Eenmaal in het stationsgebouw wordt meteen
duidelijk waarom dit station tot mooiste station van Nederland werd
verkozen. De hal en de tunnel naar het perron verkeren nog grotendeels
in dezelfde staat zoals architect Van Heukelom het heeft bedacht.
De gele wanden met groene betegeling en rode sierbanden, de tegeltableaus
de gemetselde bogen het cassettenplafond en zelfs de koperen trapleuningen
langs de trap naar het perron. Het is er allemaal nog.
De hal heeft een opvallende zeshoekige plattegrond, met twee lange
en vier korte zijden. De ingang en het lokettenfront zijn recht
tegenover elkaar aan de twee lange zijden. Rechts van de ingang
is de vroegere uitgang (tegenwoordig gewoon de derde toegang), en
haaks hierop de onderdoorgang naar het perron. Aan de linkerkant
van de hal vindt men tegenwoordig de toegang naar de fietsenstalling
annex rijwielhandel.
Het lokettenfront heeft nog de originele indeling, met twee loketten
voor de verkoop van de treinkaartjes (één loket voor
de eerste en tweede klasse kaartjes en één voor de
derde klasse). Daartussenin was een smal loketje waar men kilometerboekjes
kon kopen. De oorspronkelijke functie staat nog in fraaie - voor
het Weertse station zo kenmerkende- tegeltableaus boven de betreffende
balies aangeduid. De loketten zelf zijn al jaren geleden verdwenen.
De loketvensters hebben inmiddels plaatsgemaakt voor dichte ruiten
met daarboven een onvermijdelijke rolluik. Het vroegere loket voor
de 1e en 2e klasse kaartjes werd uitgebroken om zo plaats te maken
voor een deur. Nadat de "ouderwetse" kaartverkoop werd
opgeheven werd de ruimte omgebouwd tot "Wizzl". Deze NS-kiosk
is inmiddels alweer enige jaren geleden opgeheven en heeft plaats
gemaakt voor een bloemenkiosk.
Schuin naast de loketten is een grote gemetselde boog. Daarachter
geven drie andere bogen toegang tot de perrontunnel. De boog aan
de linkerkant was bedoeld voor de vertrekkende reizigers, de boog
rechts voor de aankomende. De uitgang van het station is dan ook
in de ruimte direct naast deze boog te vinden. Het smalle boogje
in het midden had vroeger helemaal geen doorgangsfunctie, integendeel
zelfs
hier zat vroeger een soort hokje waar vanuit de in-
en uitgangscontroles plaatsvonden.
De perrontunnel is een "oude bekende". Het is een wat
langere en iets bredere versie van de onderdoorgang in Geldrop.
Door de gele stenen en de troggewelfjes in het plafond doet ze ook
sterk denken aan de tunnel in Roosendaal (eveneens door Van Heukelom
ontworpen), maar doordat de constructie in Weert wat moderner is
doet ze iets minder monumentaal aan. Toch blijven deze tunnels plaatjes
om te zien
Onder:
Het vroegere lokettenfront. De drie loketten zijn allang verdwenen
maar het front heeft gelukkig haar originele indeling behouden.
Ook de fraaie tegeltableaus boven de vroegere loketten (foto hieronder)
zijn gelukkig bewaard gebleven. In het voormalige plaatskaartenkantoor
zit sinds enige jaren een bloemenshop.

|
|