|  
         
     | 
     | 
    
     
       Perrongebouwen 
        en perronoverkapping 
      
      
         
          |  
             Via de monumentale tunnel en de bijbehorende 
              trap (zie vorige pagina) wordt het perron bereikt. Het station kent 
              slechts één eilandperron, maar deze is met een totale 
              lengte van ruim 570 meter opvalland lang. Zeker gezien de grootte 
              van het station, Weert is namelijk - qua formaat én reizigersaantal 
              - één van de kleinste intercitystations van ons land. 
              Overigens is het noordelijke deel van het perron (langs spoor 2) 
              aanzienlijk korter. Het zuidelijke deel van het perron bestaat uit 
              twee perronfasen (spoor 3a en 3b) en is daardoor aanzienlijk langer. 
              Het perron wordt voor een groot gedeelte overdekt door een perronoverkapping, 
              die -evenals het perron- opvallend lang is. De ruim 170 meter (geschat) 
              lange kap hoort weliswaar bepaald niet tot de langste overkappingen, 
              maar de lengte mag er beslist zijn! De kap is een grotere versie 
              van de perronoverkapping van het station in Geldrop. De basis van 
              de overkapping wordt ook hier gevormd door fraaie geklonken vakwerk 
              boogspanten met aan weerszijden uitkragingen. Doordat de kap wat 
              breder is dan die in Geldrop is de boogvorm in de spanten wat platter, 
              en valt de constructie daardoor wat minder op. De kap zelf heeft 
              een flauw hellende zadeldakvorm. In tegenstelling tot de overkapping 
              in Geldrop heeft de kap in Weert geen lichtstroken. 
              Onder die lange overkapping staan drie perrongebouwen. Het oostelijk 
              gelegen perrongebouw is de kleinste van de drie. Tegenwoordig is 
              een deel van dit perrongebouw ingericht als wachtruimte. Welke functie 
              het gebouw vroeger had weet ik niet precies. Wellicht dat hier vroeger 
              toiletruimten waren, maar het zou ook kunnen dat hier een extra 
              wachtkamer was, speciaal voor militairen van de in de nabijheid 
              van het station gelegen kazernes. 
              Aan de andere kant van de perrontrap staat het middelste perrongebouw. 
              Deze is veruit de grootste van de drie en was volledig ingericht 
              voor het reizigersvervoer. In dit perrongebouw waren oorspronkelijk 
              de twee wachtkamers (één voor de eerste en tweede 
              klasse, en een voor de derde klasse) van het station. Tussen deze 
              twee wachtkamers in zat het restaurant. Opmerkelijk gegeven is het 
              feit dat reizigers met een eerste klas kaartje een aardig eindje 
              moesten lopen om hun wachtkamer te bereiken, terwijl de wachtkamer 
              derde klasse direct tegenover de perrontrap was. In de laatstgenoemde 
              wachtkamer is sinds jaar en dag de NS-kiosk gevestigd, het voormalige 
              restaurant en de vroegere wachtkamer 1e en 2e klasse zijn nu voornamelijk 
              als dienstruimten in gebruik. Ook het westelijke perrongebouw bestaat 
              tegenwoordig voornamelijk uit dienstruimten. Of dit altijd zo is 
              geweest heb ik niet kunnen achterhalen. Tussen het middelste en 
              het westelijke perrongebouw staat een opvallend hek. Dit fraaie 
              hekwerk staat rondom een ovaalvormig gat, dat als lichtschacht dient 
              voor de -onder dit deel van het perron gelegen- verkeerstunnel. 
              
              
              
           | 
           
            
           | 
         
         
           
            
              Boven: 
                De perrongebouwen verkeren aan de buitenzijde nog bijna helemaal 
                in originele staat. Zelfs de (meeste) vensters hebben nog de originele 
                roedeverdeling. Rondom de deuren en bij de vensters is veel natuursteen 
                (graniet) te zien. Let ook op de aangebouwde zitjes aan weerszijden 
                van de deur. Deze hebben er altijd al gezeten, al vraag ik me 
                wel af of de houten banken nog origineel zijn... 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   | 
         
         
           
            
              Onder: 
                De perronoverkapping is een wat bredere (en vooral veel langere) 
                versie van de overkapping van het station in Geldrop, dat overigens 
                in dezelfde periode werd gebouwd. Met een lengte van ruim 170 
                meter is de kap behoorlijk lang, zeker gezien het relatief kleine 
                formaat van het station... 
             
           | 
         
         
          |  
            
             | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
              
           | 
         
         
           
             
               
                Onder 
                  (beide afbeeldingen): De tableaus aan de perrongebouwen zijn 
                  uitgevoerd in een soort sectiel tegelwerk. Bij deze tableaus 
                  zijn de letters, cijfers, strepen en dergelijke samengesteld 
                  uit kleine tegeltjes en zijn er dus niet op geschilderd. Over 
                  het algemeen zijn de tableaus nog in uitstekende staat, al ontbreekt 
                  er bij sommige tableaus hier en daar een tegeltje( op de foto's 
                  niet te zien). Met name bij de randen is dit dan het geval. 
               
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Zorgelijk: in een deel van het middelste perrongebouw is spontaan 
                scheurvorming ontstaan. In het najaar van 2009 werden de eerste 
                scheuren ontdekt, zoals hier bij de vroegere ingang van de voormalige 
                wachtkamer 1e en 2e klasse, aan de zijde van spoor 3a. In de afgelopen 
                maanden zijn diverse metingen verricht en het lijkt er op dat 
                het scheuren al sinds het voorjaar van 2010 lijkt te zijn gestopt. 
                Hoe de scheuren zijn ontstaan is nog altijd een raadsel... 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                De wachtruimte in het oostelijke perrongebouw. Dat deze ruimte 
                nog niet eens zo heel lang als zodanig in gebruik is, is aan de 
                inrichting te zien. De opvallend hoog geplaatste vensters doen 
                vermoeden dat hier vroeger een toiletruimte of een berging was, 
                maar zeker weten doe ik dit niet... 
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 2-07-2010 |