|   |  | ARNHEM 
        VELPERPOORT  
        
          |  |  |  |   
          | Afkorting: | Ahp |   
          | Maatschappij: | Nederlandsche 
            Spoorwegen (NS) |   
          | Architect: | K. van der 
            Gaast |   
          | Bouwjaar: | 1953 |   
          | Baanvak: | Arnhem-Zutphen |   
          |  | Arnhem-Zevenaar |   
          | Status: | Gemeentelijk monument |   
          |  |  |   
          |  |  |  
         
          | Aan een druk pleintje, even ten noordoosten 
              van het centrum van Arnhem, staat wellicht één van 
              de fraaiste haltegebouwtjes uit de wederopbouwperiode. Het is het 
              voormalige stationsgebouw van de halte Velperpoort, dat al meer 
              dan 25 jaar geleden als zodanig werd opgeheven. in 1988 werd die 
              rol overgenomen door een nieuw station Velperpoort, dat hierbij 
              iets naar het westen verschoof. Het oude stationsgebouw bleef gelukkig 
              bewaard, al viel het niet altijd mee om er een geschikte herbestemming 
              aan te geven
Het in 1953 gebouwde stationsgebouwtje staat pal naast de onderdoorgang 
              waar de Steenstraat overgaat in de Velperweg. De naam van het station 
              verwijst direct naar dit viaduct, dat in de volksmond "de Velperpoort" 
              wordt genoemd. In dit deel van de stad heeft het spoor al van meet 
              af aan op een hoge spoordijk gelegen, dit vanwege het heuvelachtige 
              gebied. Het was trouwens niet het eerste station, al in 1892 werd 
              op dezelfde plek al een halte Velperpoort in bedrijf gesteld. Dit 
              was een eenvoudige halte, maar bestond wel uit twee identieke haltegebouwtjes, 
              die op hoge poten tegen de spoordijk aan waren gebouwd. Dit had 
              als grote voordeel dat de reiziger maar één keer de 
              trap ophoefde om bij het juiste vertrekperron te komen. De haltegebouwtjes 
              waren vrij simpel, ze bestonden voornamelijk uit hout en glas. Het 
              eerste station Velperpoort heeft niet zo lang bestaan, al in 1918 
              werd het opgeheven. vrijwel direct daarna werd het station gesloopt.
 Toch bleef de behoefte aan een extra station in het oosten van Arnhem, 
              al zou het tot ver na de Tweede Wereldoorlog duren voordat dit weer 
              werkelijkheid werd. Een mooie gelegenheid hiertoe diende zich aan 
              toen het spoor tussen Arnhem en Zutphen werd geëlektrificeerd. 
              Over de locatie van het nieuwe station was men het minder snel eens. 
              Als het aan de gemeente Arnhem had gelegen zou deze op een nieuwe 
              plek bij de Vosdijk, nabij de splitsing van de sporen naar Zutphen 
              een Zevenaar, worden gebouwd. De Spoorwegen weigerden hier echter 
              aan mee te werken en zodoende kwam er een nieuw station Velperpoort, 
              op dezelfde plek waar ook de eerste halte had gestaan. Het grote 
              verschil met de eerste halte was het feit dat er nu maar één 
              stationsgebouw kwam, aan de zuidkant van de spoorbaan, precies op 
              het punt waar de Steenstraat en de Ir. J.P. van Muijlwijkstraat 
              samenkomen. Het werd een bijzonder elegant gebouwtje, ontworpen 
              door K. van der Gaast. Het staat haaks op de spoorbaan, waarbij 
              alleen de achterzijde op de spoordijk rust. Aan de voorkant staat 
              het op hoge kolommen. Daartussenin begint de trap waarmee het station 
              werd bereikt. Die trap gaat in twee delen omhoog. Het eerste deel 
              ligt op de spoordijk, het tweede deel is zwevend. De basis van het 
              gebouw bestaat feitelijk uit tweemaal vier betonnen liggers, waarop 
              respectievelijk de vloer en het dak rusten. De wanden zijn aan deze 
              liggers gemonteerd, de achterzijde van het gebouw is een gemetselde 
              muur. De vloer en het dak zijn veel groter dan het feitelijke vloeroppervlak, 
              waardoor het gebouwtje veel groter lijkt te zijn dan het in werkelijkheid 
              is. Die vloer is aan de buitenkant een soort bordes, dat vanaf de 
              trap om het gebouwtje heen loopt en (vroeger) uitkwam op het perron. 
