|
|
Perrongebouwen
en perronoverkapping
Via de monumentale tunnel en de bijbehorende
trap (zie vorige pagina) wordt het perron bereikt. Het station kent
slechts één eilandperron, maar deze is met een totale
lengte van ruim 570 meter opvalland lang. Zeker gezien de grootte
van het station, Weert is namelijk - qua formaat én reizigersaantal
- één van de kleinste intercitystations van ons land.
Overigens is het noordelijke deel van het perron (langs spoor 2)
aanzienlijk korter. Het zuidelijke deel van het perron bestaat uit
twee perronfasen (spoor 3a en 3b) en is daardoor aanzienlijk langer.
Het perron wordt voor een groot gedeelte overdekt door een perronoverkapping,
die -evenals het perron- opvallend lang is. De ruim 170 meter (geschat)
lange kap hoort weliswaar bepaald niet tot de langste overkappingen,
maar de lengte mag er beslist zijn! De kap is een grotere versie
van de perronoverkapping van het station in Geldrop. De basis van
de overkapping wordt ook hier gevormd door fraaie geklonken vakwerk
boogspanten met aan weerszijden uitkragingen. Doordat de kap wat
breder is dan die in Geldrop is de boogvorm in de spanten wat platter,
en valt de constructie daardoor wat minder op. De kap zelf heeft
een flauw hellende zadeldakvorm. In tegenstelling tot de overkapping
in Geldrop heeft de kap in Weert geen lichtstroken.
Onder die lange overkapping staan drie perrongebouwen. Het oostelijk
gelegen perrongebouw is de kleinste van de drie. Tegenwoordig is
een deel van dit perrongebouw ingericht als wachtruimte. Welke functie
het gebouw vroeger had weet ik niet precies. Wellicht dat hier vroeger
toiletruimten waren, maar het zou ook kunnen dat hier een extra
wachtkamer was, speciaal voor militairen van de in de nabijheid
van het station gelegen kazernes.
Aan de andere kant van de perrontrap staat het middelste perrongebouw.
Deze is veruit de grootste van de drie en was volledig ingericht
voor het reizigersvervoer. In dit perrongebouw waren oorspronkelijk
de twee wachtkamers (één voor de eerste en tweede
klasse, en een voor de derde klasse) van het station. Tussen deze
twee wachtkamers in zat het restaurant. Opmerkelijk gegeven is het
feit dat reizigers met een eerste klas kaartje een aardig eindje
moesten lopen om hun wachtkamer te bereiken, terwijl de wachtkamer
derde klasse direct tegenover de perrontrap was. In de laatstgenoemde
wachtkamer is sinds jaar en dag de NS-kiosk gevestigd, het voormalige
restaurant en de vroegere wachtkamer 1e en 2e klasse zijn nu voornamelijk
als dienstruimten in gebruik. Ook het westelijke perrongebouw bestaat
tegenwoordig voornamelijk uit dienstruimten. Of dit altijd zo is
geweest heb ik niet kunnen achterhalen. Tussen het middelste en
het westelijke perrongebouw staat een opvallend hek. Dit fraaie
hekwerk staat rondom een ovaalvormig gat, dat als lichtschacht dient
voor de -onder dit deel van het perron gelegen- verkeerstunnel.

|
|
Boven:
De perrongebouwen verkeren aan de buitenzijde nog bijna helemaal
in originele staat. Zelfs de (meeste) vensters hebben nog de originele
roedeverdeling. Rondom de deuren en bij de vensters is veel natuursteen
(graniet) te zien. Let ook op de aangebouwde zitjes aan weerszijden
van de deur. Deze hebben er altijd al gezeten, al vraag ik me
wel af of de houten banken nog origineel zijn...
|
|
|
Onder:
De perronoverkapping is een wat bredere (en vooral veel langere)
versie van de overkapping van het station in Geldrop, dat overigens
in dezelfde periode werd gebouwd. Met een lengte van ruim 170
meter is de kap behoorlijk lang, zeker gezien het relatief kleine
formaat van het station...
|
|
|
|
|
|
Onder
(beide afbeeldingen): De tableaus aan de perrongebouwen zijn
uitgevoerd in een soort sectiel tegelwerk. Bij deze tableaus
zijn de letters, cijfers, strepen en dergelijke samengesteld
uit kleine tegeltjes en zijn er dus niet op geschilderd. Over
het algemeen zijn de tableaus nog in uitstekende staat, al ontbreekt
er bij sommige tableaus hier en daar een tegeltje( op de foto's
niet te zien). Met name bij de randen is dit dan het geval.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Zorgelijk: in een deel van het middelste perrongebouw is spontaan
scheurvorming ontstaan. In het najaar van 2009 werden de eerste
scheuren ontdekt, zoals hier bij de vroegere ingang van de voormalige
wachtkamer 1e en 2e klasse, aan de zijde van spoor 3a. In de afgelopen
maanden zijn diverse metingen verricht en het lijkt er op dat
het scheuren al sinds het voorjaar van 2010 lijkt te zijn gestopt.
Hoe de scheuren zijn ontstaan is nog altijd een raadsel...
|
Onder:
De wachtruimte in het oostelijke perrongebouw. Dat deze ruimte
nog niet eens zo heel lang als zodanig in gebruik is, is aan de
inrichting te zien. De opvallend hoog geplaatste vensters doen
vermoeden dat hier vroeger een toiletruimte of een berging was,
maar zeker weten doe ik dit niet...
|
|
|
|
|
versie: 2-07-2010 |