|   |  | ROTTERDAM 
        NOORD  
        
          |  |  |  |   
          | Afkorting: | Rtn |   
          | Maatschappij: | Nederlandsche 
            Spoorwegen (NS) |   
          | Architect: | S. van Ravesteyn |   
          | Bouwjaar: | 1953 |   
          | Baanvak: | Rotterdam Centraal-Gouda |   
          | Status: | Gemeentelijk monument |   
          |  |  |   
          |  |  |  
         
          | De Bergweg 
            is een vrij drukke straat in het Oude Noorden in Rotterdam. De naam 
            verwijst naar de oude weg naar Bergschenhoek, dat hier ooit gelegen 
            heeft. Tegenwoordig begint de straat bij de Gordelweg, nabij het spoorviaduct 
            van de spoorlijn Rotterdam-Utrecht en eindigt bij de kruising met 
            de Schiekade/Schieweg, waar de straat verder gaat als Walenburgerweg. 
            Ook hier is niet ver vandaan een spoorwegviaduct over de straat, in 
            dit geval die van de voormalige Hofpleinlijn. Wat de Bergweg bijzonder 
            maakte was het feit dat aan deze straat twee stations waren, en wel 
            aan twee totaal verschillende spoorlijnen. Bij het viaduct van de 
            Hofpleinlijn was dit de in 2006 gesloten halte Bergweg. Het station 
            bij het andere viaduct is nog wel in gebruik en is het onderwerp van 
            deze pagina. Nóg een opmerkelijk detail: beide stations werden 
            door dezelfde architect ontworpen! In het na-oorlogse Rotterdam moest 
            in een tijdsbestek van circa zeven jaar zes nieuwe stations worden 
            gebouwd. In drie gevallen ging het om stations die zware oorlogschade 
            hadden geleden, Beurs (Blaak), Hofplein en het Centraal Station. Ook 
            het station Zuid en de halte Bergweg waren reeds bestaande stations 
            die van een nieuw stationsgebouw voorzien. En hoewel station Noord 
            als enige van de zes wel volledig nieuw werd ontworpen, had ook dit 
            station op dezelfde plek een voorganger De geschiedenis van station Rotterdam Noord gaat zelfs terug tot 1899, 
            als in dat jaar een verbindingsspoor tussen de stations Delftsche 
            Poort en Maas in gebruik wordt genomen. Deze "Ceintuurbaan", 
            zoals het verbindingsspoor al snel werd genoemd, lag als een soort 
            ringspoor in een ruime bocht om de stad. In het noorden lag die nieuwe 
            spoorlijn letterlijk op de gemeentegrens met Hillegersberg, dat toen 
            nog een zelfstandige gemeente was. Bij de kruising met de Bergweg 
            werd een halte gebouwd, dat de naam Hillegersberg kreeg. Wanneer deze 
            halte in gebruik werd genomen is niet helemaal duidelijk, vermoedelijk 
            was dit rond het jaar 1900. De halte Hillegersberg was een eenvoudig 
            stationnetje met een simpel haltegebouwtje. Maar een heel groot succes 
            was de halte Hillegersberg niet, al in 1914 werd deze alweer opgeheven. 
            Oorzaak hiervan was wellicht het feit dat het station, anders dan 
            nu, in een wat open gebied aan de rand Rotterdam en op afstand van 
            het dorp Hillegersberg lag. Wellicht dat ook de goede tramverbinding 
            een rol heeft gespeeld. Hoe het ook zij: de halte werd wegens "gebrek 
            aan belangstelling" geschrapt.
 In die tijd reed een trein van Rotterdam naar Utrecht een omslachtige 
            route via station Rotterdam Maas, waar kopgemaakt moest worden. Al 
            ver vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden 
            plannen gemaakt om dit te vereenvoudigen, maar -mede als gevolg van 
            de economische crisis in de jaren dertig- kwam daar aanvankelijk nog 
            weinig van terecht. Dit veranderde echter door het bombardement op 
            Rotterdam op 14 mei 1940, waarbij ook het Maasstation volledig werd 
            verwoest. Dit was feitelijk ook het begin van het einde voor dit station, 
            want het plan voor een rechtstreekse verbinding tussen station Delftsche 
            Poort (het latere Centraal Station) en Nieuwerkerk werd nu wel her 
            hand werd genomen. In 1942 werd met de werkzaamheden begonnen, maar 
            al een jaar later moesten deze op last van de Duitse bezetter weer 
            worden gestaakt. Kort na de oorlog werden de werkzaamheden weer hervat, 
            maar het zou nog tot 1953 duren voordat alles klaar was. Bij de plek 
            waar het nieuwe spoor op het bestaande van de Ceintuurbaan aansloot 
            werd een nieuw goederenemplacement aangelegd, compleet met rangeerheuvel.
