Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]

   
 
KAMPEN

 

(KAMPEN NOORD)

 
   
Afkorting: Kpn
Maatschappij: Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS)
Architect: P.J. Koedijk (?)
Bouwjaar: 1912
Status: Rijksmonument
   
   

Ooit was Kampen één van de grootste steden van ons land. Het is zelfs korte tijd de grootste stad van de noordelijke Nederlanden geweest! Als Hanzestad was Kampen dan ook een machtig handelsbolwerk. De monumentale binnenstad is een blijvende, tastbare herinnering aan die tijd. Maar die tijd is allang voorbij en ook de tijd dat Kampen dé stad was van tabak (ooit werkte de helft van de Kamper bevolking in de tabaksindustrie), van koffie (Kanis en Gunnink), zeep (de bekende Maja zeep werd in Kampen gemaakt) en niet te vergeten de pannen (BK) ligt inmiddels achter ons. Tegenwoordig is Kampen een vrij kleine stad, niet alleen allang voorbij gestreefd door Zwolle en Deventer maar ook door steden als Enschede, Hengelo en Almelo.
Het "Kamperlijntje" de bekende spoorwegverbinding tussen Kampen en Zwolle kent min of meer een soortgelijke geschiedenis. Het is de oudste spoorwegverbinding van Overijssel en was oorspronkelijk een deel van de doorgaande spoorwegverbinding Utrecht-Zwolle-Kampen. De kilometeraanduiding op de perrongevel van het Kamper stationsgebouw herinnert hier nog aan.
Ook de ligging van het station is uniek te noemen. Het ligt aan de overzijde van de IJssel, dus aan de IJsselmuidense kant van deze rivier. Het station staat dan ook aan de rand van dit dorp, dat overigens sinds 2001 deel uitmaakt van de gemeente Kampen. De geschiedenis van station Kampen gaat terug tot 1865. Het huidige stationsgebouw dateert echter uit 1912 en is het tweede stationsgebouw van dit station.
Tegenwoordig is de Kamperlijn vooral een unieke spoorlijn, het is namelijk de enige spoorlijn in Nederland met alleen een begin- en een eindstation! Er rijdt in principe dan ook altijd maar één trein op het enkelsporige baanvak, dat de hele dag alleen maar tussen Kampen en Zwolle pendelt. Met een lengte van 13 kilometer en een reistijd van exact tien minuten is het dan ook de kortste spoorverbinding van ons land.
Het is één van de laatste trajecten waar nog NS-diesels rijden, al had dit -voor wat betreft deze spoorlijn- eigenlijk al verleden tijd moeten zijn. Het is namelijk de bedoeling dat de vertrouwde dieseltrein plaats maakt voor een tram. Ja, u leest het goed: deze historische spoorlijn wordt over enkele jaren omgebouwd tot tramlijn! In 2012, nota bene het jaar waarop het stationsgebouw haar eeuwfeest viert, had deze ombouw gereed moeten zijn. Maar inmiddels is dit tot nog onbepaalde tijd uitgesteld, omdat nog geen kandidaat voor de ombouw en exploitatie van de toekomstige tramlijn is gevonden. Voorlopig blijft de dieseltrein dus nog gewoon rijden.
Inmiddels is de Hanzespoorlijn (Lelystad-Zwolle) in gebruik worden genomen en heeft Kampen een nieuw station, dat overigens de naam Kampen Zuid heeft gekregen. Alhoewel er ook bij dit station gesproken werd over een naamswijziging (Kampen-IJsselmuiden werd veelvuldig genoemd) blijft de naam ervan dezelfde die het altijd al heeft gedragen: Kampen. Alleen tussen 1913 en 1933 heette het station "Kampen Noord".



Boven: Het stationsgebouw van Kampen is met haar drie vierkante torens en de monumentale bordestrap en markante verschijning. Helaas is de stationshal al ruim tien jaar afgesloten voor het publiek. Er wordt nog steeds naar een passende herbestemming gezocht...
 
Onder: Om meerdere redenen is dit een bijzondere foto. De trein op de achtergrond, een DE-2 "Blauwe Engel" is allang gesloopt, evenals de brug waarvandaan deze foto genomen is. Deze historische IJsselbrug werd in juni 1997 gesloopt. Let ook op de ijsschotsen in de IJssel.
 
Onder: Op de perrongevel staat de afstand in meters naar Utrecht, het beginpunt van de NCS-lijn. Voor alle duidelijkheid, in kilometers is de afstand bijna 101 km.
Onder: Vanuit Kampen maakte ik mijn allereerste treinreis(je) op 29 juli 1981. Het kaartje dateert nog uit de tijd dat de Railrunner niet bestond, maar kinderen 40% korting kregen. De prijs van een ritje naar Zwolle: Vier gulden… 1981 was overigens het laatste jaar dat deze kartonnen kaartjes, ook wel Edmonson-kaartjes genoemd, werden gebruikt. Nog datzelfde jaar deden de bekende gele papiertjes haar intrede...
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 13-12-2012