|
|
ARNHEM
VELPERPOORT
|
|
|
Afkorting: |
Ahp |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
K. van der
Gaast |
Bouwjaar:
|
1953 |
Baanvak: |
Arnhem-Zutphen |
|
Arnhem-Zevenaar |
Status: |
Gemeentelijk monument |
|
|
|
|
Aan een druk pleintje, even ten noordoosten
van het centrum van Arnhem, staat wellicht één van
de fraaiste haltegebouwtjes uit de wederopbouwperiode. Het is het
voormalige stationsgebouw van de halte Velperpoort, dat al meer
dan 25 jaar geleden als zodanig werd opgeheven. in 1988 werd die
rol overgenomen door een nieuw station Velperpoort, dat hierbij
iets naar het westen verschoof. Het oude stationsgebouw bleef gelukkig
bewaard, al viel het niet altijd mee om er een geschikte herbestemming
aan te geven
Het in 1953 gebouwde stationsgebouwtje staat pal naast de onderdoorgang
waar de Steenstraat overgaat in de Velperweg. De naam van het station
verwijst direct naar dit viaduct, dat in de volksmond "de Velperpoort"
wordt genoemd. In dit deel van de stad heeft het spoor al van meet
af aan op een hoge spoordijk gelegen, dit vanwege het heuvelachtige
gebied. Het was trouwens niet het eerste station, al in 1892 werd
op dezelfde plek al een halte Velperpoort in bedrijf gesteld. Dit
was een eenvoudige halte, maar bestond wel uit twee identieke haltegebouwtjes,
die op hoge poten tegen de spoordijk aan waren gebouwd. Dit had
als grote voordeel dat de reiziger maar één keer de
trap ophoefde om bij het juiste vertrekperron te komen. De haltegebouwtjes
waren vrij simpel, ze bestonden voornamelijk uit hout en glas. Het
eerste station Velperpoort heeft niet zo lang bestaan, al in 1918
werd het opgeheven. vrijwel direct daarna werd het station gesloopt.
Toch bleef de behoefte aan een extra station in het oosten van Arnhem,
al zou het tot ver na de Tweede Wereldoorlog duren voordat dit weer
werkelijkheid werd. Een mooie gelegenheid hiertoe diende zich aan
toen het spoor tussen Arnhem en Zutphen werd geëlektrificeerd.
Over de locatie van het nieuwe station was men het minder snel eens.
Als het aan de gemeente Arnhem had gelegen zou deze op een nieuwe
plek bij de Vosdijk, nabij de splitsing van de sporen naar Zutphen
een Zevenaar, worden gebouwd. De Spoorwegen weigerden hier echter
aan mee te werken en zodoende kwam er een nieuw station Velperpoort,
op dezelfde plek waar ook de eerste halte had gestaan. Het grote
verschil met de eerste halte was het feit dat er nu maar één
stationsgebouw kwam, aan de zuidkant van de spoorbaan, precies op
het punt waar de Steenstraat en de Ir. J.P. van Muijlwijkstraat
samenkomen. Het werd een bijzonder elegant gebouwtje, ontworpen
door K. van der Gaast. Het staat haaks op de spoorbaan, waarbij
alleen de achterzijde op de spoordijk rust. Aan de voorkant staat
het op hoge kolommen. Daartussenin begint de trap waarmee het station
werd bereikt. Die trap gaat in twee delen omhoog. Het eerste deel
ligt op de spoordijk, het tweede deel is zwevend. De basis van het
gebouw bestaat feitelijk uit tweemaal vier betonnen liggers, waarop
respectievelijk de vloer en het dak rusten. De wanden zijn aan deze
liggers gemonteerd, de achterzijde van het gebouw is een gemetselde
muur. De vloer en het dak zijn veel groter dan het feitelijke vloeroppervlak,
waardoor het gebouwtje veel groter lijkt te zijn dan het in werkelijkheid
is. Die vloer is aan de buitenkant een soort bordes, dat vanaf de
trap om het gebouwtje heen loopt en (vroeger) uitkwam op het perron.
Het dak is even groot en vormt zo een luifel. In het gebouwtje was
een loket- annex wachtruimte en achter het plaatskaartenkantoortje
waren nog enkele kleine dienstruimten. Via de al genoemde balustrade
bereikte men het perron. Het tegenoverliggende perron kon rechtstreeks
(en uitsluitend!) via een beveiligde overpad worden bereikt.
Het stationsgebouwtje heeft tot 1988 dienstgedaan. In dat jaar werd
een vernieuwd station Velperpoort geopend, waarbij de al bestaande
perrons overigens grotendeels bleven gehandhaafd. Wel werden ze
verlengd en uiteraard verviel de gelijkvloerse oversteek tussen
de beide perrons. Directe aanleiding voor deze stationsvernieuwing
was de aanleg van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers,
tossen de Ir. J.P. van Muijlwijkstraat en de Rosendaalsestraat.
Aan weerszijden van die tunnel kwamen nieuwe toegangen naar de twee
perrons, waarbij die aan de zuidkant het meest opvalt. Tevens kregen
de perrons overdekte wachtruimten en er kwamen zelfs korte perronoverkappingen.
Het oude stationsgebouwtje bleef behouden. Ongeveer een jaar na
de sluiting werd het overgedragen aan de gemeente Arnhem. Die nam
het vervolgens in gebruik als politiepost, een functie die het tot
het jaar 2000 behield. Daarna werd het wat lastiger, zo heeft het
zeker tot 2004 leeggestaan en heeft er vervolgens een culturele
stichting in gezeten. Vanaf 2006 was het enige jaren in gebruik
als assurantiekantoor. Sinds eind 2012 is het een vestiging van
Iriszorg, dat het als wijkpost gebruikt.
