Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

LICHTENVOORDE-GROENLO, RUURLO en VORDEN

Afkorting: Ltv, Rl, Vd
Maatschappij: Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij (NWS)
Architect: onbekend
Bouwjaar: 1878
Gesloopt: 1980 (Ruurlo), 1989 (Lichtenvoorde-Groenlo)
Baanvak: Zutphen-Winterswijk
   
   
De stations van Vorden, Ruurlo en Lichtenvoorde-Groenlo waren drie identieke gebouwen. Ze werden rond 1878 gebouwd tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk in 1878 door de Nederlandsch-Westfaalsche Soorwegmaatschappij, een maatschappij die in 1870 opgericht werd door de Winterswijkse textielfabrikant Willink. De spoorlijn was in de eerste plaats aangelegd als goederenlijn tussen Gelsenkirchen, Winterswijk en Zutphen en gaat daarom bijna kaarsrecht door de Achterhoek. De exploitatie op deze lijn komt in handen van de HIJSM.
Wie de stations heeft ontworpen is niet bekend, maar de architect lijkt voor het ontwerp naar diverse bestaande stations te hebben gekeken. Diverse kenmerken van bestaande stations vind je hierin terug. Zo lijkt die typische kozijnversiering op het venster boven de ingang sterk op dat van het stationsgebouw in Baarn. De versieringen langs de dakrand lijken gekopiëerd te zijn van het station van Wolvega, en het gebouw zelf heeft qua formaat en verhoudingen wel wat weg van het voormalige stationsgebouw in Veghel.
Het stationsgebouw van Vorden rond 1920 verbouwd. Hierbij werd de rechtervleugel verlengd. Vorden is als enige van de drie stations bewaard gebleven. Al scheelde dat maar weinig, want ook dit station had eigenlijk moeten verdwijnen. Door inzet van de gemeente en bewoners van Vorden bleef het gebouw bespaart. Er werd een nieuw haltegebouwtje naast het oude gebouw geplaatst. Het gebouwtje, een ontwerp van architect Douma, is overigens een kleinere versie van het stationsgebouwtje van Duiven Het oude stationsgebouw is tegenwoordig in gebruik als tandartsenpraktijk.
Ruurlo was ooit een klein spoorwegknooppunt met spoorlijnen naar Zutphen, Winterswijk, Doetinchem en Neede. Het stationsgebouw van Ruurlo werd, ongeveer gelijktijdig met dat van Vorden verbouwd, maar hier werd de linkervleugel verlengd en kreeg het middendeel er een halve verdieping erbij. Het karakteristieke puntdakje verdween en er voor in de plaats kwam een schilddak. Rond 1960 werd het station witgepleisterd. Het stationsgebouw werd in de zomer van 1980 gesloopt.
Bij de bouw van het station van Lichtenvoorde-Groenlo ging men in Groenlo er nog van uit dat de lijn wel langs hun stad zou gaan lopen. Maar Lichtenvoorde kocht NWS-aandelen en dacht daarmee Groenlo te slim af te zijn geweest. Het enige wat Lichtenvoorde er uiteindelijk mee bereikte was dat het stationsgebouw op Lichtenvoords grondgebied kwam te staan, maar nog altijd op zo'n 3,5 kilometer afstand van het dorp. Bij het station is vervolgens het kerkdorp Lievelde ontstaan. Overigens zou Groenlo zeven jaar later alsnog een eigen spoorverbinding en een eigen station krijgen via de GOLS-lijn Winterswijk-Neede. Het stationsgebouw, waarvan in 1917 de linkervleugel werd verlengd, werd in 1989 gesloopt. Ook hier kwam een eenvoudig haltegebouwtje voor in de plaats, en zo had de lijn Zutphen-Winterswijk uiteindelijk weer drie identieke "stationsgebouwtjes"….
Boven: "De Parel van Vorden".
 
Onder: Dit bordje, dat aan de deur van het stationsgebouw van Vorden hangt, herinnert aan de moeite die men gedaan heeft om het stationsgebouw te behouden.
 
Onder: Het huidige "stationsgebouw" van Vorden staat naast het oude stationsgebouw. Hetzelfde type gebouwtje staat ook in Ruurlo en Lichtenvoorde-Groenlo.
 
 
Onder: Het karakteristieke witte station van Ruurlo in een landelijke omgeving. Het viel in 1980 onder de slopershamer.
Onder: Ook het stationsgebouw van Lichtenvoorde-Groenlo heeft het niet overleeft. Het werd aan het einde van de jaren tachtig gesloopt.
 
 
Onder: Ten oosten van station Lichtenvoorde-Groenlo, vlakbij het viaduct van de Twenteroute, staat het enige overgebleven baanwachtershuisje. Deze "Wachtpost 50" verkeert nog in authentieke staat. Zelfs de waterpomp bij de deur is nog aanwezig.
Onder: Station Lichtenvoorde-Groenlo anno 2007. Rechts naast de overweg is nog vaag een klein stukje van het oude, lage perron te zien. Verder herrinnert niets meer aan het oude station.

 

 

  Free counter and web stats versie: 9-08-2007