|
|
BLAAK
Afkorting: |
Rtb |
|
Maatschappij: |
Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architecten: |
K.H. van
Brederode (?) |
|
S. van Ravesteyn
(tweede stationsgebouw) |
Bouwjaar: |
1877 (tweede stationsgebouw:
1953) |
|
|
Gesloopt: |
1945 (eerste
stationsgebouw, verwoest op 14 mei 1940) |
|
1972 (tweede
stationsgebouw), |
|
1993 (perronoverkapping) |
|
|
Baanvak: |
Rotterdam
DP/CS - Dordrecht |
|
|
|
|
Er bestaan
voorbeelden van stations die in de loop van de tijd steeds een stukje
groter werden, zoals dit bijvoorbeeld in Alkmaar en Roermond gebeurde.
Bij dit station gebeurde juist het tegenovergestelde: er verdween
telkens een stukje van dit bijzondere station.
Het station kreeg aanvankelijk de naam "Beurs", omdat het
letterlijk recht tegenover het toenmalige beursgebouw stond..Toen
dit Rotterdamse station in 1877 werd geopend had het een primeur.
Voor het eerst werden de perrons en de perronoverkapping op een viaduct
geplaatst. Het was echter geen viaductstation, dit omdat het stationsgebouw
naast het viaduct stond. Bij een viaductstation is dit in het viaduct
geïntegreerd. Toch neemt het stationsgebouw een bijzondere plaats
in, letterlijk. Vanwege gebrek aan ruimte werd het niet voor, maar
achter het perron geprojecteerd. Het gebouw stond dus met de voorgevel
tegen het viaduct en met de achtergevel naar de straatzijde gericht.
Helemaal nieuw was deze opstelling overigens niet, ook het eerste
stationsgebouw van Kampen stond "omgekeerd".
Het stationsgebouw had wel wat weg van het grotere type 4e klasse
Waterstaatstation, zoals deze in Vught en Zwijndrecht werden gebouwd.
Omdat het gebouw anders helemaal weg zou vallen achter het viaduct
en de overkapping, werd een even simpele als efficiënte oplossing
bedacht. Het gebouw kreeg een extra verdieping. Dit moet in zijn tijd
ongetwijfeld het hoogste stationsgebouw zijn geweest. Toch viel het
stationsgebouw maar nauwelijks op, omdat alleen de bovenverdieping
en het dak van het middendeel boven de overkapping uitstaken.
Ook de voor die tijd zeer perronoverkapping had een primeur. Voor
het eerst werd hier smeedijzer toegepast, in plaats van het toen gebruikelijke
gietijzer.
Het viaduct en de perronoverkapping hebben de Tweede Wereldoorlog
overleefd, zij het flink beschadigd. Het stationsgebouw overleefde
het bombardement niet en moest worden gesloopt. Omdat de Beurs inmiddels
haar intrek had genomen in een nieuw gebouw aan de Coolsingel, werd
de stationsnaam direct na de oorlog gewijzigd in "Blaak".
Op een deel van de fundamenten van het oude stationsgebouw werd een
nieuw en veel kleiner ingangsgebouw gebouwd, naar een ontwerp van
S. van Ravesteyn. Het stationsgebouwtje heeft er nog geen twintig
jaar gestaan. Het werd in 1972 gesloopt vanwege de aanleg van een
metrohalte bij het station. Vanaf dat moment was alleen de perronoverkapping
nog overgebleven, maar ook deze zou het niet lang meer uithouden.
Het laatste restant van het vroegere station Beurs werden eind 1993
gesloopt, na de ingebruikname van de nieuwe spoortunnel. Ook station
Blaak werd vernieuwd. In plaats van een hoge viaduct stoppen de treinen
nu op zo'n veertien meter diepte
|
|
Boven:
Station Rotterdam Beurs was het allereerste viaductstation van
ons land. Het was ook één van de zeer weinige stations
waarbij het stationsgebouw achter de perrons stond.
|
|
Onder:
Het Rotterdamse Beursgebouw (links) tegenover het Beursstation.
Het Beursgebouw overleefde het bombardement van 14 mei 1940 niet.
Het had overigens toen al haar functie verloren. Vlak vóór
het fatale bombardement werd aan de Coolsingel de nieuwe Beurs
in gebruik genomen.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het oude beursplein. Dit was toch echt de voorkant van het Beursstation.
|
Onder:
Na de Tweede Wereldoorlog kreeg het station, dat inmiddels de
naam Blaak had gekregen, een tweede stationsgebouw. Dit gebouw
werd deels op de fundamenten van het oude stationsgebouwd. Het
kreeg een meer conventionele opstelling, waardoor het gebouw van
het centrum af stond. Dit stationsgebouwtje heeft er nog geen
twintig jaar gestaan, het werd in 1972 gesloopt vanwege de bouw
van een metrohalte.
|
|
|
|
(Meer over het huidige station Rotterdam Blaak)
|
|
|
versie: 17-11-2006 |