Het stationsgebouwtje staat tegenwoordig op de monumentenlijst.
Aanvankelijk wist de NS dit nog tegen te houden, waarschijnlijk
met het oog op een eventuele aanleg van een hogesnelheidslijn naar
Duitsland. Hierbij zou het spoor verbreed moeten worden en het stationsgebouwtje
dientengevolge moeten verdwijnen. Die HSL-oost is al jaren van de
baan. Toch duurde het nog geruime tijd voordat het unieke gebouwtje
eindelijk haar verdiende beschermde status kreeg

|
|
Boven
en onder: Tweemaal het voormalige stationsgebouwtje van station
Velperpoort. Hierboven een recente foto en onder een wat oudere
uit 2004. Het bijzonder elegante voormalige stationsgebouwtje
van station Velperpoort, met direct daarnaast de onderdoorgang,
waar de Steenstraat overgaat in de Velperweg. De naam van het
station verwijst direct naar deze onderdoorgang, die in de volksmond
"de Velperpoort" wordt genoemd. Het heeft dus niets
van doen met de in de negentiende eeuw gesloopte gelijknamige
stadspoort, dat ruim een halve kilometer verderop nabij het huidige
Velperplein heeft gestaan. Het gebouwtje staat aan een druk kruispunt,
en lijkt daardoor wel wat op een wat groot uitgevallen verkeersregelhuisje,
zoals die vroeger wel eens door de politie werd gebruikt. Nu wil
het toeval dat dit voormalige stationsgebouw enige tijd een politiepost
is geweest. Het gebouwtje is in de loop van de tijd eigenlijk
nauwelijks gewijzigd. Alleen de kleurstelling wijzigde wel eens,
zoals op de foto hieronder te zien is. Tegenwoordig heeft het
in grote lijnen weer dezelfde kleuren als toen het gebouwtje werd
opgeleverd
.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het eerste station Velperpoort, dat tussen ca. 1892 en 1918 heeft
bestaan. Net als bij het latere station stond ook hier het haltegebouw
op gelijke hoogte met het perron. Of liever gezegd: perrons, want
er waren twee identieke gebouwtjes. Het waren vrij simpele bouwwerkjes
van hout, glas, een eenvoudig zadeldak (met daarop toch nog enkele
ornamentjes), en staand op hoge poten. Op deze afbeelding lijkt
het gebouw ten oosten van de onderdoorgang te staan. Deze is echter
gezien in de richting van de Steenstraat, dus in zuidelijke richting.
Dit is dan ook het gebouwtje dat aan het tweede perron heeft gestaan...
.
(Ansichtkaart)
|
Onder:
Het interieur van het gebouwtje. Hier gezien door de ogen van
het stationspersoneel, vanuit het plaatskaartenkantoor. De ruimte
was behoorlijk efficiënt ingedeeld. Ongeveer veertig procent
van de totale oppervlakte was loket- annex wachtruimte, de rest
bestond uit het plaatskaartenkantoor en nog enkele kleine dienstruimten,
waaronder een toilet. Het was trouwens voor het eerst dat Van
der Gaast in een conventionele ontvangstruimte voorzag, bij de
twee eerdere stations van deze architect kocht men de treinkaartjes
aanvankelijk in de buitenlucht. Let trouwens ook op de deuren,
met daarin een venster met opvallende, afgeronde hoeken. Die deuren
waren in de jaren zeventig vervangen door modernere exemplaren.
Sinds enige tijd zijn de deuren weer van het originele model.
En ook van kleur, trouwens
.
|
|
|
|
|
Onder:
De trap naar het station de onderste helft ervan ligt op de spoordijk,
de bovenste helft is zwevend. Helemaal bovenaan gaat de trap over
in een soort bordes, dat om het gebouw heen loopt. Die trap is
nog helemaal origineel. Alleen het hek ervoor is van later datum.
Dat hek is echter zo geplaatst dat de originele stijlen -met de
metalen bollen- behouden konden blijven.
.
|
Onder:
De achterzijde van het gebouwtje bestaat uit een vrijwel gesloten
gemetseld gedeelte, op drie kleine vensters na. Helaas wordt deze
momentheel nogal ontsierd door graffiti. Tussen het gebouwtje
en het perron gaapt nu een gat, maar vroeger lag hier een met
slagbomen beveiligd overpad. Destijds was dit de enige manier
om het tweede perron te bereiken. Dat overpad verdween door de
komst van het nieuwe station. Nog altijd is het voormalige stationsgebouwtje
n principe rechtstreeks vanaf het perron te bereiken, al is dit
wel afgesloten voor het publiek
.
|
|
|
|
|
Onder:
Op de zijgevel van het huidige stationsgebouw, op precies te zijn:
aan de zijkant van de trap naar het perron, is een herinneringsplaquette
aangebracht. Daarvan is hier slechts een gedeelte te zien, maar
wel het meest interessante. De drie stations Velperpoort staan
hier gebroederlijk bij elkaar. Linksboven het eerste station uit
1892, daarnaast het exemplaar uit 1953. Onderaan het huidige uit
1988.
.
|
Onder:
Het huidige station Velperpoort heeft voor het eerst een stationsgebouwtje
op straatniveau. Het in 1988 geopende station staat zo'n 70 meter
ten westen van het oude exemplaar, waarbij de perrons overigens
op hun plek bleven liggen. Directe aanleiding voor deze nieuwbouw
was de aanleg van een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers,
waarbij aan weerszijden ervan nieuwe toegangen naar de perrons
werden gebouwd.
.
|
|
|
versie: 25-06-2015 |