, met daarop de locaties van
de stations. Op de open ruimte tegenover het station zou later
de rijtuigen- en treinwagonfabriek Beijnes gebouwd worden.
|
|
Onder:
Een unieke foto van het tweede station van Haarlem. De foto is
waarschijnlijk rond 1865 gemaakt, vlak voordat dit stationsgebouw
onherkenbaar zou worden verbouwd.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Perronzijde van het tweede station. Deze foto is waarschijnlijk
rond 1864 gemaakt. Het emplacement bestaat hier nog uit breedspoor,
maar dat zou weldra vervangen worden voor normaalspoor.
|
Onder:
In Den Haag, aan het Rijswijkseplein, staat dit voormalige accijnzenhuisje
uit 1828. Qua vorm doet dit gebouwtje sterk denken aan het tweede
station van Haarlem. Misschien heeft dit gebouwtje zelfs wel
als voorbeeld gediend...
|
|
|
|
|
versie: 17-09-2008 |