|   |  | RHEDEN 
         
          | Het 
            nieuwe stationsgebouw was een vroeg ontwerp van de -nog jonge- architect 
            K. van der Gaast. Het was pas zijn tweede stationsontwerp, na het 
            al genoemde Hilversum Sportpark. Was dat gebouwtje niet veel meer 
            dan een bedieningspost voor de overweg met daarin een loketje, voor 
            Rheden ontwierp Van der Gaast ogenschijnlijk een "volwaardig" 
            stationsgebouw. Op het eerste gezicht leek het een eenvoudig en strakgelijnd 
            gebouw, met aandacht voor detail. Denk hierbij aan de straatgevel, 
            dat grotendeels uit hout bestond, of de schoorsteen. Deze was opgetrokken 
            uit basaltkeien. Het platte dak was breed en vormde bij de toegang 
            een luifel. Daar rustte het dak op een voor dit stationsgebouw zo 
            markante V-vormige ondersteuning. Maar er waren wat eigenaardigheden aan het gebouw. Zo bestond het 
            voor het grootste deel uit fietsenstalling en bleef er dus maar betrekkelijk 
            weinig ruimte over voor de eigenlijke stationsfaciliteiten. Degenen 
            die daar als eerste mee geconfronteerd werden waren
 de reizigers. 
            Die oorspronkelijke diepliggende, zuidelijke kopgevel was namelijk 
            het lokettenfront. De reiziger kocht het kaartje dus gewoon in de 
            buitenlucht! Iets wat trouwens bij het oorspronkelijke gebouwtje van 
            station Sportpark ook al moest. Overigens had men in Rheden wel wat 
            meer beschutting. Nadat de reiziger het kaartje in de open lucht had 
            gekocht, kon hij of zij vervolgens eveneens buiten op de trein wachten. 
            Het station beschikte namelijk niet over een afgesloten wachtruimte, 
            in plaats daarvan was er slechts een tegen de perrongevel gemetselde 
            bank. Op elk van de twee perrons was verder nog een (voor die tijd 
            moderne!) betonnen abri te vinden, van het type dat vooral bij bushalten 
            waren te vinden
 Het stationsgebouw bleek al vrij kort na de opening toch niet helemaal 
            te voldoen. Met name de fietsenstalling bleek te krap te zijn. Het 
            duurde dan ook niet lang voordat een nieuwe, vrijstaande stalling 
            werd gebouwd, pal naast het stationsgebouw. De vrijkomende ruimte 
            kon nu worden gebruikt om toch een inpandige wachtruimte te creëren. 
            Ook de "openlucht-vestibule" werd kennelijk niet erg gewaardeerd. 
            Door het plaatsen van extra puien werd deze afgesloten. Voor de reiziger 
            was het ongetwijfeld een veel comfortabeler oplossing, maar het aangezicht 
            van het gebouwtje werd helaas behoorlijk geweld aangedaan. Tenslotte 
            werden ook de perrons voorzien van gesloten abri's. Wanneer die verbouwingen 
            plaatsvonden weet ik niet precies. Zeer waarschijnlijk aan het begin 
            van de jaren zestig, maar in ieder geval vóór de zomer 
            van 1966.
 Enkele jaren na deze verbouwing bleek het stationsgebouw wederom niet 
            meer te voldoen, maar ditmaal om een totaal andere reden: het gebouw 
            was overbodig geworden. In 1969 sloot het loket en werd het gebouw 
            verhuurd aan een drukkerij. Station Rheden was hiermee tot onbemande 
            halte gedegradeerd. Maar halverwege de jaren tachtig werd het stationsgebouw 
            toch weer opnieuw in gebruik genomen. Deze opleving duurde echter 
            niet zo heel lang, de opkomst van de kaartautomaat betekende het definitieve 
            einde van het loket. Het was trouwens ook het begin van het einde 
            van het stationsgebouw. In 1997 raakte het buiten gebruik en kwam 
            het leeg te staan. Tien jaar later, in december 2007, begon de onvermijdelijke 
            sloop van het zwaar verwaarloosde gebouwtje. De later gebouwde fietsenstalling 
            bleef gespaard, inmiddels zit hier al geruime tijd een fietsenstalling 
            in. Op de plaats waar het stationsgebouw heeft gestaan staat nu een 
            kaartautomaat, die in een abri staat opgesteld. Kaartjes moeten -voor 
            zover deze nog los gekocht worden- weer in de buitenlucht worden aangeschaft, 
            net als in 1952
 |  |   
          |  |   
          |  |   
          |  
              Boven 
                en onder: Tweemaal het stationsgebouw, kort na de opening (foto 
                boven) en na de verbouwing (onder). Als stationsgebouw oogde het 
                oorspronkelijke gebouw groter dan het in werkelijkheid was, het 
                bestond namelijk voor het grootste deel uit fietsenstalling. Deze 
                zat in de rechterkant van het gebouw, in het deel met de houten 
                gevel. Het eigenlijke stationsgebeuren, zoals het loketkantoor 
                en wat dienstruimten, waren in het smallere gedeelte aan de linkerkant. 
