|
|
ROTTERDAM
DELFTSCHE POORT
|
|
|
Afkorting: |
Rtd |
Maatschappijen: |
Hollandsche
IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) |
|
Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
K.H. van
Brederode |
Bouwjaar:
|
1877 |
Gesloopt:
|
Verwoest
op 14 mei 1940, restant gesloopt: 1957 |
|
|
|
|
Na jarenlange
discussies werd begin jaren zeventig van de negentiende eeuw begonnen
met de aanleg van de spoorverbinding tussen Rotterdam en Dordrecht.
Deze, door de Staat aangelegde, lijn sloot even voorbij het oude station
Delftsche Poort aan op de bestaande HIJSM-lijn naar Den Haag. Hierdoor
was een nieuw station noodzakelijk. Het nieuwe station Delftsche Poort
werd zo'n 500 meter ten westen van het oude station gebouwd en had
meteen een aantal primeurs. Allereerst was Delftsche Poort het eerste
gezamenlijke station van twee concurrerende maatschappijen en was
daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland. Het station
werd uitgevoerd als kopstation met langssporen, ook een primeur. Daardoor
heeft stationsgebouw heeft een bijzondere vorm, namelijk de vorm van
een haak. Het bestaat uit een trapezium-vormig middendeel met aan
weerszijden vleugels. In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was
de HIJSM gehuisvest terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel
zat. Overigens: Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station
was bleef het de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam
afgekort tot Rotterdam D.P.
Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd door architect Van
Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel van het middendeel vervangen
door een nieuwe glazen ingangspartij en er werd een nieuwe achtertoegang
toegevoegd.
Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd de binnenstad van Rotterdam
verwoest. Ook het station en de omgeving werden weggevaagd. Het station
Delftsche Poort werd provisorisch opgelapt. Bij de ingebruikname van
het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk en Rotterdam werd station D.P.,
in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast
omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station.. Het nieuwe Centraal Station
werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31
mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restand van het oude
station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stationspostkantoor.
|
|
Boven:
Rotterdam DP, eind jaren dertig (ansichtkaart).
|
|
Onder:
Ook deze ansichtkaart is van vlak voor de oorlog. De typische
vorm van het stationsgebouw is hier goed te zien.
|
|
|
|
|
|
Onder:
perronzijde.
|
Onder:
Aan de achterzijde werd in 1934 deze ingang gebouwd. Het is overduidelijk
een ontwerp van Van Ravesteyn.
|
|
|
|
|
Onder:
Het trieste restant van het stationsgebouw na die meidagen van
1940...
|
Onder:
Op de plaats waar het voormalige station Delftsche Poort heeft
gestaan werd in 1959 het nieuwe stationspostkantoor geopend.
|
|
Onder:
Na de Tweede Wereldoorlog werd het station provisorisch hersteld.
In deze staat heeft het nog tot 1957 dienstgedaan...
|
|
|
versie: 20-11-2006 |