Home ] Terug naar de eerste pagina ]
   
 
ZWOLLE

 

Perronoverkapping

EERSTE PERRONOVERKAPPING
Architect: onbekend
Bouwjaar: 1868
Gesloopt: 1991
   
TWEEDE PERRONOVERKAPPING
Architect: J.J. Garvelink
Bouwjaar: 1995
   
   
Zwolle had als enige waterstaatsstation in Nederland een grote boogkap over de perrons. De oorspronkelijke kap had sikkelvormige gietijzeren spanten. Het was de grootste kap in haar soort, en lange tijd was het ook de laatst overgebleven kap.
Maar de overkapping verkeerde in zeer slechte staat. Bij storm moest het station zelfs ontruimd worden, omdat de veiligheid van de reizigers niet meer kon worden gegarandeerd. Omdat het station én de boogkap beschermd rijksmonument zijn, werd eerst onderzocht of de kap nog gerestaureerd kon worden. Dit bleek niet meer te kunnen, de kap moest gesloopt worden. Dit ging -uiteraard- gepaard met het nodige verzet. Maar het probleem was nu eens niet het eventuele kostenplaatsje van de restauratie, maar het feit dat er zoveel verstevigingen aangebracht moesten worden dat de kap niet meer authentiek was. De oude, doorgezakte en verroestte spanten vervangen door nieuwe gietijzeren exemplaren was ook geen optie. De oude spanten waren namelijk doorgezakt door de bovenleiding. Dit zou bij de nieuwe spanten ook weer gebeuren. Alle protesten ten spijt; de kap werd uiteindelijk in 1991 gesloopt. Er werd een nieuwe kap gebouwd naar een ontwerp van J.J. Garvelink. Het werd -uiteraard- weer een boogkap, maar dit keer met stalen spanten. De kap werd in 1995 opgeleverd.
Boven: De nieuwe perronkap werd in 1995 opgeleverd.
 
 
Onder: Onder de oostelijke eindspant hangt een sikkelspant, afkomstig van de oude kap.
Onder: Op deze foto is de oude perronkap nog te zien. De monumentale kap verkeerde in slechte staat en kon, helaas, niet meer gerestaureerd worden. De kap moest daarom in 1991 gesloopt.
Foto: W. Bramer
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 29-05-2007