|
|
LICHTENVOORDE-GROENLO,
RUURLO en VORDEN
Afkorting: |
Ltv, Rl, Vd |
|
Maatschappij: |
Nederlandsch-Westfaalsche
Spoorweg-Maatschappij (NWS)
|
Architect: |
onbekend |
Bouwjaar:
|
1878 |
Gesloopt: |
1980
(Ruurlo), 1989 (Lichtenvoorde-Groenlo) |
Baanvak: |
Zutphen-Winterswijk |
|
|
|
|
De stations
van Vorden, Ruurlo en Lichtenvoorde-Groenlo waren drie identieke gebouwen.
Ze werden rond 1878 gebouwd tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk
in 1878 door de Nederlandsch-Westfaalsche Soorwegmaatschappij, een
maatschappij die in 1870 opgericht werd door de Winterswijkse textielfabrikant
Willink. De spoorlijn was in de eerste plaats aangelegd als goederenlijn
tussen Gelsenkirchen, Winterswijk en Zutphen en gaat daarom bijna
kaarsrecht door de Achterhoek. De exploitatie op deze lijn komt in
handen van de HIJSM.
Wie de stations heeft ontworpen is niet bekend, maar de architect
lijkt voor het ontwerp naar diverse bestaande stations te hebben gekeken.
Diverse kenmerken van bestaande stations vind je hierin terug. Zo
lijkt die typische kozijnversiering op het venster boven de ingang
sterk op dat van het stationsgebouw in Baarn. De versieringen langs
de dakrand lijken gekopiëerd te zijn van het station van Wolvega,
en het gebouw zelf heeft qua formaat en verhoudingen wel wat weg van
het voormalige stationsgebouw in Veghel.
Het stationsgebouw van Vorden rond 1920 verbouwd. Hierbij werd de
rechtervleugel verlengd. Vorden is als enige van de drie stations
bewaard gebleven. Al scheelde dat maar weinig, want ook dit station
had eigenlijk moeten verdwijnen. Door inzet van de gemeente en bewoners
van Vorden bleef het gebouw bespaart. Er werd een nieuw haltegebouwtje
naast het oude gebouw geplaatst. Het gebouwtje, een ontwerp van architect
Douma, is overigens een kleinere versie van het stationsgebouwtje
van Duiven Het oude stationsgebouw is tegenwoordig in gebruik als
tandartsenpraktijk.
Ruurlo was ooit een klein spoorwegknooppunt met spoorlijnen naar Zutphen,
Winterswijk, Doetinchem en Neede. Het stationsgebouw van Ruurlo werd,
ongeveer gelijktijdig met dat van Vorden verbouwd, maar hier werd
de linkervleugel verlengd en kreeg het middendeel er een halve verdieping
erbij. Het karakteristieke puntdakje verdween en er voor in de plaats
kwam een schilddak. Rond 1960 werd het station witgepleisterd. Het
stationsgebouw werd in de zomer van 1980 gesloopt.
Bij de bouw van het station van Lichtenvoorde-Groenlo ging men in
Groenlo er nog van uit dat de lijn wel langs hun stad zou gaan lopen.
Maar Lichtenvoorde kocht NWS-aandelen en dacht daarmee Groenlo te
slim af te zijn geweest. Het enige wat Lichtenvoorde er uiteindelijk
mee bereikte was dat het stationsgebouw op Lichtenvoords grondgebied
kwam te staan, maar nog altijd op zo'n 3,5 kilometer afstand van het
dorp. Bij het station is vervolgens het kerkdorp Lievelde ontstaan.
Overigens zou Groenlo zeven jaar later alsnog een eigen spoorverbinding
en een eigen station krijgen via de GOLS-lijn Winterswijk-Neede. Het
stationsgebouw, waarvan in 1917 de linkervleugel werd verlengd, werd
in 1989 gesloopt. Ook hier kwam een eenvoudig haltegebouwtje voor
in de plaats, en zo had de lijn Zutphen-Winterswijk uiteindelijk weer
drie identieke "stationsgebouwtjes"
. |
|
Boven:
"De Parel van Vorden".
|
|
Onder:
Dit bordje, dat aan de deur van het stationsgebouw van Vorden
hangt, herinnert aan de moeite die men gedaan heeft om het stationsgebouw
te behouden.
|
|
|
Onder:
Het huidige "stationsgebouw" van Vorden staat naast
het oude stationsgebouw. Hetzelfde type gebouwtje staat ook in
Ruurlo en Lichtenvoorde-Groenlo.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het karakteristieke witte station van Ruurlo in een landelijke
omgeving. Het viel in 1980 onder de slopershamer.
|
Onder:
Ook het stationsgebouw van Lichtenvoorde-Groenlo heeft het niet
overleeft. Het werd aan het einde van de jaren tachtig gesloopt.
|
|
|
|
|
Onder:
Ten oosten van station Lichtenvoorde-Groenlo, vlakbij het viaduct
van de Twenteroute, staat het enige overgebleven baanwachtershuisje.
Deze "Wachtpost 50" verkeert nog in authentieke staat.
Zelfs de waterpomp bij de deur is nog aanwezig.
|
Onder:
Station Lichtenvoorde-Groenlo anno 2007. Rechts naast de overweg
is nog vaag een klein stukje van het oude, lage perron te zien.
Verder herrinnert niets meer aan het oude station.
|
|
|
versie: 9-08-2007 |