|
|
RHEDEN
Het
nieuwe stationsgebouw was een vroeg ontwerp van de -nog jonge- architect
K. van der Gaast. Het was pas zijn tweede stationsontwerp, na het
al genoemde Hilversum Sportpark. Was dat gebouwtje niet veel meer
dan een bedieningspost voor de overweg met daarin een loketje, voor
Rheden ontwierp Van der Gaast ogenschijnlijk een "volwaardig"
stationsgebouw. Op het eerste gezicht leek het een eenvoudig en strakgelijnd
gebouw, met aandacht voor detail. Denk hierbij aan de straatgevel,
dat grotendeels uit hout bestond, of de schoorsteen. Deze was opgetrokken
uit basaltkeien. Het platte dak was breed en vormde bij de toegang
een luifel. Daar rustte het dak op een voor dit stationsgebouw zo
markante V-vormige ondersteuning.
Maar er waren wat eigenaardigheden aan het gebouw. Zo bestond het
voor het grootste deel uit fietsenstalling en bleef er dus maar betrekkelijk
weinig ruimte over voor de eigenlijke stationsfaciliteiten. Degenen
die daar als eerste mee geconfronteerd werden waren
de reizigers.
Die oorspronkelijke diepliggende, zuidelijke kopgevel was namelijk
het lokettenfront. De reiziger kocht het kaartje dus gewoon in de
buitenlucht! Iets wat trouwens bij het oorspronkelijke gebouwtje van
station Sportpark ook al moest. Overigens had men in Rheden wel wat
meer beschutting. Nadat de reiziger het kaartje in de open lucht had
gekocht, kon hij of zij vervolgens eveneens buiten op de trein wachten.
Het station beschikte namelijk niet over een afgesloten wachtruimte,
in plaats daarvan was er slechts een tegen de perrongevel gemetselde
bank. Op elk van de twee perrons was verder nog een (voor die tijd
moderne!) betonnen abri te vinden, van het type dat vooral bij bushalten
waren te vinden
Het stationsgebouw bleek al vrij kort na de opening toch niet helemaal
te voldoen. Met name de fietsenstalling bleek te krap te zijn. Het
duurde dan ook niet lang voordat een nieuwe, vrijstaande stalling
werd gebouwd, pal naast het stationsgebouw. De vrijkomende ruimte
kon nu worden gebruikt om toch een inpandige wachtruimte te creëren.
Ook de "openlucht-vestibule" werd kennelijk niet erg gewaardeerd.
Door het plaatsen van extra puien werd deze afgesloten. Voor de reiziger
was het ongetwijfeld een veel comfortabeler oplossing, maar het aangezicht
van het gebouwtje werd helaas behoorlijk geweld aangedaan. Tenslotte
werden ook de perrons voorzien van gesloten abri's. Wanneer die verbouwingen
plaatsvonden weet ik niet precies. Zeer waarschijnlijk aan het begin
van de jaren zestig, maar in ieder geval vóór de zomer
van 1966.
Enkele jaren na deze verbouwing bleek het stationsgebouw wederom niet
meer te voldoen, maar ditmaal om een totaal andere reden: het gebouw
was overbodig geworden. In 1969 sloot het loket en werd het gebouw
verhuurd aan een drukkerij. Station Rheden was hiermee tot onbemande
halte gedegradeerd. Maar halverwege de jaren tachtig werd het stationsgebouw
toch weer opnieuw in gebruik genomen. Deze opleving duurde echter
niet zo heel lang, de opkomst van de kaartautomaat betekende het definitieve
einde van het loket. Het was trouwens ook het begin van het einde
van het stationsgebouw. In 1997 raakte het buiten gebruik en kwam
het leeg te staan. Tien jaar later, in december 2007, begon de onvermijdelijke
sloop van het zwaar verwaarloosde gebouwtje. De later gebouwde fietsenstalling
bleef gespaard, inmiddels zit hier al geruime tijd een fietsenstalling
in. Op de plaats waar het stationsgebouw heeft gestaan staat nu een
kaartautomaat, die in een abri staat opgesteld. Kaartjes moeten -voor
zover deze nog los gekocht worden- weer in de buitenlucht worden aangeschaft,
net als in 1952
|
|
|
|
Boven
en onder: Tweemaal het stationsgebouw, kort na de opening (foto
boven) en na de verbouwing (onder). Als stationsgebouw oogde het
oorspronkelijke gebouw groter dan het in werkelijkheid was, het
bestond namelijk voor het grootste deel uit fietsenstalling. Deze
zat in de rechterkant van het gebouw, in het deel met de houten
gevel. Het eigenlijke stationsgebeuren, zoals het loketkantoor
en wat dienstruimten, waren in het smallere gedeelte aan de linkerkant.