 Nog even terug in de tijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden een 
            aantal aangrenzende gemeenten door Rotterdam geannexeerd, waaronder 
            Hillegersberg. Al aan het einde van de negentiende eeuw waren er Rotterdammers 
            die zich hier vestigden. Dit waren er aanvankelijk nog niet zoveel, 
            voornamelijk "beter gesitueerden", maar in de jaren twintig 
            en dertig begon Hillegersberg serieus te groeien. Toen deze gemeente 
            in 1941 bij Rotterdam werd gevoegd woonden er al ruim 25000 mensen 
            en dat aantal zou in de jaren die volgden alleen maar toenemen. Dit 
            was dan ook de aanleiding om de vroegere halte weer nieuw leven in 
            te blazen. De naam "Hillegersberg" keerde als stationsnaam 
            niet meer terug, dit werd nu "Rotterdam Noord".
 Het nieuwe station kreeg nu een volwaardig stationsgebouw, dat ditmaal 
            op straatniveau kwam te staan. Het is een ontwerp van S, van Ravesteyn, 
            één van de eersten uit een serie van zes die hij voor 
            de havenstad zou tekenen. Van Ravesteyn was toen al bepaald geen onbekende 
            in Rotterdam. In de jaren dertig kreeg hij de opdracht om de stations 
            Delftsche Poort en Beurs (het huidige Blaak) te verbouwen en vlak 
            voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ontwierp hij de nieuwe 
            Diergaarde Blijdorp. Vanaf die tijd kregen de ontwerpen van Van Ravesteyn 
            steeds meer rondingen en beeldhouwwerken. Maar bij het ontwerpen van 
            de zes nieuwe Rotterdamse stations schakelde hij op het oog weer moeiteloos 
            terug naar een strakke en heldere bouwstijl. Had het nieuwe stationsgebouw 
            van station Blaak nog rondingen in de gevel en een brede daklijst, 
            het nieuwe stationsgebouw van station Noord is puur functioneel en 
            zakelijk. Het heeft, op wat ronde vensters na, geen enkele ronding 
            en de enige versiering is een rond (!) siermetselmotief. Toch is het 
            gebouw best wel opvallend vormgegeven, al zal lang niet iedereen hier 
            direct oog voor hebben. Maar wie dit wel heeft zal er ongetwijfeld 
            en profil een locomotief in herkennen, vooral schuin van voren is 
            dit goed te zien. Het gebouw heeft twee bouwlagen. Helemaal vooraan 
            is de bagage-afdeling, met direct daarachter de hoge liftschacht van 
            de goederenlift. Rechts daarvan is de ingang van het stationsgebouw 
            met daar weer achter het plaatskaartenkantoor. Helemaal achterin het 
            gebouw was de trap naar de bovenverdieping. Daar was een wachtruimte. 
