Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]
   

 

ZWOLLE

   
Afkorting: Zl
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Type: Staatsspoor 1e Klasse
Architect: N.J. Kamperdijk
Bouwjaar: 1868
Verbouwd: 1992
Status: Rijksmonument
   
   
Zwolle is het grootste waterstaatsstation dat we kennen. Het stationsgebouw is ruim 100 meter breed en met haar elf vertreksporen is het, qua grootte, één van de vijf grootste stations van Nederland. Het werd ontworpen door N.J. Kamperdijk. Dat lijkt merkwaardig, omdat Kamperdijk voor de NCS ontwerpt, maar de NCS wordt mede-gebruiker van het station.
Het station is een Rijksmonument, en verkeert aan de buitenkant nog vrijwel in originele staat. Van binnen is het stationsgebouw echter gemoderniseerd. In 1992 werd een compleet nieuwe stationshal gerealiseerd die ruim twee keer zo groot werd als de oude.
De reizigerstunnel, die opzij van het stationsgebouw staat, werd in 1952 aangelegd. De karakteristieke tunneluitgang bestaat uit twee trappen die naast elkaar in een bocht naar boven gaan. De binnenste van de twee trappen komt uit op het eerste perron. De buitenste van de twee komt uit op het stationsplein, direct naast het gebouw, en was duidelijk als uitgang bedoeld (in- en uitgangscontrole bestond in die tijd immers nog). De tunnel is al jaren te smal, met name tijdens de spits. Binnenkort zal de tunnel dan ook verbreedt gaan worden. Wat er met de karakteristieke trappen gaat gebeuren is niet duidelijk.
Boven: Station Zwolle
 
Onder: De stationshal werd in 1992 volledig gemoderniseerd en vergroot. Het opvallende plafond is een ontwerp van de van oorsprong uit Duitsland afkomstige kunstenaar Uwe Poth.
Onder: De karakteristieke ronde trappen van de reizigerstunnel. De tunnel werd aangelegd in 1952. Het is bijna niet voor te stellen dat men tot die tijd het spoor overstak middels een met kettingen bewaakte (!) overgang.
 
 
Onder. Dit nieuwe overdekte gedeelte van het Stationsplein, compleet met winkeltjes, werd in 2003 in gebruik genomen.
Onder: Ten oosten van het station ligt deze opvallende voetgangerbrug over het emplacement. Het is een zogenoemde Paulibrug. De Hoge Brug, zoals het viaduct officieel heet, werd gebouwd in 1883 en is de enige in haar soort in Nederland. Ook deze brug is inmiddels een rijksmonument.
 
 
 
Onder: Vanaf de Hoge Brug een blik op het vroegere goederenemplacement dat hier als opstelterrein dienstdoet. Zwolle was ooit een echt dieselbolwerk. Tot enkele jaren geleden stond hier één van de Onderhoudsbedrijven (vroeger "Lijnwerkplaats" genaamd). In deze vestiging werd het merendeel van het dieselmaterieel onderhouden. Deze foto dateert uit 1997 en mag met recht historisch worden genoemd...
 
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 29-05-2007