|
|
GELDROP
Alhoewel
de ingang van het station al jaren niet meer dan een dikke betonnen
omhulsel is, is het tunneltje naar het perron alleszins de moeite
van het vermelden waard. Het is een typisch "Van Heukelom"-tunneltje,
fraai afgewerkt met lichte geglazuurde stenen en troggewelfjes in
het plafond. Aan het einde van het korte tunneltje leiden twee trappen
de reizigers naar het perron. Ditmaal staat er geen perrongebouw tussen
de twee trappen, maar is er een open vide met daaromheen een ijzeren
hekwerk. Herdoor, maar ook door de aanwezigheid van een lichtkap in
de perronoverkapping boven de trappen (én uiteraard ook door
het ontbreken van een stationsgebouw), is de tunnel erg licht. Het
station heeft in het verleden een tweede tunneltje gehad. Ter hoogte
van het nog bestaande perrongebouw bevond zich vroeger nog een onderdoorgang.
Deze was bestemd voor de aankomende reizigers. In die tijd was het
gebruikelijk dat vertrekkende en aankomende reizigers strikt van elkaar
werden gescheiden, maar aparte tunnels hiervoor waren eigenlijk alleen
bij de grote stations (Amsterdam CS, Haarlem) te vinden. Dat een relatief
klein station als Geldrop ook over twee aparte onderdoorgangen beschikten
mag dus gerust uniek worden genoemd. Zowel de uitgang als de uitgangstunnel
zijn overigens al jaren geleden verdwenen.
Het eerste wat opvalt, als men de trap naar het perron oploopt, zijn
de geklonken boogspanten van de perronoverkapping. Doordat de spanten
ook bij de trapuiteinden staan wordt deze boogvorm nog wat versterkt,
alsof het een soort perron-entree is. De constructie van de overkapping
is onmiskenbaar het werk van Van Heukelom. Het is eenzelfde overkapping
zoals deze ook in Roosendaal en Weert te vinden zijn, maar op de één
of andere manier is deze in Geldrop toch het meest in het oog springend.
Het perron telde ooit twee perrongebouwen. Tegenover het nog bestaande
gebouw, aan de andere kant van de tunneltrap, stond nog een perrongebouw.
Dit zuidelijke perrongebouw bestond destijds uit wachtruimten. Het
werd al jaren geleden gesloopt. Vermoedelijk gebeurde dit aan het
begin van de jaren zeventig, ongeveer gelijktijdig met de sloop van
het stationsgebouw. Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit perrongebouw
er nooit heeft gestaan, in de perronoverkapping is namelijk nergens
een onderbreking te zien. In werkelijkheid werd de overkapping een
flink stuk ingekort. Het kortwieken van de kap is echter -zeker voor
die tijd- op een heel zorgvuldige manier gedaan. Nadat het deel boven
het afgebroken perrongebouw was gesloopt, werd het nog overgebleven
uiteinde verplaatst en aan het restant van de overkapping gemonteerd.
Het enige dat echt opvalt is dat de overkapping vanaf de trap gezien
(ongeveer het midden van het perron) aan één kant veel
langer is. Op de plaats van het vroegere perrongebouw staat overigens
nu een glazen wachthok.
Het noordelijke perrongebouw is wel bewaard gebleven, al is er in
de loop van de jaren nogal wat aan verspijkerd. In dit perrongebouw
waren oorspronkelijk vooral dienstruimten te vinden. Daarnaast waren
er ook een seinhuis en de -al eerder genoemde- uitgang. Het perrongebouw
is diverse keren rigoureus verbouwd. Zo verdween het uitgangsgedeelte
en een deel van de dienstruimten om plaats te maken voor loketten
en een wachtkamer. Op de plaats van de uitgangen (aan weerszijden
van het perrongebouw was een uitgang) werden nieuwe delen met vensters
in de muur gemetseld, hetgeen het perrongebouw wel wat afbreuk aandoet.
Maar gelukkig zijn er ook fraaie details bewaard gebleven, zoals de
natuurstenen omlijstingen van de vensters en deuren. Aan de gevelzijde
dat uitkijkt op de (voormalige) goederensporen is nog een opvallende
uitbouw te zien, van waarachter vroeger de seinen en wissels werden
bediend. Het seinhuis wordt overigens al jaren niet meer als zodanig
gebruikt.
Alhoewel Geldrop tegenwoordig vooral een forenzenplaats is voor het
naburige Eindhoven, is er in het verleden ook volop goederenvervoer
geweest. Heel even werd Geldrop zelfs een klein internationaal knooppuntje
voor het goederenvervoer! De oude spoorlijn tussen het Belgische Hasselt
en Eindhoven werd aan het einde van de jaren vijftig vanaf Valkenswaard
verlegd en kreeg een aansluiting bij Geldrop, om van daaruit haar
weg naar de lichtstad te vervolgen. Lang heeft het overigens niet
geduurd. De spoorlijn was toen al op z'n retour en in 1973, amper
veertien jaar nadat het verlegde spoor in gebruik was genomen, werd
het vervoer op deze lijn alweer gestaakt. Halverwege de jaren tachtig
werd het spoor naar Valkenswaard en België opgebroken.
|
|
Boven:
De bijzonder fraaie perronoverkapping met haar karakteristieke
vakwerk boogspanten. De glazen lichtkap geeft wat extra ruimtelijk
effect.
|
|
|
|
Onder:
Een bijzondere foto van het station in haar originele gedaante.
Het perron telde ooit twee perrongebouwen en de overkapping was
een stuk langer dan tegenwoordig het geval is. Rechts is nog een
deel van het stationsgebouw te zien. De foto is waarschijnlijk
aan het begin van de jaren zeventig gemaakt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Detail van het perrongebouw. Duidelijk is te zien dat de gevel
op enkele plaatsen is herbouwd. In het midden van het perrongebouw
is een erker-achtige uitbouw te zien. Van hieruit werden vroeger
de seinen en wissels bediend. Het perrongebouw ts tegenwordig
in gebruik als rijschool.
|
|
|
|
Onder:
De voormalige los- en laadplaats ligt er tegenwoordig verlaten
bij. Let ook op de ouderwetse kinderkopjes, die hier nog altijd
liggen.
|
|
|
versie: 2-04-2010 |