|  
             Eenmaal in het stationsgebouw wordt meteen 
              duidelijk waarom dit station tot mooiste station van Nederland werd 
              verkozen. De hal en de tunnel naar het perron verkeren nog grotendeels 
              in dezelfde staat zoals architect Van Heukelom het heeft bedacht. 
              De gele wanden met groene betegeling en rode sierbanden, de tegeltableaus 
              de gemetselde bogen het cassettenplafond en zelfs de koperen trapleuningen 
              langs de trap naar het perron. Het is er allemaal nog.  
              De hal heeft een opvallende zeshoekige plattegrond, met twee lange 
              en vier korte zijden. De ingang en het lokettenfront zijn recht 
              tegenover elkaar aan de twee lange zijden. Rechts van de ingang 
              is de vroegere uitgang (tegenwoordig gewoon de derde toegang), en 
              haaks hierop de onderdoorgang naar het perron. Aan de linkerkant 
              van de hal vindt men tegenwoordig de toegang naar de fietsenstalling 
              annex rijwielhandel. 
              Het lokettenfront heeft nog de originele indeling, met twee loketten 
              voor de verkoop van de treinkaartjes (één loket voor 
              de eerste en tweede klasse kaartjes en één voor de 
              derde klasse). Daartussenin was een smal loketje waar men kilometerboekjes 
              kon kopen. De oorspronkelijke functie staat nog in fraaie - voor 
              het Weertse station zo kenmerkende- tegeltableaus boven de betreffende 
              balies aangeduid. De loketten zelf zijn al jaren geleden verdwenen. 
              De loketvensters hebben inmiddels plaatsgemaakt voor dichte ruiten 
              met daarboven een onvermijdelijke rolluik. Het vroegere loket voor 
              de 1e en 2e klasse kaartjes werd uitgebroken om zo plaats te maken 
              voor een deur. Nadat de "ouderwetse" kaartverkoop werd 
              opgeheven werd de ruimte omgebouwd tot "Wizzl". Deze NS-kiosk 
              is inmiddels alweer enige jaren geleden opgeheven en heeft plaats 
              gemaakt voor een bloemenkiosk. 
              Schuin naast de loketten is een grote gemetselde boog. Daarachter 
              geven drie andere bogen toegang tot de perrontunnel. De boog aan 
              de linkerkant was bedoeld voor de vertrekkende reizigers, de boog 
              rechts voor de aankomende. De uitgang van het station is dan ook 
              in de ruimte direct naast deze boog te vinden. Het smalle boogje 
              in het midden had vroeger helemaal geen doorgangsfunctie, integendeel 
              zelfs
 hier zat vroeger een soort hokje waar vanuit de in- 
              en uitgangscontroles plaatsvonden.  
              De perrontunnel is een "oude bekende". Het is een wat 
              langere en iets bredere versie van de onderdoorgang in Geldrop. 
              Door de gele stenen en de troggewelfjes in het plafond doet ze ook 
              sterk denken aan de tunnel in Roosendaal (eveneens door Van Heukelom 
              ontworpen), maar doordat de constructie in Weert wat moderner is 
              doet ze iets minder monumentaal aan. Toch blijven deze tunnels plaatjes 
              om te zien
 
               
              
            Onder: 
              Het vroegere lokettenfront. De drie loketten zijn allang verdwenen 
              maar het front heeft gelukkig haar originele indeling behouden. 
              Ook de fraaie tegeltableaus boven de vroegere loketten (foto hieronder) 
              zijn gelukkig bewaard gebleven. In het voormalige plaatskaartenkantoor 
              zit sinds enige jaren een bloemenshop. 
              
           | 
           
            
           |