Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]

   

 

WOERDEN

   
   
Afkorting: Wd
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: W. de Jong
Bouwjaar: 1913
Verbouwd: 1968, 1977, 1996
Status: Gemeentelijk monument
   
   

Woerden, een (Zuid) Hollandse stad dat inmiddels alweer ruim twintig jaar in de provincie Utrecht is gelegen. De stad dankt haar bekendheid vooral aan haar ligging (aan de rand van het Groene Hart) en aan haar kaasproducten (Koninklijke ERU en Grozette). Ook de, in 2003 failliet gegane, busbouwer Den Oudsten was hier gevestigd. Alhoewel de stad directe spoorverbindingen heeft met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Leiden behoort het niet bepaald tot de belangrijkste spoorknooppunten van ons land. Dat komt vooral doordat het doorgaande intercityverkeer op het belangrijke traject Utrecht-Gouda het station links laten liggen. Voor de Sprinters is Woerden wel degelijk een belangrijk station. Het is tenslotte één van de weinige stations waarvandaan men de vier grote steden, en vijf van de belangrijkste spoorwegknooppunten van Nederland, rechtstreeks kan bereiken!
Het huidige station kwam in 1913 gereed en is het tweede exemplaar. Het stationsgebouw is in de loop van de jaren meerdere keren verbouwd. De meest ingrijpende verbouwing dateert uit de periode 1995-2004. Hierbij werd een uitbouw voor het gebouw geplaatst, om zo de stationshal uit te breiden. Een uitbreiding die niet bepaald geslaagd genoemd kan worden, want de nieuwe voorpui van glas en staal doet toch wel behoorlijk afbreuk aan het stationsgebouw. Ook het emplacement ging flink op de schop. De perrons en het stationsgebouw werden verbonden door een nieuwe, bredere luchtbrug. Bovendien kreeg het station nu een toegang aan de achterzijde, iets wat in de oude situatie node werd gemist. Over die verbouwing later meer.., nu eerst naar de voorgeschiedenis van het station.
Woerden krijgt in 1855 haar eerste station als in dat jaar de spoorlijn Utrecht-Gouda-Den Haag in gebruik wordt genomen, een jaar later gevolgd door het gedeelte Gouda-Rotterdam. Het eerste stationsgebouw stelde destijds nog niet zoveel voor. "Een houten directiekeet" noemde H. Romers het gebouwtje in zijn boek "Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938". Niet helemaal ten onrechte, want vergeleken met de andere stations die de Nederlandsche Rijnspoorweg Maatschappij (NRS) in de tweede helft van de negentiende eeuw liet bouwen kwam Woerden er aanvankelijk maar bekaaid van af…

 

 

Boven: Het fraaie stationsgebouw van Woerden kreeg in 1996 een uitbouw aan de voorzijde. Het doet het aangezicht van het gebouw geen goed. Vooral de hoge ondoorzichtige wand van glassteen en het stalen torentje aan de rechterkant (direct achter de lantaarnpaal) zijn ronduit missers!
 
 
Onder: Het stationsgebouw in de jaren voordat het flink werd verbouwd, voor de tweede keer overigens. Alhoewel deze ingang uit 1968 al flink werd bekritiseerd, was die verbouwing nog niets vergeleken met dat wat enkele jaren later zou gaan plaatsvinden. Ook het plein voor het station ging flink op de schop, waarbij het er in ieder geval een flink stuk overzichtelijker op werd.
 
Onder: Tijdens de laatste verbouwing van het station werd een nieuwe luchtbrug gebouwd en kreeg het een toegang aan de zuidzijde van het station. Op het braakliggende terrein, hier op de voorgrond, stond ooit de Eru-fabriek.
(zie ook de foto onderaan deze pagina)
 
Onder: Sinds enige jaren telt Woerden weer twee perrons, net als vroeger. In plaats van één spoor tussen de beide perrons zijn dit er nu vier. De perrons hebben ieder een eigen overkapping.
 
 
 
Onder: Jarenlang domineerde de ERU-fabriek het beeld aan de zuidzijde van het station. Maar in 1999 verhuisde deze bekende fabriek van kaasproducten (smeerkaas!) naar een andere locatie en een jaar later werd het oude fabriekscomplex gesloopt. De ERU is overigens wel nog altijd in Woerden gevestigd. Op deze foto is ook te zien dat de voorbereidende werkzaamheden voor de spooruitbreiding al in volle gang zijn.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 3-06-2011