            Een tweede wachtruimte bevond zich aan het einde van het "Goudse" 
            perron, hetzelfde perron waaran het stationsgebouw is gelegen. Een 
            derde wachtlokaal stond aan het tegenoverliggende perron, recht tegenover 
            het stationsgeboiuw. Vooeal die laatste was een markant bouwwerkje, 
            met haar breed uitkragende dak. In het midden plat en aan de zijkanten 
            schuin omhoog. De beide wachtruimten op de perrons zijn -helaas- inmiddels 
            verdwenen en vervangen door moderne abri's. Het stationsgebouw staat 
            er gelukkig nog wel, al heeft het haar oorspronkelijke functie allang 
            verloren. Het loket sloot in 2003, waarna het gebouw tot kunstatelier 
            werd ingericht. Het voormalige stationsgebouw is inmiddels een gemeentelijk 
            monument, helaas kwam dit voor de twee karakteristieke wachtgebouwtjes 
            te laat
 |  |   
          |  
              Boven: 
                Met een beetje fantasie is in het stationsgebouw een locomotief 
                te herkennen. De "schoorsteen" is in dit geval de hoge 
                liftschacht van de goederenlift. Daarachter vormt de vroegere 
                wachtkamer de "motorhuif" en achteraan is de "cabine", 
                oftewel: het trappenhuis. Dit station was het eerste van Van Ravesteyn 
                dat na het fel bekritiseerde stationsgebouw van 's-Hertogenbosch 
                gereed was gekomen. Met het ontwerpen van dit gebouw leek hij 
                weer een radicale wending ten aanzien van zijn ontwerpstijl te 
                hebben gemaakt. Maar dat betekende niet dat Van Ravesteyn zijn 
                "facade-stijl" definitief overboord had gezet, aangezien 
                hij gelijktijdig met dit station ook aan het nieuwe stationsgebouw 
                van Nijmegen werkte. Dit stationsgebouw, dat inmiddels een gemeentelijk 
                monument is, verloor in 2003 haar functie. Tegenwoordig is het 
                in gebruik als kunstatelier.  |   
          |  |   
          |  
              Onder: 
                Op dezelfde plaats waar nu station Noord staat is in een heel 
                verleden als eens een halte geweest, Hillegersberg. Deze werd 
                vermoedelijk rond het jaar 1900 geopend, in ieder geval kort na 
                de ingebruikname van de Ceintuurbaan. Zoals duidelijk op deze 
                ansichtkaart te zien is stond hier het haltegebouw op gelijke 
                hoogte met het perron. Die halte Hillegersberg was overigens maar 
                een kort leven beschoren, al in 1914 werd ze weer opgeheven. het 
                huidige station Noord is aanzienlijk succesvoller gebleken, al 
                is het momentheel wel één van de rustigste stations 
                van Rotterdam....
 |   
          |  |   
          | 
 |   
          |  |   
          |  
              Onder: 
                Schuin tegenover het station aan de Ceintuurbaan, in dit geval: 
                de gelijknamige straat, staat deze voormalige goederenloods van 
                Van Gend en Loos. Hoe oud deze loods is weet ik niet. Mogelijk 
                dateert het zelfs nog uit de tijd van de halte Hillegersberg, 
                maar dan heb ik nergens kunnen achterhalen. De loods staat op 
                straatniveau. Dat lijkt vreemd, maar datzelfde gold ook voor de 
                goederensporen die voor en achter de loods lagen. Die sporen zijn 
                allang verdwenen, maar kennelijk is de houten loods nog lang als 
                zodanig in gebruik gebleven. Want eigenlijk is het een klein wonder 
                dat het er nog altijd staat. Sinds 1998 is er in de voormalige 
                loods het Rotterdams Radio Museum gevestigd..
 |   
          |  |  
         
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Het stationsgebouw is in al die jaren aan de buitenkant eigenlijk 
                nauwelijks gewijzigd, het verkeert eigenlijk zelfs nog bijna helemaal 
                in authentieke staat. Zelfs de oorspronkelijke deuren zitten er 
                nog in, waarbij de deur van de ingang zelfs nog de originele deurdranger 
                heeft. Dat mag je een unicum te noemen. De allergrootste wijziging 
                is feitelijk de omgeving waarin het station staat, letterlijk 
                ingeklemd tussen de hoge spoordijk en de eveneens hoggelegen- 
                snelweg A20, waarvan het viaduct nog net aan de rechterkant is 
                te zien. De grote ronde klok op de liftschacht (hier niet te zien) 
                lijkt origineel, maar is dat absoluut niet. Sterker, ze werd pas 
                aan het begin van de huidige eeuw aangebracht
.
  
              
 |  
              Onder: 
                Dit siermetselwerk, gevat in een ronde gemetselde omlijsting is 
                zo'n beetje de enige versiering op het gebouw. Vroeger was -in 
                een typische jaren 50-stijl- de naam van het station op het gebouw 
                te bewonderen (zie het kleine plaatje helemaal bovenaan de pagina), 
                zowel op het dak als boven de ingang. Helaas zijn ze al heel lang 
                geleden verwijderd, vermoedelijk al ergens in de jaren zeventig. 
                Er voor in de plaats kwam de huidige belettering. Ook de onvermijdelijke 
                lichtbak met logo werd toen op het gebouw gemonteerd....
