|   |  | RHEDEN 
        
          |  |  |  |   
          | Afkorting: | Rh |   
          | Maatschappij: | Nederlandsche 
            Spoorwegen (NS) |   
          | Architect: | K. van der 
            Gaast |   
          | Bouwjaar: | 1952 |   
          | Gesloopt: | 2007 |   
          | Baanvak: | Arnhem-Zutphen |   
          |  |  |   
          |  |  |  
         
          | Tot 
            een aantal jaar geleden had Rheden het oudste, nog bestaande, stationsgebouw 
            dat door Van der Gaast werd ontworpen. Het was echter niet zijn eerste 
            ontwerp, dat was het in 1981 gesloopte gebouwtje van station Hilversum 
            Sportpark. Het Gelderse Rheden kreeg in 1952 een volledig nieuw station. 
            Aanleiding hiervoor was de elektrificatie van de spoorlijn Arnhem-Zwolle 
            in datzelfde jaar. Toch was het niet het eerste station in deze Gelderse 
            plaats. De gemeente Rheden -waartoe ook de plaatsen Velp en Dieren behoren 
            - telde ooit minder dan veertien (!) stations, halten en stopplaatsen 
            langs één en de zelfde spoorlijn: de IJssellijn. Deze 
            lijn tussen Zwolle en Arnhem is nu vooral bekend als onderdeel van 
            de lange spoorverbinding naar Roosendaal. Oorspronkelijk was het een 
            deel van de spoorlijn Arnhem-Leeuwarden (Staatslijn A), één 
            van de spoorlijnen die in opdracht van de Staat der Nederlanden werd 
            aangelegd. In de gemeente Rheden werden al meteen drie stations gebouwd, 
            waaronder in Velp en Dieren. Het derde station verrees in de buurt 
            van Rheden, ergens halverwege dit dorp en het nabijgelegen De Steeg. 
            Dat het station juist hier werd gebouwd had uiteraard een reden; even 
            ten zuiden van De Steeg doorkruiste het spoor landgoed Rhederoord. 
            De eigenaar van dat landgoed, op dat moment toevallig ook de burgemeester 
            van Rheden, had bedongen dat in ruil voor de aanleg het station in 
            de directe nabijheid van de toegangspoort naar zijn landgoed moest 
            komen. De drie stations waren overigens van het type 5e klasse Waterstaat.
 In de jaren tachtig en negentig van de negentiende eeuw verschenen 
            om verschillende redenen diverse halten en stopplaatsen in de gemeente. 
            Soms werd zo'n stopplaats bij een hotel aangelegd, want ook in die 
            tijd was deze omgeving al een populaire toeristische bestemming. Maar 
            ook in de dorpen Rheden en De Steeg werden haltes in gebruik genomen, 
            omdat het station toch wel erg ver van de beide plaatsen stond. Rond 
            1900 waren er tussen de huidige stations Rheden en Dieren (een afstand 
            van zo'n 6,5 kilometer) maar liefst acht stopplaatsen. Alleen al ten 
            noorden van station De Steeg waren het er drie, elk gelegen op slechts 
            een paar honderd meter van elkaar. Dat grote aantal stopplaatsen kon 
            uiteraard niet lang standhouden, de meeste waren in 1917 alweer opgeheven. 
            De halte Rheden, die trouwens op ongeveer dezelfde plaats lag als 
            het huidige station, sloot tien jaar later. Op datzelfde moment ging 
            station De Steeg verder onder de naam De Steeg-Rheden.
 Vanaf de jaren twintig begon het dorp Rheden zich sterk te ontwikkelen. 
            Mede dankzij de unieke ligging aan de IJssel en het spoor vestigden 
            hier enkele bedrijven, die hier hoopten uit te kunnen breiden. De 
            twee grootste waren de vroegere machinefabriek Thomassen en betonfabriek 
            "De Meteoor". Die laatste is vooral bekend van de Stelcon-platen 
            (die bekende betonnen vloerplaten van circa 2x2 meter met een betonnen 
            rand er omheen). Maar hier worden ook materialen voor het spoor gemaakt, 
            zoals liggers en overwegplaten. Machinefabriek Thomassen was vooral 
            bekend als maker van compressoren, gas- en dieselmotoren en gasturbines. 
