Home ] Terug naar de eerste pagina ]
   

 

GELDROP

   
   
   
Alhoewel de ingang van het station al jaren niet meer dan een dikke betonnen omhulsel is, is het tunneltje naar het perron alleszins de moeite van het vermelden waard. Het is een typisch "Van Heukelom"-tunneltje, fraai afgewerkt met lichte geglazuurde stenen en troggewelfjes in het plafond. Aan het einde van het korte tunneltje leiden twee trappen de reizigers naar het perron. Ditmaal staat er geen perrongebouw tussen de twee trappen, maar is er een open vide met daaromheen een ijzeren hekwerk. Herdoor, maar ook door de aanwezigheid van een lichtkap in de perronoverkapping boven de trappen (én uiteraard ook door het ontbreken van een stationsgebouw), is de tunnel erg licht. Het station heeft in het verleden een tweede tunneltje gehad. Ter hoogte van het nog bestaande perrongebouw bevond zich vroeger nog een onderdoorgang. Deze was bestemd voor de aankomende reizigers. In die tijd was het gebruikelijk dat vertrekkende en aankomende reizigers strikt van elkaar werden gescheiden, maar aparte tunnels hiervoor waren eigenlijk alleen bij de grote stations (Amsterdam CS, Haarlem) te vinden. Dat een relatief klein station als Geldrop ook over twee aparte onderdoorgangen beschikten mag dus gerust uniek worden genoemd. Zowel de uitgang als de uitgangstunnel zijn overigens al jaren geleden verdwenen.
Het eerste wat opvalt, als men de trap naar het perron oploopt, zijn de geklonken boogspanten van de perronoverkapping. Doordat de spanten ook bij de trapuiteinden staan wordt deze boogvorm nog wat versterkt, alsof het een soort perron-entree is. De constructie van de overkapping is onmiskenbaar het werk van Van Heukelom. Het is eenzelfde overkapping zoals deze ook in Roosendaal en Weert te vinden zijn, maar op de één of andere manier is deze in Geldrop toch het meest in het oog springend.
Het perron telde ooit twee perrongebouwen. Tegenover het nog bestaande gebouw, aan de andere kant van de tunneltrap, stond nog een perrongebouw. Dit zuidelijke perrongebouw bestond destijds uit wachtruimten. Het werd al jaren geleden gesloopt. Vermoedelijk gebeurde dit aan het begin van de jaren zeventig, ongeveer gelijktijdig met de sloop van het stationsgebouw. Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit perrongebouw er nooit heeft gestaan, in de perronoverkapping is namelijk nergens een onderbreking te zien. In werkelijkheid werd de overkapping een flink stuk ingekort. Het kortwieken van de kap is echter -zeker voor die tijd- op een heel zorgvuldige manier gedaan. Nadat het deel boven het afgebroken perrongebouw was gesloopt, werd het nog overgebleven uiteinde verplaatst en aan het restant van de overkapping gemonteerd. Het enige dat echt opvalt is dat de overkapping vanaf de trap gezien (ongeveer het midden van het perron) aan één kant veel langer is. Op de plaats van het vroegere perrongebouw staat overigens nu een glazen wachthok.
Het noordelijke perrongebouw is wel bewaard gebleven, al is er in de loop van de jaren nogal wat aan verspijkerd. In dit perrongebouw waren oorspronkelijk vooral dienstruimten te vinden. Daarnaast waren er ook een seinhuis en de -al eerder genoemde- uitgang. Het perrongebouw is diverse keren rigoureus verbouwd. Zo verdween het uitgangsgedeelte en een deel van de dienstruimten om plaats te maken voor loketten en een wachtkamer. Op de plaats van de uitgangen (aan weerszijden van het perrongebouw was een uitgang) werden nieuwe delen met vensters in de muur gemetseld, hetgeen het perrongebouw wel wat afbreuk aandoet. Maar gelukkig zijn er ook fraaie details bewaard gebleven, zoals de natuurstenen omlijstingen van de vensters en deuren. Aan de gevelzijde dat uitkijkt op de (voormalige) goederensporen is nog een opvallende uitbouw te zien, van waarachter vroeger de seinen en wissels werden bediend. Het seinhuis wordt overigens al jaren niet meer als zodanig gebruikt.
Alhoewel Geldrop tegenwoordig vooral een forenzenplaats is voor het naburige Eindhoven, is er in het verleden ook volop goederenvervoer geweest. Heel even werd Geldrop zelfs een klein internationaal knooppuntje voor het goederenvervoer! De oude spoorlijn tussen het Belgische Hasselt en Eindhoven werd aan het einde van de jaren vijftig vanaf Valkenswaard verlegd en kreeg een aansluiting bij Geldrop, om van daaruit haar weg naar de lichtstad te vervolgen. Lang heeft het overigens niet geduurd. De spoorlijn was toen al op z'n retour en in 1973, amper veertien jaar nadat het verlegde spoor in gebruik was genomen, werd het vervoer op deze lijn alweer gestaakt. Halverwege de jaren tachtig werd het spoor naar Valkenswaard en België opgebroken.
Boven: De bijzonder fraaie perronoverkapping met haar karakteristieke vakwerk boogspanten. De glazen lichtkap geeft wat extra ruimtelijk effect.
 
 
 
Onder: Een bijzondere foto van het station in haar originele gedaante. Het perron telde ooit twee perrongebouwen en de overkapping was een stuk langer dan tegenwoordig het geval is. Rechts is nog een deel van het stationsgebouw te zien. De foto is waarschijnlijk aan het begin van de jaren zeventig gemaakt.
 
 
Onder: Detail van het perrongebouw. Duidelijk is te zien dat de gevel op enkele plaatsen is herbouwd. In het midden van het perrongebouw is een erker-achtige uitbouw te zien. Van hieruit werden vroeger de seinen en wissels bediend. Het perrongebouw ts tegenwordig in gebruik als rijschool.
 
 
 
Onder: De voormalige los- en laadplaats ligt er tegenwoordig verlaten bij. Let ook op de ouderwetse kinderkopjes, die hier nog altijd liggen.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 2-04-2010