In 2008 werd Weert tot "mooiste station
van Nederland" verkozen. Dat dit station deze jaarlijkse verkiezing
won is niet verwonderlijk. Het is misschien wel het meest in authentieke
staat verkerende vooroorlogse station van ons land. Uiteraard is
het station ook gewoon met haar tijd meegegaan en zijn er in de
loop van de jaren zaken aangepast en gemoderniseerd, zo kreeg het
station een lift en is er onlangs een nieuwe fietsenstalling in
het stationsgebouw gekomen. Heel veel kleine en grote details zijn
echter nog onaangetast. Het absolute hoogtepunt is ongetwijfeld
de stationshal. De wanden, de kenmerkende boogstructuur, het cassetteplafond
en het lokettenfront (waar overigens al jaren geen loketten te vinden
zijn
) zijn nog helemaal in de originele staat en dat is werkelijk
een unicum!
Het huidige station van Weert is het tweede station van deze stad
en dateert uit 1914. Aanleiding voor de bouw van dit stationscomplex
was de aanleg en ingebruikname van de nieuwe spoorlijn Eindhoven-Weert
een jaar eerder.
Tijdens de middeleeuwen was Weert een welvarende stad. De imposante
Martinuskerk, waarvan de toren al van ver een onmiskenbaar herkenningspunt
is, herinnert hier nog altijd aan. Maar tijdens het uitbreken van
de Tachtigjarige Oorlog komt abrupt een einde aan deze periode en
in de eeuwen daarna raakte de stad steeds verder in verval. De aanleg
van de Zuid-Willemsvaart in 1825 haalde de stad enigszins uit haar
geïsoleerde ligging, maar het zou uiteindelijk nog tot het
einde van de negentiende eeuw duren voordat in Weert een nieuwe
bloeiperiode aan zou breken. De komst van het spoor was ook hierin
een doorslaggevende factor, maar de voorgeschiedenis hiervan is
een verhaal op zich
In 1879 kreeg Weert haar eerste station, als in dat jaar de spoorverbinding
tussen Weert en Roermond in gebruik wordt genomen. Tegenwoordig
is dit spoor een doorgaande intercityverbinding, maar oorspronkelijk
is dit traject een deel van de internationale (goederen)spoorlijn
Antwerpen-Mönchengladbach (de beroemde -of beruchte- IJzeren
Rijn). Het waren dan ook de Belgen die ervoor zorgden dat deze spoorlijn
er kwam en dat Weert -via Roermond - met de rest van het Nederlandse
spoorwegnet werd aangesloten.
|
|