|
|
LEIDEN
Maatschappij: Nederlandsche Spoorwegen
(NS) |
Architect: H.G.J. Schelling
|
Bouwjaar: 1953
|
Zoals
in wel meer steden was ook in Leiden de gelijkvloerse spoorbaan een
hinderlijke barrière door de stad. Vlak na de Tweede Wereldoorlog
werd dan ook besloten in om de spoorbaan op te hogen. Tegelijkertijd
werd een nieuw station gebouwd. Het stationsgebouw was een ontwerp
van architect Schelling. Het leek wel wat op dat van Enschede, alleen
bestonden de muren van het stationsgebouw van Leiden ook uit betonnen
geraamten dat met bakstenen werd opgevuld.
Het project bleek bij de bouw veel meer te gaan kosten dan was voorzien.
Er werd vervolgens flink bezuinigd op het stationsgebouw. Zo kwamen
er bijvoorbeeld geen restaurant en winkeltjes in het stationsgebouw
en kreeg het station een eenvoudige perronkap. Deze kap werd opgebouwd
met overgebleven baileybrugliggers die van Engelse genietroepen afkomstig
waren. De kap was wel erg kort, maar juist daardoor lijkt deze één
geheel met het stationsgebouw te vormen. In de jaren zeventig werden
op alle perrons aan weerszijden van de kap extra perronkappen gebouwd.
Deze kappen, een ontwerp van architect Van der Gaast, pasten prima
bij het bestaande station. Ongeveer in diezelfde tijd kreeg het station
een extra perron met twee kopsporen voor de spoorlijn naar Alphen
aan den Rijn en Utrecht.
In de jaren '80 wordt Leiden een belangrijk overstapstation, als de
spoorlijn naar Schiphol wordt doorgetrokken naar Amsterdam CS. Het
stationsgebouw, met haar smalle, grauwe reizigerstunneltje kan de
groei niet aan. Het project Rail-21, waarbij onder andere de lijn
Leiden-Den Haag viersporig, wordt betekend het einde van het stationsgebouw.
Het werd in 1993 gesloopt. De perronkap volgde een jaar later, nadat
eerst de nieuwe perronkap over het oude heen werd gebouwd. De bestaande
kappen van Van der Gaast uit 1974 bleven behouden. Ze konden na een
grondige schoonmaak en opknapbeurt weer hergebruikt worden. Het nieuwe
spectaculaire station, dat bij die gelegenheid werd omgedoopt tot
Leiden Centraal, werd in 1996 in gebruik genomen.
|
|
Boven:
Het stationsgebouw in Leiden vlak na de opening (ansichtkaart)
|
Onder:
De perronkap was opvallend kort, maar juist daardoor vormde
de kap één geheel met het stationsgebouw.
|
|
versie:
12-03-2007 |