Het oude station Blaak had als primeur dat
het het eerste viaductstation van Nederland was. Het nieuwe station
Blaak heeft ook een primeur: het is het eerste station in Nederland
dat volledig ondergronds is. Het nieuwe station moest ondergrond
worden aangelegd, omdat het spoor vrijwel meteen na het Centraal
Station de diepte in duikt. Bovendien kruist de spoortunnel ter
hoogte van station Blaak de bestaande metrolijn. Bij de bouw van
het metrostation Blaak, in de jaren zeventig van de 20e eeuw, was
al rekening gehouden met een eventuele aanleg van een spoortunnel.
De tunnelbak en de perrons konden onder het metrospoor worden geschoven.
De twee perrons kwamen op een diepte van zo'n 14 meter te liggen.
Daarmee zijn dit waarschijnlijk de laagst gelegen perrons van Nederland.
.Alhoewel het station zich volledig onder de grond bevind, wil dit
niet zeggen dat het station boven de grond onherkenbaar is en daardoor
onvindbaar zou zijn. Integendeel! Boven de trappen hangt een grote
glazen schotel, die de ingang van het station markeerd. De schotel
heeft een diameter van zo'n 35 meter en is opgehangen aan een enorme
witgekleurde, stalen boog. Aan deze boog hangen lampen die afwisselend
een blauwe of gele kleur kunnen schijnen. Het idee hierachter was
dat, men de treinen "kon zien aankomen of vertrekken".
Ik heb de lampen echter niet in bedrijf gezien
Het station werd in september 1993 in gebruik genomen. Tegelijkertijd
werd het luchtspoor buiten dienst gesteld. Een jaar later werden
ook het tweede perron en de overige sporen in gebruik genomen.
|
|
Onder: Tijdens de bouw van het station Blaak kwam,
bij graafwerkzaamheden, een fragment van een 14e eeuwse stadsmuur
tevoorschijn. Het complete fragment werd, met heipalen en al, opgehangen
aan het tunnelplafond.
|