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Station Noord beschikte over opvallend grote wachtruimten en dan 
                met name langs het "Goudse" perron, het voornaamste 
                perron. Op dit station stopten in het verleden namelijk ook sneltreinen, 
                het begrip intercitystation bestond toen nog niet. Rotterdam Noord 
                is zelfs een tijdje internationaal station geweest. De D-trein 
                tussen Hoek van Holland en Duitsland maakt ooit hier een tussenstop, 
                omdat de trein op het Centraal Station had moeten kopmaken, hetgeen 
                nogal wat tijd vergt. Later werd deze stop verplaatst naar station 
                Schiedam (dat vanaf toen Schiedam-Rotterdam-West ging heten). 
                Vanaf 1983 stoppen er ook geen sneltreinen en intercity's meer, 
                dat werd toen door het vernieuwde station Rotterdam Alexander 
                overgenomen. Dit vrij grote wachtlokaal langs het eerste perron 
                was wellicht toen al verdwenen (en anders gebeurde dit vermoedelijk 
                kort hierop alsnog
). Tegenwoordig wordt dit station alleen 
                nog aangedaan door de sprinter Rotterdam Centraal - Woerden - 
                Amsterdam Centraal..
 |  
              Onder: 
                Het elegante perrongebouwtje, met haar markante dak, op de kop 
                van het tweede perron. Zoals hier te zien is was de trap naar 
                het perron vroeger achter het gebouwtje, en moest men door datzelfde 
                gebouw naar het perron. Omdat dit perron voor de richting Centraal 
                Station als "secundair" perron werd gezien, was de wachtruimte 
                hier veel kleiner dan dat op het eerste perron. Wel heeft dit 
                bouwwerkje het veel langer uitgehouden, zelfs tot aan het begin 
                van de 21ste eeuw. Maar in 2003 werd het dan toch gesloopt. Het 
                moest plaatsmaken voor een nieuwe trap, welke nu bij de onderdoorgang 
                uitkwam. Op de plek waar de oude trap was kwam een hellingbaan. 
                Ook het andere perron kreeg een nieuwe trap, omdat de trap in 
                het stationsgebouw niet meer zou worden gebruikt. En ook hier 
                werd een hellingbaan geplaatst..
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Een blik op de vrij smalle perrons, die daardoor langer lijken 
                dan ze in werkelijkheid zijn. In het verleden (wanneer weet ik 
                niet) zijn de perrons verlengd, maar dit werd op een nogal goedkope 
                manier gedaan. De oorspronkelijke perrons hebben betonnen wanden, 
                zoals hier is te zien, maar de verlengde delen zijn zogenoemde 
                jukkenperrons
.
 |  
              Onder: 
                Het fundament van het vroegere perrongebouwtje langs spoor 2 is 
                nog altijd in de spoordijk terug te vinden. Vooral vanaf de trap 
                naar dit perron is dit goed te zien. Die trap was trouwens de 
                reden waarom het perrongebouw moest wijken, maar het blijkt dus 
                bij nadere beschouwing niet helemaal verdwenen te zijn..
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
               
                Onder: 
                  Het "Muizengaatje" is de bijnaam van het spoorviaduct 
                  over de Bergweg, pal naast station Noord. Sinds jaar en dag 
                  is dit de grens tussen de stadsdelen Noord en Hillegersberg-Schiebroek. 
                  Die bijnaam dankt het aan de behoorlijk krappe doorgang; twee 
                  smalle rijstroken met daartussen twee tramsporen. Aan weerszijden 
                  daarvan zijn twee fiets/voetgangers onderdoorgangen, die al 
                  helemaal niet ruim bemeten zijn. Die krapte wordt aan deze kant 
                  van het viaduct nog eens extra benadrukt doordat het viaduct 
                  van de snelweg A20 hier pal achter staat én het feit 
                  dat de twee toegangen naar deze onderdoorgangen beiden in een 
                  bocht liggen. Zo'n anderhalf jaar geleden werd het spoorviaduct 
                  aan beide zijden beschilderd. Dit is de noordkant van het Muizengaatje, 
                  dus gezien in de richting van het Oude Noorden. Het is een eerbetoon 
                  aan Feyenoord-legende Coen Moulijn, die uit dat stadsdeel kwam. 
                  De tekst liegt er dan ook niet om: "Uiteindelijk kom ik 
                  uit het Oude Noorden. Dat moet je nooit vergeten!".
 |   
          |  |  |   
          |  |   
           |   versie: 20-04-2015 |