|
|
ROTTERDAM
MAAS
Afkorting: |
Rtm |
|
Maatschappij: |
Nederlandsche
Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS) |
Architect: |
onbekend |
Bouwjaar:
|
1877 |
Gesloopt: |
Verwoest op 14 mei 1940,
restant gesloopt: 1953 |
|
|
|
|
Het
verhaal van station Rotterdam Maas is opmerkelijk. Het verhaal begint
al in 1832, toen voor het eerst gesproken werd over een spoorverbinding
tussen Rotterdam en Keulen. Voor Rotterdam hoefde die spoorwegen niet
zo nodig, zij hadden immers via de Rijn een goede scheepvaartverbinding
met Keulen. Dit veranderde echter toen Antwerpen in 1843 de IJzeren
Rijn in gebruik nam. Toch zou het nog 14 jaar duren voordat de eerste
treinen over de Rhijnspoor via Utrecht naar Duitsland reden.
Langs de Nieuwe Maas werd een strook land aangeplempt. Het station
zou bij de monding van de Oude Haven bij de Ooster Oudehoofdpoort.
Deze werd in 1856 gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe station.
Dit bleek achteraf volstrekt onnodig. De bewonders van het Haringvliet
protesteerden fel tegen het nieuwe spoor en uiteindelijk werd toch
maar besloten het station 300 meter oostelijker te plaatsen. In 1858
werd het eerste provisorische station Maas geopend.
In 1877 maakte het tijdelijke station plaats voor een nieuw gebouw.
Het zou nog tot 1899 voordat door middel van de Ceintuurbaan een rechtstreekse
verbinding met het centraal station van Rotterdam (Delftsche Poort)
tot stand kwam. Voor de treinen vanuit Utrecht en Gouda bleef het
Maasstation eindpunt. Doordat de stad en de havens naar het westen
groeiden, verloor het station veel van zijn betekenis. Het bombardement
van 1940 betekende feitelijk het einde van het Maasstation. Toch werd
het weer (min of meer) opgelapt, en het restant bleef nog tot 1953
in gebruik. De aanleg van de nieuwe verbinding tussen Nieuwerkerk
en Rotterdam Noord, en de bouw van het nieuwe Centraal Station betekenden
het definitieve einde. De rails werden opgebroken om plaats te maken
voor de Maasboulevard.
|
|
Boven:
Rotterdam Maasstation in de jaren twintig.
(ansichtkaart)
|
|
Onder:
Het trieste restant van station Maas na de Tweede Wereldoorlog....
|
|
versie: 15-09-2006 |