|
|
ROTTERDAM
NOORD
|
|
|
Afkorting: |
Rtn |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
S. van Ravesteyn |
Bouwjaar:
|
1953 |
Baanvak: |
Rotterdam Centraal-Gouda |
Status: |
Gemeentelijk monument |
|
|
|
|
De Bergweg
is een vrij drukke straat in het Oude Noorden in Rotterdam. De naam
verwijst naar de oude weg naar Bergschenhoek, dat hier ooit gelegen
heeft. Tegenwoordig begint de straat bij de Gordelweg, nabij het spoorviaduct
van de spoorlijn Rotterdam-Utrecht en eindigt bij de kruising met
de Schiekade/Schieweg, waar de straat verder gaat als Walenburgerweg.
Ook hier is niet ver vandaan een spoorwegviaduct over de straat, in
dit geval die van de voormalige Hofpleinlijn. Wat de Bergweg bijzonder
maakte was het feit dat aan deze straat twee stations waren, en wel
aan twee totaal verschillende spoorlijnen. Bij het viaduct van de
Hofpleinlijn was dit de in 2006 gesloten halte Bergweg. Het station
bij het andere viaduct is nog wel in gebruik en is het onderwerp van
deze pagina. Nóg een opmerkelijk detail: beide stations werden
door dezelfde architect ontworpen! In het na-oorlogse Rotterdam moest
in een tijdsbestek van circa zeven jaar zes nieuwe stations worden
gebouwd. In drie gevallen ging het om stations die zware oorlogschade
hadden geleden, Beurs (Blaak), Hofplein en het Centraal Station. Ook
het station Zuid en de halte Bergweg waren reeds bestaande stations
die van een nieuw stationsgebouw voorzien. En hoewel station Noord
als enige van de zes wel volledig nieuw werd ontworpen, had ook dit
station op dezelfde plek een voorganger
De geschiedenis van station Rotterdam Noord gaat zelfs terug tot 1899,
als in dat jaar een verbindingsspoor tussen de stations Delftsche
Poort en Maas in gebruik wordt genomen. Deze "Ceintuurbaan",
zoals het verbindingsspoor al snel werd genoemd, lag als een soort
ringspoor in een ruime bocht om de stad. In het noorden lag die nieuwe
spoorlijn letterlijk op de gemeentegrens met Hillegersberg, dat toen
nog een zelfstandige gemeente was. Bij de kruising met de Bergweg
werd een halte gebouwd, dat de naam Hillegersberg kreeg. Wanneer deze
halte in gebruik werd genomen is niet helemaal duidelijk, vermoedelijk
was dit rond het jaar 1900. De halte Hillegersberg was een eenvoudig
stationnetje met een simpel haltegebouwtje. Maar een heel groot succes
was de halte Hillegersberg niet, al in 1914 werd deze alweer opgeheven.
Oorzaak hiervan was wellicht het feit dat het station, anders dan
nu, in een wat open gebied aan de rand Rotterdam en op afstand van
het dorp Hillegersberg lag. Wellicht dat ook de goede tramverbinding
een rol heeft gespeeld. Hoe het ook zij: de halte werd wegens "gebrek
aan belangstelling" geschrapt.
In die tijd reed een trein van Rotterdam naar Utrecht een omslachtige
route via station Rotterdam Maas, waar kopgemaakt moest worden. Al
ver vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden
plannen gemaakt om dit te vereenvoudigen, maar -mede als gevolg van
de economische crisis in de jaren dertig- kwam daar aanvankelijk nog
weinig van terecht. Dit veranderde echter door het bombardement op
Rotterdam op 14 mei 1940, waarbij ook het Maasstation volledig werd
verwoest. Dit was feitelijk ook het begin van het einde voor dit station,
want het plan voor een rechtstreekse verbinding tussen station Delftsche
Poort (het latere Centraal Station) en Nieuwerkerk werd nu wel her
hand werd genomen. In 1942 werd met de werkzaamheden begonnen, maar
al een jaar later moesten deze op last van de Duitse bezetter weer
worden gestaakt. Kort na de oorlog werden de werkzaamheden weer hervat,
maar het zou nog tot 1953 duren voordat alles klaar was. Bij de plek
waar het nieuwe spoor op het bestaande van de Ceintuurbaan aansloot
werd een nieuw goederenemplacement aangelegd, compleet met rangeerheuvel.
