Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

LAREN-ALMEN en MARKELO

Afkortingen: Lr, Mk
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Type: standaardgebouw Staatsspoor 5e Klasse
Architect: K.H. van Brederode
Bouwjaar: 1865
Baanvak: Zutphen-Hengelo
   
   
Deze 5de Klasse Waterstaatstations werden in 1865 samen met de 4eKlasse stations van Delden, Goor en Lochem aan de lijn Zutphen-Hengelo gebouwd. Het station van Laren-Almen werd aanvankelijk onder de naam Harkelbrug gebouwd. Deze naam was een verwijzing naar een burg over de Harfensche Beek dat bij het station lag. Wanneer de naamswijziging in Laren-Almen plaats vond weet ik niet precies, maar dat is in elk geval vóór 1914 gebeurd. In dat jaar kreeg het middendeel van het station een middenverdieping en werden de vleugels verlengd. Het werd al in 1938 gesloten voor reizigersvervoer. Het is al lange tijd in gebruik als woning. Eind jaren negentig is de buitenkant zalmroze geschilderd. Hoewel deze kleur eigenlijk best wel goed staat (het valt wel op...), blijft het toch jammer dat de bewoners het staton niet in zijn oorspronkelijke witte kleur hebben gehouden. Verderop richting Hengelo ligt het voormalige station van Markelo, dat oorspronkelijk onder de naam Diepenheim werd gebouwd. Toen Diepenheim in 1910 een eigen station kreeg werd de naam veranderd in Markelo. Het station is wat langer in functie gebleven dan Laren-Almen; het werd in 1953 gesloten. Dat is waarschijnlijk de redding voor het stationsgebouw geweest, want tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte het stationsgebouw zwaar beschadigd. Waar menig stationsgebouw vervolgens gesloopt zou worden, werd dit gebouw opvallend genoeg weer hersteld. En dat terwijl het enkele jaren later zou worden opgeheven…
Het station staat inmiddels leeg en aan de container te zien, die bij het gebouw staat, wordt de binnenkant verbouwd. Hopelijk wordt ook de buitenkant onder handen genomen. Hoewel het gebouw er op zich nog wel goed uitziet, mag het wel dringend een verfbeurt gebruiken (HOU HET GEBOUW A.U.B. WIT!!!!). Overigens stopt de trein uit Hengelo nog steeds in Markelo. Niet om passagiers in- of uit te laten stappen, maar de trein uit Zutphen daar te laten passeren.
Boven: Een ansichtkaart van het station van Laren-Almen, vermoedelijk uit de jaren veertig of vijftig. Een vrij opmerkelijke kaart, want het station was toen al enige tijd geleden opgeheven. Hier had het voormalige stationsgebouw nog haar witte kleur...
 
Onder: Het voormalige stationsgebouw van Markelo krijgt op dit moment een opknapbeurt. In de zijgevel zijn nog de dichtgemaakte beschadigingen te zien, welke het gebouw tijdens de Tweede Wereldoorlog had opgelopen.
Onder: Het voormalige stationsgebouw Laren-Almen heden ten dage...

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 9-08-2007