De Heuvellandlijn (sinds 2006 de officiële
naam van de spoorverbinding Maastricht-Heerlen is ongetwijfeld één
van de mooiste spoortrajecten van ons land. Het mooiste gedeelte
van dit traject is het deel dat dwars door de gemeente Valkenburg
aan de Geul loopt, tussen de stations Houthem-Sint Gerlach en Schin
op Geul. De Heuvellandlijn bestaat eigenlijk uit twee aparte spoorlijnen,
namelijk de vroegere lijn Maastricht-Aken en -vanaf Schin op Geul-
de aftakking naar Heerlen.
Ooit was de spoorlijn Maastricht-Simpelveld-Aken de allereerste
grensoverschrijdende spoorlijn van Nederland. Deze spoorlijn werd
al in 1853 in gebruik genomen en Simpelveld werd hiermee het allereerste
grensstation van Nederland. Het station van het nabij gelegen Valkenburg
is als enige stationsgebouw uit die periode bewaart gebleven en
is daarmee het oudste nog bestaande stationsgebouw van ons land.
In Schin op Geul dreigde men aanvankelijk de boot te missen. Enkele
jaren na de ingebruikname van de spoorlijn kwam er weliswaar een
eenvoudige halte, maar van een volwaardig station was lange tijd
geen sprake. Deze eerste halte lag destijds vermoedelijk bij de
Vinkenbergstraat, iets ten oosten van het huidige station. De halte
werd destijds vooral gebruikt door kerk- en bedevaartgangers, die
naar de, in de directe nabijheid van de halte gelegen Sint Mauritiuskerk.
Aan het begin van de twintigste eeuw wordt de mijnbouw een belangrijke
industrie in Zuid-Limburg met zeer veel werkgelegenheid, met name
in en rondom Heerlen. Een direct gevolg hiervan was dan ook de aanleg
van een rechtstreekse spoorverbinding tussen Heerlen en Maastricht.
Deze nieuwe spoorlijn sloot in Schin op Geul aan op de, toen al
ruim zestig jaar oude, spoorlijn vanuit Simpelveld. De aanleg begon
rond 1912 en twee jaar later kon de nieuwe spoorverbinding in gebruik
worden genomen. Ook Schin op Geul profiteerde van de aanleg, het
kreeg -eindelijk- een volwaardig station. En wat voor één
Het nieuwe station werd precies in de splitsing van de twee spoorlijnen
gebouwd. Het station werd daardoor een vorkstation (ook wel een
wigstation genoemd). Het station telt vier sporen en evenzoveel
perrons, waarbij de twee middelste perrons in een V-vorm naar elkaar
toe lopen. In het snijpunt staat het stationsgebouw. Schin op Geul
was pas het tweede station van dit type dat in ons land werd gebouwd.
Het station is een ontwerp van architect G.W. van Heukelom, één
van zijn laatste ontwerpen overigens. Oorspronkelijk bestond het
station uit een opmerkelijk vormgegeven stationsgebouw met daarachter
een bijpassend, hoog seinhuis. Dit seinhuis is overigens al tientallen
jaren geleden gesloopt. Erg jammer, want als geheel was dit nu juist
een erg geslaagde combinatie.
Over het bouwjaar van het station bestaat wat onduidelijkheid. Het
werd in 1914 in gebruik genomen, maar een aan de straatgevel aangebracht
jaartal (niet origineel, trouwens) geeft aan dat het stationsgebouw
al in 1913 gereedkwam. Het kwam overigens wel vaker voor dat een
stationsgebouw al enige tijd klaar was voordat het station daadwerkelijk
werd geopend
|
|