|
|
ZWOLLE
|
|
|
Afkorting: |
Zl |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Type: |
Staatsspoor 1e Klasse |
Architect: |
N.J. Kamperdijk |
Bouwjaar:
|
1868 |
Verbouwd: |
1992 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
Zwolle
is het grootste waterstaatsstation dat we kennen. Het stationsgebouw
is ruim 100 meter breed en met haar elf vertreksporen is het, qua
grootte, één van de vijf grootste stations van Nederland.
Het werd ontworpen door N.J. Kamperdijk. Dat lijkt merkwaardig, omdat
Kamperdijk voor de NCS ontwerpt, maar de NCS wordt mede-gebruiker
van het station.
Het station is een Rijksmonument, en verkeert aan de buitenkant nog
vrijwel in originele staat. Van binnen is het stationsgebouw echter
gemoderniseerd. In 1992 werd een compleet nieuwe stationshal gerealiseerd
die ruim twee keer zo groot werd als de oude.
De reizigerstunnel, die opzij van het stationsgebouw staat, werd in
1952 aangelegd. De karakteristieke tunneluitgang bestaat uit twee
trappen die naast elkaar in een bocht naar boven gaan. De binnenste
van de twee trappen komt uit op het eerste perron. De buitenste van
de twee komt uit op het stationsplein, direct naast het gebouw, en
was duidelijk als uitgang bedoeld (in- en uitgangscontrole bestond
in die tijd immers nog). De tunnel is al jaren te smal, met name tijdens
de spits. Binnenkort zal de tunnel dan ook verbreedt gaan worden.
Wat er met de karakteristieke trappen gaat gebeuren is niet duidelijk.
|
|
Boven:
Station Zwolle
|
|
|
Onder:
De stationshal werd in 1992 volledig gemoderniseerd en vergroot.
Het opvallende plafond is een ontwerp van de van oorsprong uit
Duitsland afkomstige kunstenaar Uwe Poth.
|
Onder:
De karakteristieke ronde trappen van de reizigerstunnel. De tunnel
werd aangelegd in 1952. Het is bijna niet voor te stellen dat
men tot die tijd het spoor overstak middels een met kettingen
bewaakte (!) overgang.
|
|
|
|
|
Onder.
Dit nieuwe overdekte gedeelte van het Stationsplein, compleet
met winkeltjes, werd in 2003 in gebruik genomen.
|
Onder:
Ten oosten van het station ligt deze opvallende voetgangerbrug
over het emplacement. Het is een zogenoemde Paulibrug. De Hoge
Brug, zoals het viaduct officieel heet, werd gebouwd in 1883 en
is de enige in haar soort in Nederland. Ook deze brug is inmiddels
een rijksmonument.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Vanaf de Hoge Brug een blik op het vroegere goederenemplacement
dat hier als opstelterrein dienstdoet. Zwolle was ooit een echt
dieselbolwerk. Tot enkele jaren geleden stond hier één
van de Onderhoudsbedrijven (vroeger "Lijnwerkplaats"
genaamd). In deze vestiging werd het merendeel van het dieselmaterieel
onderhouden. Deze foto dateert uit 1997 en mag met recht historisch
worden genoemd...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
versie: 29-05-2007 |