              Het dak is even groot en vormt zo een luifel. In het gebouwtje was 
              een loket- annex wachtruimte en achter het plaatskaartenkantoortje 
              waren nog enkele kleine dienstruimten. Via de al genoemde balustrade 
              bereikte men het perron. Het tegenoverliggende perron kon rechtstreeks 
              (en uitsluitend!) via een beveiligde overpad worden bereikt.
 Het stationsgebouwtje heeft tot 1988 dienstgedaan. In dat jaar werd 
              een vernieuwd station Velperpoort geopend, waarbij de al bestaande 
              perrons overigens grotendeels bleven gehandhaafd. Wel werden ze 
              verlengd en uiteraard verviel de gelijkvloerse oversteek tussen 
              de beide perrons. Directe aanleiding voor deze stationsvernieuwing 
              was de aanleg van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, 
              tossen de Ir. J.P. van Muijlwijkstraat en de Rosendaalsestraat. 
              Aan weerszijden van die tunnel kwamen nieuwe toegangen naar de twee 
              perrons, waarbij die aan de zuidkant het meest opvalt. Tevens kregen 
              de perrons overdekte wachtruimten en er kwamen zelfs korte perronoverkappingen. 
              Het oude stationsgebouwtje bleef behouden. Ongeveer een jaar na 
              de sluiting werd het overgedragen aan de gemeente Arnhem. Die nam 
              het vervolgens in gebruik als politiepost, een functie die het tot 
              het jaar 2000 behield. Daarna werd het wat lastiger, zo heeft het 
              zeker tot 2004 leeggestaan en heeft er vervolgens een culturele 
              stichting in gezeten. Vanaf 2006 was het enige jaren in gebruik 
              als assurantiekantoor. Sinds eind 2012 is het een vestiging van 
              Iriszorg, dat het als wijkpost gebruikt.
 Het stationsgebouwtje staat tegenwoordig op de monumentenlijst. 
              Aanvankelijk wist de NS dit nog tegen te houden, waarschijnlijk 
              met het oog op een eventuele aanleg van een hogesnelheidslijn naar 
              Duitsland. Hierbij zou het spoor verbreed moeten worden en het stationsgebouwtje 
              dientengevolge moeten verdwijnen. Die HSL-oost is al jaren van de 
              baan. Toch duurde het nog geruime tijd voordat het unieke gebouwtje 
              eindelijk haar verdiende beschermde status kreeg
   
 |  |   
          |  
              Boven 
                en onder: Tweemaal het voormalige stationsgebouwtje van station 
                Velperpoort. Hierboven een recente foto en onder een wat oudere 
                uit 2004. Het bijzonder elegante voormalige stationsgebouwtje 
                van station Velperpoort, met direct daarnaast de onderdoorgang, 
                waar de Steenstraat overgaat in de Velperweg. De naam van het 
                station verwijst direct naar deze onderdoorgang, die in de volksmond 
                "de Velperpoort" wordt genoemd. Het heeft dus niets 
                van doen met de in de negentiende eeuw gesloopte gelijknamige 
                stadspoort, dat ruim een halve kilometer verderop nabij het huidige 
                Velperplein heeft gestaan. Het gebouwtje staat aan een druk kruispunt, 
                en lijkt daardoor wel wat op een wat groot uitgevallen verkeersregelhuisje, 
                zoals die vroeger wel eens door de politie werd gebruikt. Nu wil 
                het toeval dat dit voormalige stationsgebouw enige tijd een politiepost 
                is geweest. Het gebouwtje is in de loop van de tijd eigenlijk 
                nauwelijks gewijzigd. Alleen de kleurstelling wijzigde wel eens, 
                zoals op de foto hieronder te zien is. Tegenwoordig heeft het 
                in grote lijnen weer dezelfde kleuren als toen het gebouwtje werd 
                opgeleverd
.
