|  
         
     | 
     | 
    
     
       GELDROP 
      
      
         
           Alhoewel 
            de ingang van het station al jaren niet meer dan een dikke betonnen 
            omhulsel is, is het tunneltje naar het perron alleszins de moeite 
            van het vermelden waard. Het is een typisch "Van Heukelom"-tunneltje, 
            fraai afgewerkt met lichte geglazuurde stenen en troggewelfjes in 
            het plafond. Aan het einde van het korte tunneltje leiden twee trappen 
            de reizigers naar het perron. Ditmaal staat er geen perrongebouw tussen 
            de twee trappen, maar is er een open vide met daaromheen een ijzeren 
            hekwerk. Herdoor, maar ook door de aanwezigheid van een lichtkap in 
            de perronoverkapping boven de trappen (én uiteraard ook door 
            het ontbreken van een stationsgebouw), is de tunnel erg licht. Het 
            station heeft in het verleden een tweede tunneltje gehad. Ter hoogte 
            van het nog bestaande perrongebouw bevond zich vroeger nog een onderdoorgang. 
            Deze was bestemd voor de aankomende reizigers. In die tijd was het 
            gebruikelijk dat vertrekkende en aankomende reizigers strikt van elkaar 
            werden gescheiden, maar aparte tunnels hiervoor waren eigenlijk alleen 
            bij de grote stations (Amsterdam CS, Haarlem) te vinden. Dat een relatief 
            klein station als Geldrop ook over twee aparte onderdoorgangen beschikten 
            mag dus gerust uniek worden genoemd. Zowel de uitgang als de uitgangstunnel 
            zijn overigens al jaren geleden verdwenen. 
            Het eerste wat opvalt, als men de trap naar het perron oploopt, zijn 
            de geklonken boogspanten van de perronoverkapping. Doordat de spanten 
            ook bij de trapuiteinden staan wordt deze boogvorm nog wat versterkt, 
            alsof het een soort perron-entree is. De constructie van de overkapping 
            is onmiskenbaar het werk van Van Heukelom. Het is eenzelfde overkapping 
            zoals deze ook in Roosendaal en Weert te vinden zijn, maar op de één 
            of andere manier is deze in Geldrop toch het meest in het oog springend. 
             
            Het perron telde ooit twee perrongebouwen. Tegenover het nog bestaande 
            gebouw, aan de andere kant van de tunneltrap, stond nog een perrongebouw. 
            Dit zuidelijke perrongebouw bestond destijds uit wachtruimten. Het 
            werd al jaren geleden gesloopt. Vermoedelijk gebeurde dit aan het 
            begin van de jaren zeventig, ongeveer gelijktijdig met de sloop van 
            het stationsgebouw. Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit perrongebouw 
            er nooit heeft gestaan, in de perronoverkapping is namelijk nergens 
            een onderbreking te zien. In werkelijkheid werd de overkapping een 
            flink stuk ingekort. Het kortwieken van de kap is echter -zeker voor 
            die tijd- op een heel zorgvuldige manier gedaan. Nadat het deel boven 
            het afgebroken perrongebouw was gesloopt, werd het nog overgebleven 
            uiteinde verplaatst en aan het restant van de overkapping gemonteerd. 
            Het enige dat echt opvalt is dat de overkapping vanaf de trap gezien 
            (ongeveer het midden van het perron) aan één kant veel 
            langer is. Op de plaats van het vroegere perrongebouw staat overigens 
            nu een glazen wachthok. 
            Het noordelijke perrongebouw is wel bewaard gebleven, al is er in 
            de loop van de jaren nogal wat aan verspijkerd. In dit perrongebouw 
            waren oorspronkelijk vooral dienstruimten te vinden. Daarnaast waren 
            er ook een seinhuis en de -al eerder genoemde- uitgang. Het perrongebouw 
            is diverse keren rigoureus verbouwd. Zo verdween het uitgangsgedeelte 
            en een deel van de dienstruimten om plaats te maken voor loketten 
            en een wachtkamer. Op de plaats van de uitgangen (aan weerszijden 
            van het perrongebouw was een uitgang) werden nieuwe delen met vensters 
            in de muur gemetseld, hetgeen het perrongebouw wel wat afbreuk aandoet. 
            Maar gelukkig zijn er ook fraaie details bewaard gebleven, zoals de 
            natuurstenen omlijstingen van de vensters en deuren. Aan de gevelzijde 
            dat uitkijkt op de (voormalige) goederensporen is nog een opvallende 
            uitbouw te zien, van waarachter vroeger de seinen en wissels werden 
            bediend. Het seinhuis wordt overigens al jaren niet meer als zodanig 
            gebruikt. 
            Alhoewel Geldrop tegenwoordig vooral een forenzenplaats is voor het 
            naburige Eindhoven, is er in het verleden ook volop goederenvervoer 
            geweest. Heel even werd Geldrop zelfs een klein internationaal knooppuntje 
            voor het goederenvervoer! De oude spoorlijn tussen het Belgische Hasselt 
            en Eindhoven werd aan het einde van de jaren vijftig vanaf Valkenswaard 
            verlegd en kreeg een aansluiting bij Geldrop, om van daaruit haar 
            weg naar de lichtstad te vervolgen. Lang heeft het overigens niet 
            geduurd. De spoorlijn was toen al op z'n retour en in 1973, amper 
            veertien jaar nadat het verlegde spoor in gebruik was genomen, werd 
            het vervoer op deze lijn alweer gestaakt. Halverwege de jaren tachtig 
            werd het spoor naar Valkenswaard en België opgebroken. 
             | 
           
            
           | 
         
         
           
            
              Boven: 
                De bijzonder fraaie perronoverkapping met haar karakteristieke 
                vakwerk boogspanten. De glazen lichtkap geeft wat extra ruimtelijk 
                effect. 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   | 
         
         
           
            
              Onder: 
                Een bijzondere foto van het station in haar originele gedaante. 
                Het perron telde ooit twee perrongebouwen en de overkapping was 
                een stuk langer dan tegenwoordig het geval is. Rechts is nog een 
                deel van het stationsgebouw te zien. De foto is waarschijnlijk 
                aan het begin van de jaren zeventig gemaakt. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
              
           | 
         
         
          |  
              
           | 
           
             
              Onder: 
                Detail van het perrongebouw. Duidelijk is te zien dat de gevel 
                op enkele plaatsen is herbouwd. In het midden van het perrongebouw 
                is een erker-achtige uitbouw te zien. Van hieruit werden vroeger 
                de seinen en wissels bediend. Het perrongebouw ts tegenwordig 
                in gebruik als rijschool. 
             
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   | 
         
        
          |   | 
         
         
           
             
              Onder: 
                De voormalige los- en laadplaats ligt er tegenwoordig verlaten 
                bij. Let ook op de ouderwetse kinderkopjes, die hier nog altijd 
                liggen. 
             
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 2-04-2010 |