Het loket zelf vormde ook meteen de zuidelijke kopgevel, de reiziger
stond dus buiten bij het kopen van een kaartje. Kennelijk beviel
dit niet, aan het begin van de jaren zestig werden wat extra wanden
geplaatst (onder). Voor de reiziger was dit een grote verbetering,
maar voor het uiterlijk van het stationsgebouw bepaald niet. Op
de beide foto's prijkt de stationsnaam nog trots op het dak, in
fraaie losse letters. Deze verdwenen vermoedelijk aan het einde
van de jaren zestig, toen het stationsgebouw (naar later bleek
voor tijdelijk) haar functie had verloren...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Twee foto's van de perronzijde van het stationsgebouw. De eerste
is gezien vanaf het perron voor de richting Arnhem. Net als
bij station Hilversum Sportpark zijn bij dit station de perrons
in een bajonetligging, aan weerszijden van de Groeneweg. Duidelijk
te herkennen is de schoorsteen. Deze is wat donkerder van kleur,
dit omdat deze bestaat uit basaltkeien. Deze kant van het gebouw
bleef redelijk ongewijzigd, zeker vergeleken met de straatgevel.
De grootste veranderingen waren in het gedeelte links van de
schoorsteen, beter te zien op de tweede foto. Dit deel van de
perrongevel week iets terug, waarbij het dak een soort luifel
vormde. Oorspronkelijk was dit een (nagenoeg) blinde muur, waaraan
een bank was bevestigd. Dit was de "openlucht-wachtruimte".
De noordelijke gevel had een opening, zodat men op de bank de
trein in de gaten kon houden. Nadat de fietsenstalling was verplaatst
kon in de ontstane ruimte een inpandige wachtgelegenheid worden
gecreëerd, deze was via een deur in de perrongevel te bereiken.
De bank was hierdoor overbodig geworden
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een kijkje in het verlaten halletje met de loketwand. Die wand
was ooit de kopgevel van het stationsgebouw. De gevels van het
halletje, en dus ool het raam waardoorheen deze foto werd genomen,
waren van later datum. Opmerkelijk genoeg werd het vernieuwde
loket al enkele jaren na die verbouwing alweer gesloten. Het stationsgebouw
werd vervolgens verhuurd aan een drukkerij. Rond 1985 had de NS
het gebouw echter toch weer nodig en werd het loket heropend.
In 1997 werd het echter weer gesloten. Ditmaal voorgoed
.
|
Onder:
Het stationsgebouw stond er op het laatst nogal ellendig bij,
vooral de perrongevel zag er belabberd uit. Deze foto werd op
23 september 2006 genomen, vijftien maanden later was het gebouw
definitief gesloopt. Het opvallende ronde bord is een aankondigingbord
voor een overweg. Het getal geeft aan dat die overweg bij kilometerpunt
9,2 is. Het bord zelf, en dus ook het station, staat bij kilometerpunt
8,0. Dit is trouwens de afstand gemeten vanaf Arnhem.
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het huidige "stationsgebouw" bestaat uit een kaartautomaat,
dat in een abri staat opgesteld. De reiziger moet, net als in
de jaren vijftig, het kaartje in de buitenlucht kopen. Aan de
rechterkant is de later gebouwde fietsenstalling te zien. (zie
ook de volgende foto)
.
|
Onder:
De voormalige fietsenstalling is het enige gebouw dat bewaard
is gebleven, maar het hoort eigenlijk niet bij het oorspronkelijke
station. Het werd wat later gebouwd, waarschijnlijk in de eerste
helft van de jaren zestig. Dat het wat later werd gebouwd is duidelijk
te zien, maar het is ook zichtbaar dat geprobeerd is in de stijl
van het stationsgebouw te blijven. In plaats van een houten gevel
is de straatzijde "gewoon" van baksteen, maar wel met
opvallend siermetselwerk. In het voormalige bijgebouw is tegenwoordig
een fietsenzaak gevestigd.
.
|
|
|
|
|
versie: 8-06-2015 |