Woerden, een (Zuid) Hollandse stad dat inmiddels
alweer ruim twintig jaar in de provincie Utrecht is gelegen. De
stad dankt haar bekendheid vooral aan haar ligging (aan de rand
van het Groene Hart) en aan haar kaasproducten (Koninklijke ERU
en Grozette). Ook de, in 2003 failliet gegane, busbouwer Den Oudsten
was hier gevestigd. Alhoewel de stad directe spoorverbindingen heeft
met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Leiden behoort het
niet bepaald tot de belangrijkste spoorknooppunten van ons land.
Dat komt vooral doordat het doorgaande intercityverkeer op het belangrijke
traject Utrecht-Gouda het station links laten liggen. Voor de Sprinters
is Woerden wel degelijk een belangrijk station. Het is tenslotte
één van de weinige stations waarvandaan men de vier
grote steden, en vijf van de belangrijkste spoorwegknooppunten van
Nederland, rechtstreeks kan bereiken!
Het huidige station kwam in 1913 gereed en is het tweede exemplaar.
Het stationsgebouw is in de loop van de jaren meerdere keren verbouwd.
De meest ingrijpende verbouwing dateert uit de periode 1995-2004.
Hierbij werd een uitbouw voor het gebouw geplaatst, om zo de stationshal
uit te breiden. Een uitbreiding die niet bepaald geslaagd genoemd
kan worden, want de nieuwe voorpui van glas en staal doet toch wel
behoorlijk afbreuk aan het stationsgebouw. Ook het emplacement ging
flink op de schop. De perrons en het stationsgebouw werden verbonden
door een nieuwe, bredere luchtbrug. Bovendien kreeg het station
nu een toegang aan de achterzijde, iets wat in de oude situatie
node werd gemist. Over die verbouwing later meer.., nu eerst naar
de voorgeschiedenis van het station.
Woerden krijgt in 1855 haar eerste station als in dat jaar de spoorlijn
Utrecht-Gouda-Den Haag in gebruik wordt genomen, een jaar later
gevolgd door het gedeelte Gouda-Rotterdam. Het eerste stationsgebouw
stelde destijds nog niet zoveel voor. "Een houten directiekeet"
noemde H. Romers het gebouwtje in zijn boek "Spoorwegarchitectuur
in Nederland 1841-1938". Niet helemaal ten onrechte, want vergeleken
met de andere stations die de Nederlandsche Rijnspoorweg Maatschappij
(NRS) in de tweede helft van de negentiende eeuw liet bouwen kwam
Woerden er aanvankelijk maar bekaaid van af

|
|