Nog even terug in de tijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden een
aantal aangrenzende gemeenten door Rotterdam geannexeerd, waaronder
Hillegersberg. Al aan het einde van de negentiende eeuw waren er Rotterdammers
die zich hier vestigden. Dit waren er aanvankelijk nog niet zoveel,
voornamelijk "beter gesitueerden", maar in de jaren twintig
en dertig begon Hillegersberg serieus te groeien. Toen deze gemeente
in 1941 bij Rotterdam werd gevoegd woonden er al ruim 25000 mensen
en dat aantal zou in de jaren die volgden alleen maar toenemen. Dit
was dan ook de aanleiding om de vroegere halte weer nieuw leven in
te blazen. De naam "Hillegersberg" keerde als stationsnaam
niet meer terug, dit werd nu "Rotterdam Noord".
Het nieuwe station kreeg nu een volwaardig stationsgebouw, dat ditmaal
op straatniveau kwam te staan. Het is een ontwerp van S, van Ravesteyn,
één van de eersten uit een serie van zes die hij voor
de havenstad zou tekenen. Van Ravesteyn was toen al bepaald geen onbekende
in Rotterdam. In de jaren dertig kreeg hij de opdracht om de stations
Delftsche Poort en Beurs (het huidige Blaak) te verbouwen en vlak
voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ontwierp hij de nieuwe
Diergaarde Blijdorp. Vanaf die tijd kregen de ontwerpen van Van Ravesteyn
steeds meer rondingen en beeldhouwwerken. Maar bij het ontwerpen van
de zes nieuwe Rotterdamse stations schakelde hij op het oog weer moeiteloos
terug naar een strakke en heldere bouwstijl. Had het nieuwe stationsgebouw
van station Blaak nog rondingen in de gevel en een brede daklijst,
het nieuwe stationsgebouw van station Noord is puur functioneel en
zakelijk. Het heeft, op wat ronde vensters na, geen enkele ronding
en de enige versiering is een rond (!) siermetselmotief. Toch is het
gebouw best wel opvallend vormgegeven, al zal lang niet iedereen hier
direct oog voor hebben. Maar wie dit wel heeft zal er ongetwijfeld
en profil een locomotief in herkennen, vooral schuin van voren is
dit goed te zien. Het gebouw heeft twee bouwlagen. Helemaal vooraan
is de bagage-afdeling, met direct daarachter de hoge liftschacht van
de goederenlift. Rechts daarvan is de ingang van het stationsgebouw
met daar weer achter het plaatskaartenkantoor. Helemaal achterin het
gebouw was de trap naar de bovenverdieping. Daar was een wachtruimte.
Een tweede wachtruimte bevond zich aan het einde van het "Goudse"
perron, hetzelfde perron waaran het stationsgebouw is gelegen. Een
derde wachtlokaal stond aan het tegenoverliggende perron, recht tegenover
het stationsgeboiuw. Vooeal die laatste was een markant bouwwerkje,
met haar breed uitkragende dak. In het midden plat en aan de zijkanten
schuin omhoog. De beide wachtruimten op de perrons zijn -helaas- inmiddels
verdwenen en vervangen door moderne abri's. Het stationsgebouw staat
er gelukkig nog wel, al heeft het haar oorspronkelijke functie allang
verloren. Het loket sloot in 2003, waarna het gebouw tot kunstatelier
werd ingericht. Het voormalige stationsgebouw is inmiddels een gemeentelijk
monument, helaas kwam dit voor de twee karakteristieke wachtgebouwtjes
te laat
|
|
Boven:
Met een beetje fantasie is in het stationsgebouw een locomotief
te herkennen. De "schoorsteen" is in dit geval de hoge
liftschacht van de goederenlift. Daarachter vormt de vroegere
wachtkamer de "motorhuif" en achteraan is de "cabine",
oftewel: het trappenhuis. Dit station was het eerste van Van Ravesteyn
dat na het fel bekritiseerde stationsgebouw van 's-Hertogenbosch
gereed was gekomen. Met het ontwerpen van dit gebouw leek hij
weer een radicale wending ten aanzien van zijn ontwerpstijl te
hebben gemaakt. Maar dat betekende niet dat Van Ravesteyn zijn
"facade-stijl" definitief overboord had gezet, aangezien
hij gelijktijdig met dit station ook aan het nieuwe stationsgebouw
van Nijmegen werkte. Dit stationsgebouw, dat inmiddels een gemeentelijk
monument is, verloor in 2003 haar functie. Tegenwoordig is het
in gebruik als kunstatelier.