 |   
          |  |   
          |  |  
          |  |  
         
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Het eerste station Velperpoort, dat tussen ca. 1892 en 1918 heeft 
                bestaan. Net als bij het latere station stond ook hier het haltegebouw 
                op gelijke hoogte met het perron. Of liever gezegd: perrons, want 
                er waren twee identieke gebouwtjes. Het waren vrij simpele bouwwerkjes 
                van hout, glas, een eenvoudig zadeldak (met daarop toch nog enkele 
                ornamentjes), en staand op hoge poten. Op deze afbeelding lijkt 
                het gebouw ten oosten van de onderdoorgang te staan. Deze is echter 
                gezien in de richting van de Steenstraat, dus in zuidelijke richting. 
                Dit is dan ook het gebouwtje dat aan het tweede perron heeft gestaan....
 (Ansichtkaart) |  
              Onder: 
                Het interieur van het gebouwtje. Hier gezien door de ogen van 
                het stationspersoneel, vanuit het plaatskaartenkantoor. De ruimte 
                was behoorlijk efficiënt ingedeeld. Ongeveer veertig procent 
                van de totale oppervlakte was loket- annex wachtruimte, de rest 
                bestond uit het plaatskaartenkantoor en nog enkele kleine dienstruimten, 
                waaronder een toilet. Het was trouwens voor het eerst dat Van 
                der Gaast in een conventionele ontvangstruimte voorzag, bij de 
                twee eerdere stations van deze architect kocht men de treinkaartjes 
                aanvankelijk in de buitenlucht. Let trouwens ook op de deuren, 
                met daarin een venster met opvallende, afgeronde hoeken. Die deuren 
                waren in de jaren zeventig vervangen door modernere exemplaren. 
                Sinds enige tijd zijn de deuren weer van het originele model. 
                En ook van kleur, trouwens
.
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                De trap naar het station de onderste helft ervan ligt op de spoordijk, 
                de bovenste helft is zwevend. Helemaal bovenaan gaat de trap over 
                in een soort bordes, dat om het gebouw heen loopt. Die trap is 
                nog helemaal origineel. Alleen het hek ervoor is van later datum. 
                Dat hek is echter zo geplaatst dat de originele stijlen -met de 
                metalen bollen- behouden konden blijven..
 |  
              Onder: 
                De achterzijde van het gebouwtje bestaat uit een vrijwel gesloten 
                gemetseld gedeelte, op drie kleine vensters na. Helaas wordt deze 
                momentheel nogal ontsierd door graffiti. Tussen het gebouwtje 
                en het perron gaapt nu een gat, maar vroeger lag hier een met 
                slagbomen beveiligd overpad. Destijds was dit de enige manier 
                om het tweede perron te bereiken. Dat overpad verdween door de 
                komst van het nieuwe station. Nog altijd is het voormalige stationsgebouwtje 
                n principe rechtstreeks vanaf het perron te bereiken, al is dit 
                wel afgesloten voor het publiek
.
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Op de zijgevel van het huidige stationsgebouw, op precies te zijn: 
                aan de zijkant van de trap naar het perron, is een herinneringsplaquette 
                aangebracht. Daarvan is hier slechts een gedeelte te zien, maar 
                wel het meest interessante. De drie stations Velperpoort staan 
                hier gebroederlijk bij elkaar. Linksboven het eerste station uit 
                1892, daarnaast het exemplaar uit 1953. Onderaan het huidige uit 
                1988..
 |  
              Onder: 
                Het huidige station Velperpoort heeft voor het eerst een stationsgebouwtje 
                op straatniveau. Het in 1988 geopende station staat zo'n 70 meter 
                ten westen van het oude exemplaar, waarbij de perrons overigens 
                op hun plek bleven liggen. Directe aanleiding voor deze nieuwbouw 
                was de aanleg van een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, 
                waarbij aan weerszijden ervan nieuwe toegangen naar de perrons 
                werden gebouwd..
 |   
          |  |   
           |   versie: 25-06-2015 |