Ooit was Kampen één van de
grootste steden van ons land. Het is zelfs korte tijd de grootste
stad van de noordelijke Nederlanden geweest! Als Hanzestad was Kampen
dan ook een machtig handelsbolwerk. De monumentale binnenstad is
een blijvende, tastbare herinnering aan die tijd. Maar die tijd
is allang voorbij en ook de tijd dat Kampen dé stad was van
tabak (ooit werkte de helft van de Kamper bevolking in de tabaksindustrie),
van koffie (Kanis en Gunnink), zeep (de bekende Maja zeep werd in
Kampen gemaakt) en niet te vergeten de pannen (BK) ligt inmiddels
achter ons. Tegenwoordig is Kampen een vrij kleine stad, niet alleen
allang voorbij gestreefd door Zwolle en Deventer maar ook door steden
als Enschede, Hengelo en Almelo.
Het "Kamperlijntje" de bekende spoorwegverbinding tussen
Kampen en Zwolle kent min of meer een soortgelijke geschiedenis.
Het is de oudste spoorwegverbinding van Overijssel en was oorspronkelijk
een deel van de doorgaande spoorwegverbinding Utrecht-Zwolle-Kampen.
De kilometeraanduiding op de perrongevel van het Kamper stationsgebouw
herinnert hier nog aan.
Ook de ligging van het station is uniek te noemen. Het ligt aan
de overzijde van de IJssel, dus aan de IJsselmuidense kant van deze
rivier. Het station staat dan ook aan de rand van dit dorp, dat
overigens sinds 2001 deel uitmaakt van de gemeente Kampen. De geschiedenis
van station Kampen gaat terug tot 1865. Het huidige stationsgebouw
dateert echter uit 1912 en is het tweede stationsgebouw van dit
station.
Tegenwoordig is de Kamperlijn vooral een unieke spoorlijn, het is
namelijk de enige spoorlijn in Nederland met alleen een begin- en
een eindstation! Er rijdt in principe dan ook altijd maar één
trein op het enkelsporige baanvak, dat de hele dag alleen maar tussen
Kampen en Zwolle pendelt. Met een lengte van 13 kilometer en een
reistijd van exact tien minuten is het dan ook de kortste spoorverbinding
van ons land.
Het is één van de laatste trajecten waar nog NS-diesels
rijden, al had dit -voor wat betreft deze spoorlijn- eigenlijk al
verleden tijd moeten zijn. Het is namelijk de bedoeling dat de vertrouwde
dieseltrein plaats maakt voor een tram. Ja, u leest het goed: deze
historische spoorlijn wordt over enkele jaren omgebouwd tot tramlijn!
In 2012, nota bene het jaar waarop het stationsgebouw haar eeuwfeest
viert, had deze ombouw gereed moeten zijn. Maar inmiddels is dit
tot nog onbepaalde tijd uitgesteld, omdat nog geen kandidaat voor
de ombouw en exploitatie van de toekomstige tramlijn is gevonden.
Voorlopig blijft de dieseltrein dus nog gewoon rijden.
Inmiddels is de Hanzespoorlijn (Lelystad-Zwolle) in gebruik worden
genomen en heeft Kampen een nieuw station, dat overigens de naam
Kampen Zuid heeft gekregen. Alhoewel er ook bij dit station gesproken
werd over een naamswijziging (Kampen-IJsselmuiden werd veelvuldig
genoemd) blijft de naam ervan dezelfde die het altijd al heeft gedragen:
Kampen. Alleen tussen 1913 en 1933 heette het station "Kampen
Noord".

|
|