|
|
Onder:
Op dezelfde plaats waar nu station Noord staat is in een heel
verleden als eens een halte geweest, Hillegersberg. Deze werd
vermoedelijk rond het jaar 1900 geopend, in ieder geval kort na
de ingebruikname van de Ceintuurbaan. Zoals duidelijk op deze
ansichtkaart te zien is stond hier het haltegebouw op gelijke
hoogte met het perron. Die halte Hillegersberg was overigens maar
een kort leven beschoren, al in 1914 werd ze weer opgeheven. het
huidige station Noord is aanzienlijk succesvoller gebleken, al
is het momentheel wel één van de rustigste stations
van Rotterdam...
.
|
|
|
|
Onder:
Schuin tegenover het station aan de Ceintuurbaan, in dit geval:
de gelijknamige straat, staat deze voormalige goederenloods van
Van Gend en Loos. Hoe oud deze loods is weet ik niet. Mogelijk
dateert het zelfs nog uit de tijd van de halte Hillegersberg,
maar dan heb ik nergens kunnen achterhalen. De loods staat op
straatniveau. Dat lijkt vreemd, maar datzelfde gold ook voor de
goederensporen die voor en achter de loods lagen. Die sporen zijn
allang verdwenen, maar kennelijk is de houten loods nog lang als
zodanig in gebruik gebleven. Want eigenlijk is het een klein wonder
dat het er nog altijd staat. Sinds 1998 is er in de voormalige
loods het Rotterdams Radio Museum gevestigd.
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het stationsgebouw is in al die jaren aan de buitenkant eigenlijk
nauwelijks gewijzigd, het verkeert eigenlijk zelfs nog bijna helemaal
in authentieke staat. Zelfs de oorspronkelijke deuren zitten er
nog in, waarbij de deur van de ingang zelfs nog de originele deurdranger
heeft. Dat mag je een unicum te noemen. De allergrootste wijziging
is feitelijk de omgeving waarin het station staat, letterlijk
ingeklemd tussen de hoge spoordijk en de eveneens hoggelegen-
snelweg A20, waarvan het viaduct nog net aan de rechterkant is
te zien. De grote ronde klok op de liftschacht (hier niet te zien)
lijkt origineel, maar is dat absoluut niet. Sterker, ze werd pas
aan het begin van de huidige eeuw aangebracht
.
|
Onder:
Dit siermetselwerk, gevat in een ronde gemetselde omlijsting is
zo'n beetje de enige versiering op het gebouw. Vroeger was -in
een typische jaren 50-stijl- de naam van het station op het gebouw
te bewonderen (zie het kleine plaatje helemaal bovenaan de pagina),
zowel op het dak als boven de ingang. Helaas zijn ze al heel lang
geleden verwijderd, vermoedelijk al ergens in de jaren zeventig.