            Ook bij Thomassen werden in het verleden producten voor het spoor 
            vervaardigd, voor verschillende typen dieselmaterieel werden hier 
            de motoren gebouwd. Beide bedrijven hadden -uiteraard- spooraansluitingen.
 Door deze bedrijvigheid groeide met name Rheden, al snel werd De Steeg 
            ruimschoots overvleugeld. Maar nog altijd lag het station erg afgelegen, 
            ergens halverwege de beide plaatsen. Station De Steeg-Rheden werd 
            dan ook in 1947 gesloten, en zou nooit meer heropend worden. Toch 
            was een station in Rheden inmiddels meer dan gerechtvaardigd, ook 
            de forens had dit dorp inmiddels ontdekt. Toen aan het begin van de 
            jaren vijftig werd gestart met de elektrificatie van het spoor tussen 
            Arnhem en Zwolle was de tijd rijp voor een nieuw station. In 1952 
            werd deze geopend. Het oude stationsgebouw in De Steeg bleef nog enige 
            tijd staan, maar ging aan het begin van de jaren zestig alsnog tegen 
            de vlakte.
 
 |  |   
          |  
              Boven: 
                Het vroegere stationsgebouw van Rheden in de nadagen van haar 
                bestaan. Deze foto werd in de vroege herfst van 2006 gemaakt, 
                toen zag het gebouw er al flink verwaarloosd uit. Hoewel het gebouwtje 
                vrij simpel oogde, waren er wel degelijk opvallende details. Denk 
                hierbij aan de brede, bakstenen plint, dat tevens een plantenbak 
                was. Deze sloot via een bredere muur naadloos aan op het -eveneens 
                bredere- dak en mooi contrasteerde met de donkere houten gevel. 
                Het meest markant was ongetwijfeld de opvallende V-vormige ondersteuning 
                van het dak, aan de linkerkant. Dit station werd in 1952 in gebruik 
                genomen, maar op ongeveer dezelfde plek was al eens eerder een 
                halte geweest. Deze werd in 1882 in gebruik genomen, maar in 1927 
                alweer geschrapt. |   
          |  |   
          |  
              Onder: 
                Het eerste station stond ergens halverwege de dorpen Rheden en 
                De Steeg, een kleine anderhalve kilometer ten noorden van het 
                huidige. Dat station heette aanvankelijk De Steeg, vermoedelijk 
                omdat het wat dichter bij die plaats lag. Het stationsgebouw was 
                van het type 5e klasse Waterstaat. Al snel na de bouw werd het 
                gebouw al flink uitgebreid. Zo moesten er twee klassen wachtkamers 
                komen, dit ten faveure van "de meer beschaafde bevolking 
                uit deze streek". Deze ansichtkaart is in ieder geval van 
                vóór 1915, omstreeks dat jaar werd de bovenverdieping 
                van het middendeel een stuk verhoogd. |   
          |  |   
          | (Ansichtkaart) |  
         
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Een plattegrondje van De Steeg, zoals het er ongeveer 140 jaar 
                geleden uitzag. Zeer dominant aanwezig zijn het kasteel en landgoed 
                Middachten (1), even ten oosten van De Steeg. Wat minder 
                groot, maar evenwel op een zeer prominente plek ligt landgoed 
                Rhederoord, waarvan de villa (2) nog net op het kaartje 
                staat. Duidelijk is te zien dat de spoorlijn (3) dwars 
                over dit landgoed loopt. De toenmalige eigenaar van het landgoed 
                gaf toestemming voor de aanleg, maar in ruil hiervoor wenste hij 
                wel een station op zijn land. Dat station is niet op dit kaartje 
                te zien. Het lag nog een aanzienlijk stuk verder in zuidwestelijke 
                richting, op ruim 2,5 kilometer afstand van De Steeg. Overigens 
                stond het praktisch recht tegenover de toegangspoort van het landgoed. 
