Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]
   
 
ROTTERDAM BEURS

 

BLAAK

Afkorting: Rtb
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architecten: K.H. van Brederode (?)
S. van Ravesteyn (tweede stationsgebouw)
Bouwjaar: 1877 (tweede stationsgebouw: 1953)
   
Gesloopt: 1945 (eerste stationsgebouw, verwoest op 14 mei 1940)
1972 (tweede stationsgebouw),
  1993 (perronoverkapping)
   
Baanvak: Rotterdam DP/CS - Dordrecht
   
   
Er bestaan voorbeelden van stations die in de loop van de tijd steeds een stukje groter werden, zoals dit bijvoorbeeld in Alkmaar en Roermond gebeurde. Bij dit station gebeurde juist het tegenovergestelde: er verdween telkens een stukje van dit bijzondere station.
Het station kreeg aanvankelijk de naam "Beurs", omdat het letterlijk recht tegenover het toenmalige beursgebouw stond..Toen dit Rotterdamse station in 1877 werd geopend had het een primeur. Voor het eerst werden de perrons en de perronoverkapping op een viaduct geplaatst. Het was echter geen viaductstation, dit omdat het stationsgebouw naast het viaduct stond. Bij een viaductstation is dit in het viaduct geïntegreerd. Toch neemt het stationsgebouw een bijzondere plaats in, letterlijk. Vanwege gebrek aan ruimte werd het niet voor, maar achter het perron geprojecteerd. Het gebouw stond dus met de voorgevel tegen het viaduct en met de achtergevel naar de straatzijde gericht. Helemaal nieuw was deze opstelling overigens niet, ook het eerste stationsgebouw van Kampen stond "omgekeerd".
Het stationsgebouw had wel wat weg van het grotere type 4e klasse Waterstaatstation, zoals deze in Vught en Zwijndrecht werden gebouwd. Omdat het gebouw anders helemaal weg zou vallen achter het viaduct en de overkapping, werd een even simpele als efficiënte oplossing bedacht. Het gebouw kreeg een extra verdieping. Dit moet in zijn tijd ongetwijfeld het hoogste stationsgebouw zijn geweest. Toch viel het stationsgebouw maar nauwelijks op, omdat alleen de bovenverdieping en het dak van het middendeel boven de overkapping uitstaken.
Ook de voor die tijd zeer perronoverkapping had een primeur. Voor het eerst werd hier smeedijzer toegepast, in plaats van het toen gebruikelijke gietijzer.
Het viaduct en de perronoverkapping hebben de Tweede Wereldoorlog overleefd, zij het flink beschadigd. Het stationsgebouw overleefde het bombardement niet en moest worden gesloopt. Omdat de Beurs inmiddels haar intrek had genomen in een nieuw gebouw aan de Coolsingel, werd de stationsnaam direct na de oorlog gewijzigd in "Blaak". Op een deel van de fundamenten van het oude stationsgebouw werd een nieuw en veel kleiner ingangsgebouw gebouwd, naar een ontwerp van S. van Ravesteyn. Het stationsgebouwtje heeft er nog geen twintig jaar gestaan. Het werd in 1972 gesloopt vanwege de aanleg van een metrohalte bij het station. Vanaf dat moment was alleen de perronoverkapping nog overgebleven, maar ook deze zou het niet lang meer uithouden. Het laatste restant van het vroegere station Beurs werden eind 1993 gesloopt, na de ingebruikname van de nieuwe spoortunnel. Ook station Blaak werd vernieuwd. In plaats van een hoge viaduct stoppen de treinen nu op zo'n veertien meter diepte…
Boven: Station Rotterdam Beurs was het allereerste viaductstation van ons land. Het was ook één van de zeer weinige stations waarbij het stationsgebouw achter de perrons stond.
 
Onder: Het Rotterdamse Beursgebouw (links) tegenover het Beursstation. Het Beursgebouw overleefde het bombardement van 14 mei 1940 niet. Het had overigens toen al haar functie verloren. Vlak vóór het fatale bombardement werd aan de Coolsingel de nieuwe Beurs in gebruik genomen.
 
 
Onder: Het oude beursplein. Dit was toch echt de voorkant van het Beursstation.
Onder: Na de Tweede Wereldoorlog kreeg het station, dat inmiddels de naam Blaak had gekregen, een tweede stationsgebouw. Dit gebouw werd deels op de fundamenten van het oude stationsgebouwd. Het kreeg een meer conventionele opstelling, waardoor het gebouw van het centrum af stond. Dit stationsgebouwtje heeft er nog geen twintig jaar gestaan, het werd in 1972 gesloopt vanwege de bouw van een metrohalte.

 

(Meer over het huidige station Rotterdam Blaak)

 

  Free counter and web stats versie: 17-11-2006