Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

ROTTERDAM DELFTSCHE POORT

   
Afkorting: Rtd
Maatschappijen: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: K.H. van Brederode
Bouwjaar: 1877
Gesloopt: Verwoest op 14 mei 1940, restant gesloopt: 1957
   
   
Na jarenlange discussies werd begin jaren zeventig van de negentiende eeuw begonnen met de aanleg van de spoorverbinding tussen Rotterdam en Dordrecht. Deze, door de Staat aangelegde, lijn sloot even voorbij het oude station Delftsche Poort aan op de bestaande HIJSM-lijn naar Den Haag. Hierdoor was een nieuw station noodzakelijk. Het nieuwe station Delftsche Poort werd zo'n 500 meter ten westen van het oude station gebouwd en had meteen een aantal primeurs. Allereerst was Delftsche Poort het eerste gezamenlijke station van twee concurrerende maatschappijen en was daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland. Het station werd uitgevoerd als kopstation met langssporen, ook een primeur. Daardoor heeft stationsgebouw heeft een bijzondere vorm, namelijk de vorm van een haak. Het bestaat uit een trapezium-vormig middendeel met aan weerszijden vleugels. In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was de HIJSM gehuisvest terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel zat. Overigens: Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station was bleef het de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam afgekort tot Rotterdam D.P.
Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd door architect Van Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij en er werd een nieuwe achtertoegang toegevoegd.
Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd de binnenstad van Rotterdam verwoest. Ook het station en de omgeving werden weggevaagd. Het station Delftsche Poort werd provisorisch opgelapt. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk en Rotterdam werd station D.P., in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station.. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restand van het oude station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stationspostkantoor.

Boven: Rotterdam DP, eind jaren dertig (ansichtkaart).
 
Onder: Ook deze ansichtkaart is van vlak voor de oorlog. De typische vorm van het stationsgebouw is hier goed te zien.
 
 
Onder: perronzijde.
Onder: Aan de achterzijde werd in 1934 deze ingang gebouwd. Het is overduidelijk een ontwerp van Van Ravesteyn.
 
 
Onder: Het trieste restant van het stationsgebouw na die meidagen van 1940...
Onder: Op de plaats waar het voormalige station Delftsche Poort heeft gestaan werd in 1959 het nieuwe stationspostkantoor geopend.

 

Onder: Na de Tweede Wereldoorlog werd het station provisorisch hersteld. In deze staat heeft het nog tot 1957 dienstgedaan...

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 20-11-2006