|
|
Perronoverkapping
EERSTE
PERRONOVERKAPPING |
|
Architect: |
onbekend |
Bouwjaar: |
1868 |
Gesloopt: |
1991 |
|
|
TWEEDE
PERRONOVERKAPPING |
Architect: |
J.J. Garvelink |
Bouwjaar: |
1995 |
|
|
|
|
Zwolle
had als enige waterstaatsstation in Nederland een grote boogkap over
de perrons. De oorspronkelijke kap had sikkelvormige gietijzeren spanten.
Het was de grootste kap in haar soort, en lange tijd was het ook de
laatst overgebleven kap.
Maar de overkapping verkeerde in zeer slechte staat. Bij storm moest
het station zelfs ontruimd worden, omdat de veiligheid van de reizigers
niet meer kon worden gegarandeerd. Omdat het station én de
boogkap beschermd rijksmonument zijn, werd eerst onderzocht of de
kap nog gerestaureerd kon worden. Dit bleek niet meer te kunnen, de
kap moest gesloopt worden. Dit ging -uiteraard- gepaard met het nodige
verzet. Maar het probleem was nu eens niet het eventuele kostenplaatsje
van de restauratie, maar het feit dat er zoveel verstevigingen aangebracht
moesten worden dat de kap niet meer authentiek was. De oude, doorgezakte
en verroestte spanten vervangen door nieuwe gietijzeren exemplaren
was ook geen optie. De oude spanten waren namelijk doorgezakt door
de bovenleiding. Dit zou bij de nieuwe spanten ook weer gebeuren.
Alle protesten ten spijt; de kap werd uiteindelijk in 1991 gesloopt.
Er werd een nieuwe kap gebouwd naar een ontwerp van J.J. Garvelink.
Het werd -uiteraard- weer een boogkap, maar dit keer met stalen spanten.
De kap werd in 1995 opgeleverd.
|
|
Boven:
De nieuwe perronkap werd in 1995 opgeleverd.
|
|
|
|
|
Onder:
Onder de oostelijke eindspant hangt een sikkelspant, afkomstig
van de oude kap.
|
Onder:
Op deze foto is de oude perronkap nog te zien. De monumentale
kap verkeerde in slechte staat en kon, helaas, niet meer gerestaureerd
worden. De kap moest daarom in 1991 gesloopt.
|
|
|
|
|
versie: 29-05-2007 |