De spoorlijn Eindhoven Weert maakt al sinds
jaar en dag deel uit van de drukke intercityverbinding tussen Amsterdam
en Maastricht. Het is dan ook nauwelijks nog voor te stellen dat
deze ca. 30 kilometer lange spoorverbinding haar eeuwfeest nog moet
gaan vieren. De steden Eindhoven en Weert beschikten respectievelijk
sinds 1866 en 1879 over een eigen station, maar rond de voorlaatste
eeuwwisseling ontbrak nog altijd een directe spoorverbinding. Pas
in 1904 werd besloten tot aanleg en negen laar later kon de spoorlijn
in gebruik worden genomen. Geldrop, een van de plaatsen aan deze
spoorlijn, kreeg daarmee -eindelijk- haar spoorwegstation.
Geldrop heeft een nog betrekkelijk jonge spoorweggeschiedenis. En
dat is best opmerkelijk, want ver voor de eeuwwisseling van de negentiende
naar de twintigste eeuw was er in Geldrop al volop industrie. Met
name de textielindustrie was er van grote betekenis. Al die tijd
heeft het dorp het zonder spoorverbinding moeten doen, al was er
wel een (paarden)tramverbinding met het naburige Eindhoven. Dat
industrialisatie en spoorwegen niet altijd onlosmakelijk met elkaar
verbonden zijn wordt hier wel duidelijk
Het Geldropse station werd, evenals alle andere stations langs de
lijn Eindhoven-Weert, ontworpen door architect G.W. van Heukelom.
Oorspronkelijk bestond het station uit een stationsgebouw met daarachter
een hooggelegen, vrij breed eilandperron met daarop twee perrongebouwen
onder een lange overkapping. Alhoewel zowel station als spoorlijn
pas in het najaar van 1913 in gebruik werden genomen kwam het stationsgebouw
al in 1912 gereed, een jaar later volgde de perronbebouwing. Wellicht
dat de aanleg van een hoge spoordijk door Geldrop hier mede debet
aan was. Voor deze dijk werd gekozen omdat het spoor in een -toen
nog- moerasachtig gebied werd aangelegd. Bijkomend voordeel was
dat er drukke verkeerswegen ongelijkvloers konden worden gekruist.
Het Geldropse station is in feite een kleinere en iets eenvoudiger
versie van het station van Weert. Ook het stationsgebouw leek wel
wat op het Weertse exemplaar, al waren er ook duidelijke verschillen.
Zo ontbrak de hoge toren bij het Geldropse stationsgebouw. Wel had
het stationsgebouw dezelfde kenmerkende klokgevel-achtige ingang.
In geldrop was deze ingang "gewoon" een deel van de voorgevel,
terwijl deze in Weert overhoeks staat.
Het Geldropse stationsgebouw bestond uit een opvallend hoog deel,
met de al eerder genoemde klokgevel, en een iets lagere en wat terugwijkende
vleugel aan de linkerkant. In deze vleugel bevond zich de bagage-afdeling.
Op de bovenverdieping van beide bouwdelen waren de twee dienstwoningen.
Helaas werd het stationsgebouw in 1974 gesloopt. De kaartverkoop
was inmiddels al verplaatst naar het perrongebouw, dat hierdoor
"promoveerde" tot stationsgebouw. Het eigenlijke, stationsgebouw
raakte hierdoor overbodig en raakte in verval. De NS wilde uiteindelijk
van het gebouw af omdat er zodoende ruimte vrijkwam voor de aanleg
van een fiets/voetgangerstunnel, ten behoeve van de nieuwbouwwijken
achter het station. Deze tunnel werd pal naast de voetgangerstunnel
naar het perron aangelegd. Beide tunneluitgangen werden vervolgens
omgeven door een dikke betonnen rand.
Onder:
De stationsgebouwen van Geldrop (links) en Weert (rechts). De
overeenkomsten én de verschillen tussen de twee gebouwen
zijn hier duidelijk te zien, maar het allerbelangrijkste verschil
tussen de twee gebouwen is hier echter niet zichtbaar: Het stationsgebouw
van Weert bestaat nog, dat van Geldrop al lang niet meer...
|
|