                Voor de inwoners van het dorp werd in 1882 de halte Diepensteeg 
                (4) in gebruik genomen, nabij de overweg in de gelijknamige 
                straat. Die halte werd overigens in 1917 alweer opgeheven..
 |  
              Onder: 
                Het oude station De Steeg is al meer dan zestig jaar verleden 
                tijd. Toch zijn de contouren ervan nog altijd makkelijk terug 
                te vinden. Zo liggen de sporen hier nog altijd iets uit elkaar. 
                Op deze plek lag een smal eilandperron, die overigens slechts 
                aan één kant gebuikt kon worden. Dergelijke perrons 
                zijn trouwens nog altijd op de stations van Brummen en Velp aan 
                te treffen. Daarnaast is er ook nog de stationsstraat, dat tegenwoordig 
                een wat merkwaardig woonhofje is naast de drukke Hoofdweg De zuidelijke 
                splitsing ligt nog altijd vrijwel recht tegenover het toegangshek 
                van landgoed Rhederoord.
 .
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Het fabriekscomplex van Thomassen, waarvan de oudste delen uit 
                1922 dateren. Onder de linker topgevel is nog de originele fabrieksnaam 
                te zien. Onder het witte vlak aan de rechterkant stond oorspronkelijk 
                "De Steeg". Dit was gedurende lange tijd ook officieel 
                de vestigingsplaats, ook al staat de fabriek feitelijk aan de 
                rand van Rheden. Thomassen was ooit één van de grootste 
                werkgevers van Rheden en omgeving. Het bedrijf was vooral bekend 
                als fabrikant van compressoren en gasturbines, maar er werden 
                in het verleden ook dieselmotoren gebouwd. Dit waren voornamelijk 
                scheepsmotoren, maar er werden ook dieselkrachtbronnen voor de 
                spoorwegen gebouwd. Denk hierbij aan die in de motorrijtuigen 
                uit de serie 2900 (omBC), en de beruchte (scheeps)motoren voor 
                de locomotieven uit de serie 2600. Minder bekend was het feit 
                dat Thomassen ook het merendeel van de in ons land gebruikte jaknikkers 
                heeft vervaardigd. Die tijden zijn inmiddels voorgoed voorbij. 
                Aan het begin van de jaren tachtig ontsnapte Thomassen (toen een 
                onderdeel van het RSV-concern) ternauwernood aan faillissement, 
                in de jaren negentig werd het bedrijf opgesplitst.. Het "oude" 
                Thomassen bestaat dus niet meer. Gasturbines worden er niet meer 
                gemaakt en het lijkt erop dat het historische fabriekscomplex 
                dit jaar nog definitief wordt verlaten
.
  |  
              Onder: 
                Eén van de meest gedenkwaardige gebeurtenissen op dit station 
                vond plaats op 9 augustus 1909. De Duitse keixer Wilhelm II en 
                zijn echtgenote zijn zojuist met de trein aangekomen en worden 
                verwelkomd door graaf Van Aldenburgh-Bentinck en Waldeck-Limburgh, 
                eigenaar van kasteel Middachten. Het station werd voor deze gelegenheid 
                bijzonder uitbundig versierd, helemaal aan de linkerkant is nog 
                net een stukje van het stationsgebouw te herkennen. Zelfs de naam 
                van het station scheen tijdelijk te zijn veranderd in "station 
                Middachten", maar of dit dit werkelijk is gebeurd heb ik 
                nergens kunnen achterhalen. Overigens was diezelfde keizer negen 
                jaar later wederom in ons land, maar nu om nooit meer naar zijn 
                vaderland terug te keren. Het verhaal is bekend: Vlak voor het 
                einde van de Eerste Wereldoorlog vluchtte de inmiddels ex-keizer 
                naar Nederland, om vervolgens de rest van zijn leven door te brengen 
                op Huis Doorn. Wat minder bekend wellicht is het feit dat de oud-keizer 
                na zijn vlucht eerst een tijdje onderdak had gevonden op kasteel 
                Amerongen, 
bij (een ander lid van) de familie Van Aldenburg-Bentinck
.
  |   
          |  |  |   
          |  |   
           |   versie: 26-05-2015 |