                Het loket zelf vormde ook meteen de zuidelijke kopgevel, de reiziger 
                stond dus buiten bij het kopen van een kaartje. Kennelijk beviel 
                dit niet, aan het begin van de jaren zestig werden wat extra wanden 
                geplaatst (onder). Voor de reiziger was dit een grote verbetering, 
                maar voor het uiterlijk van het stationsgebouw bepaald niet. Op 
                de beide foto's prijkt de stationsnaam nog trots op het dak, in 
                fraaie losse letters. Deze verdwenen vermoedelijk aan het einde 
                van de jaren zestig, toen het stationsgebouw (naar later bleek 
                voor tijdelijk) haar functie had verloren....
 |   
          |  |   
          |  |  
         
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              
                Onder: 
                  Twee foto's van de perronzijde van het stationsgebouw. De eerste 
                  is gezien vanaf het perron voor de richting Arnhem. Net als 
                  bij station Hilversum Sportpark zijn bij dit station de perrons 
                  in een bajonetligging, aan weerszijden van de Groeneweg. Duidelijk 
                  te herkennen is de schoorsteen. Deze is wat donkerder van kleur, 
                  dit omdat deze bestaat uit basaltkeien. Deze kant van het gebouw 
                  bleef redelijk ongewijzigd, zeker vergeleken met de straatgevel. 
                  De grootste veranderingen waren in het gedeelte links van de 
                  schoorsteen, beter te zien op de tweede foto. Dit deel van de 
                  perrongevel week iets terug, waarbij het dak een soort luifel 
                  vormde. Oorspronkelijk was dit een (nagenoeg) blinde muur, waaraan 
                  een bank was bevestigd. Dit was de "openlucht-wachtruimte". 
                  De noordelijke gevel had een opening, zodat men op de bank de 
                  trein in de gaten kon houden. Nadat de fietsenstalling was verplaatst 
                  kon in de ontstane ruimte een inpandige wachtgelegenheid worden 
                  gecreëerd, deze was via een deur in de perrongevel te bereiken. 
                  De bank was hierdoor overbodig geworden
.
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Een kijkje in het verlaten halletje met de loketwand. Die wand 
                was ooit de kopgevel van het stationsgebouw. De gevels van het 
                halletje, en dus ool het raam waardoorheen deze foto werd genomen, 
                waren van later datum. Opmerkelijk genoeg werd het vernieuwde 
                loket al enkele jaren na die verbouwing alweer gesloten. Het stationsgebouw 
                werd vervolgens verhuurd aan een drukkerij. Rond 1985 had de NS 
                het gebouw echter toch weer nodig en werd het loket heropend. 
                In 1997 werd het echter weer gesloten. Ditmaal voorgoed
.
 |  
              Onder: 
                Het stationsgebouw stond er op het laatst nogal ellendig bij, 
                vooral de perrongevel zag er belabberd uit. Deze foto werd op 
                23 september 2006 genomen, vijftien maanden later was het gebouw 
                definitief gesloopt. Het opvallende ronde bord is een aankondigingbord 
                voor een overweg. Het getal geeft aan dat die overweg bij kilometerpunt 
                9,2 is. Het bord zelf, en dus ook het station, staat bij kilometerpunt 
                8,0. Dit is trouwens de afstand gemeten vanaf Arnhem..
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Het huidige "stationsgebouw" bestaat uit een kaartautomaat, 
                dat in een abri staat opgesteld. De reiziger moet, net als in 
                de jaren vijftig, het kaartje in de buitenlucht kopen. Aan de 
                rechterkant is de later gebouwde fietsenstalling te zien. (zie 
                ook de volgende foto) .
 |  
              Onder: 
                De voormalige fietsenstalling is het enige gebouw dat bewaard 
                is gebleven, maar het hoort eigenlijk niet bij het oorspronkelijke 
                station. Het werd wat later gebouwd, waarschijnlijk in de eerste 
                helft van de jaren zestig. Dat het wat later werd gebouwd is duidelijk 
                te zien, maar het is ook zichtbaar dat geprobeerd is in de stijl 
                van het stationsgebouw te blijven. In plaats van een houten gevel 
                is de straatzijde "gewoon" van baksteen, maar wel met 
                opvallend siermetselwerk. In het voormalige bijgebouw is tegenwoordig 
                een fietsenzaak gevestigd..
 |   
          |  |  |   
          |  |   
           |   versie: 8-06-2015 |