Home ] Terug naar periode 1985-2005 ] Vorige station ] Volgende station ]

 

LEIDEN CENTRAAL

Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Bouwjaar: 1996
Architect: H.C.H. Reijnders

Het ambitieuze plan "Rail 21", dat in 1989 werd gepresenteerd, had als doel om meer mensen in de trein te krijgen. Om dit te realiseren kwamen veel nieuwe treinstellen en werden een aantal knelpunten aangepakt. Zo werd onder andere de spoorlijn tussen Leiden en Den Haag verdubbeld. Voor het station Leiden betekende dit een verdubbeling van het aantal reizigers, en dat terwijl het stationsgebouw al aan de grens van haar capaciteit zat. Leiden kreeg een nieuw, spectaculair station.
Het nieuwe stationsgebouw bestaat uit een grote hal die overgaat in een brede winkelpassage, met daarin trappen en liften naar de drie perrons. In de grote hal kwam een grenswisselkantoor en een restaurant. De perrons en de stationshal worden overdekt door een grote boogkap. Bijzonder is dat de kap dwars over de perrons geplaatst is.
Aan de buitenkant valt het gebouw op door haar grote witte vakwerkconstructie. Dankzij de witte constructie én doordat er veel glas is gebruikt is het station erg licht van binnen. Nadeel is echter wel dat na verloop van tijd er van het heldere wit maar weinig meer overblijft. Op dit moment kan het station best wel een schoonmaak- en een schilderbeurtje gebruiken.
De bouw van het nieuwe station was al net zo bijzonder, omdat tijdens de ombouw het treinverkeer "gewoon" doorging. Zo werd de nieuwe perronkap over de oude kap heen gebouwd, Pas doen de nieuwe kap klaar was, werd de oude afgebroken. De perronkappen die in de jaren '70 werden gebouwd bleven. Zij kregen een grondige opknapbeurt.
Het station werd in 1996 in gebruik genomen. Toen heette het station overigens nog gewoon "Leiden". De toevoeging "Centraal" kreeg het station een jaar later. Die toevoeging "Centraal" werd min of meer door de gemeente Leiden afgedwongen. Zij vonden dat het station ,dat qua aantal reizigers per jaar tot de vijf grootste van Nederland behoort, recht had op de toevoeging CS. De NS besloot daarop haar beleid voor wat betreft de naamgeving aan te passen. Alleen de vijf grootste stations mochten nog de toevoeging "Centraal" hebben. Direct gevolg was ook dat Almere haar CS kwijtraakte en het voortaan moest doen met de toevoeging "Centrum".

Boven: De imposante voorgevel. Voor de ingang van het station (op de foto links van het NS-logo) staat de "Ode aan Rembrandt", een kunstwerk van Jan Wolkers. Het werd op 26 oktober 2005 onthuld.
Onder: De stationshal gaat over in een brede passage.
Onder: De centrale vakwerkligger die de basis van het stationsgebouw vormt. Van de frisse witte kleur is maar weinig overgebleven...
Onder: Perronzijde met rechts de perronkappen uit 1974.
Onder: Het voormalige station van Leiden dat in 1993 werd gesloopt.
 
 

  Free counter and web stats versie: 16-09-2007