Er voor in de plaats kwam de huidige belettering. Ook de onvermijdelijke
lichtbak met logo werd toen op het gebouw gemonteerd...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Station Noord beschikte over opvallend grote wachtruimten en dan
met name langs het "Goudse" perron, het voornaamste
perron. Op dit station stopten in het verleden namelijk ook sneltreinen,
het begrip intercitystation bestond toen nog niet. Rotterdam Noord
is zelfs een tijdje internationaal station geweest. De D-trein
tussen Hoek van Holland en Duitsland maakt ooit hier een tussenstop,
omdat de trein op het Centraal Station had moeten kopmaken, hetgeen
nogal wat tijd vergt. Later werd deze stop verplaatst naar station
Schiedam (dat vanaf toen Schiedam-Rotterdam-West ging heten).
Vanaf 1983 stoppen er ook geen sneltreinen en intercity's meer,
dat werd toen door het vernieuwde station Rotterdam Alexander
overgenomen. Dit vrij grote wachtlokaal langs het eerste perron
was wellicht toen al verdwenen (en anders gebeurde dit vermoedelijk
kort hierop alsnog
). Tegenwoordig wordt dit station alleen
nog aangedaan door de sprinter Rotterdam Centraal - Woerden -
Amsterdam Centraal.
.
|
Onder:
Het elegante perrongebouwtje, met haar markante dak, op de kop
van het tweede perron. Zoals hier te zien is was de trap naar
het perron vroeger achter het gebouwtje, en moest men door datzelfde
gebouw naar het perron. Omdat dit perron voor de richting Centraal
Station als "secundair" perron werd gezien, was de wachtruimte
hier veel kleiner dan dat op het eerste perron. Wel heeft dit
bouwwerkje het veel langer uitgehouden, zelfs tot aan het begin
van de 21ste eeuw. Maar in 2003 werd het dan toch gesloopt. Het
moest plaatsmaken voor een nieuwe trap, welke nu bij de onderdoorgang
uitkwam. Op de plek waar de oude trap was kwam een hellingbaan.
Ook het andere perron kreeg een nieuwe trap, omdat de trap in
het stationsgebouw niet meer zou worden gebruikt. En ook hier
werd een hellingbaan geplaatst.
.
|
|
|
|
|
Onder:
Een blik op de vrij smalle perrons, die daardoor langer lijken
dan ze in werkelijkheid zijn. In het verleden (wanneer weet ik
niet) zijn de perrons verlengd, maar dit werd op een nogal goedkope
manier gedaan. De oorspronkelijke perrons hebben betonnen wanden,
zoals hier is te zien, maar de verlengde delen zijn zogenoemde
jukkenperrons
.
|
Onder:
Het fundament van het vroegere perrongebouwtje langs spoor 2 is
nog altijd in de spoordijk terug te vinden. Vooral vanaf de trap
naar dit perron is dit goed te zien. Die trap was trouwens de
reden waarom het perrongebouw moest wijken, maar het blijkt dus
bij nadere beschouwing niet helemaal verdwenen te zijn.
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het "Muizengaatje" is de bijnaam van het spoorviaduct
over de Bergweg, pal naast station Noord. Sinds jaar en dag
is dit de grens tussen de stadsdelen Noord en Hillegersberg-Schiebroek.
Die bijnaam dankt het aan de behoorlijk krappe doorgang; twee
smalle rijstroken met daartussen twee tramsporen. Aan weerszijden
daarvan zijn twee fiets/voetgangers onderdoorgangen, die al
helemaal niet ruim bemeten zijn. Die krapte wordt aan deze kant
van het viaduct nog eens extra benadrukt doordat het viaduct
van de snelweg A20 hier pal achter staat én het feit
dat de twee toegangen naar deze onderdoorgangen beiden in een
bocht liggen. Zo'n anderhalf jaar geleden werd het spoorviaduct
aan beide zijden beschilderd. Dit is de noordkant van het Muizengaatje,
dus gezien in de richting van het Oude Noorden. Het is een eerbetoon
aan Feyenoord-legende Coen Moulijn, die uit dat stadsdeel kwam.
De tekst liegt er dan ook niet om: "Uiteindelijk kom ik
uit het Oude Noorden. Dat moet je nooit vergeten!"
.
|
|
|
|
|
versie: 20-04-2015 |