|
|
LAREN-ALMEN
en MARKELO
Afkortingen: |
Lr, Mk |
|
Maatschappij: |
Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Type: |
standaardgebouw
Staatsspoor 5e Klasse |
Architect: |
K.H. van
Brederode |
Bouwjaar:
|
1865 |
Baanvak: |
Zutphen-Hengelo |
|
|
|
|
Deze
5de Klasse Waterstaatstations werden in 1865 samen met de 4eKlasse
stations van Delden, Goor en Lochem aan de lijn Zutphen-Hengelo gebouwd.
Het station van Laren-Almen werd aanvankelijk onder de naam Harkelbrug
gebouwd. Deze naam was een verwijzing naar een burg over de Harfensche
Beek dat bij het station lag. Wanneer de naamswijziging in Laren-Almen
plaats vond weet ik niet precies, maar dat is in elk geval vóór
1914 gebeurd. In dat jaar kreeg het middendeel van het station een
middenverdieping en werden de vleugels verlengd. Het werd al in 1938
gesloten voor reizigersvervoer. Het is al lange tijd in gebruik als
woning. Eind jaren negentig is de buitenkant zalmroze geschilderd.
Hoewel deze kleur eigenlijk best wel goed staat (het valt wel op...),
blijft het toch jammer dat de bewoners het staton niet in zijn oorspronkelijke
witte kleur hebben gehouden. Verderop richting Hengelo ligt het voormalige
station van Markelo, dat oorspronkelijk onder de naam Diepenheim werd
gebouwd. Toen Diepenheim in 1910 een eigen station kreeg werd de naam
veranderd in Markelo. Het station is wat langer in functie gebleven
dan Laren-Almen; het werd in 1953 gesloten. Dat is waarschijnlijk
de redding voor het stationsgebouw geweest, want tijdens de Tweede
Wereldoorlog raakte het stationsgebouw zwaar beschadigd. Waar menig
stationsgebouw vervolgens gesloopt zou worden, werd dit gebouw opvallend
genoeg weer hersteld. En dat terwijl het enkele jaren later zou worden
opgeheven
Het station staat inmiddels leeg en aan de container te zien, die
bij het gebouw staat, wordt de binnenkant verbouwd. Hopelijk wordt
ook de buitenkant onder handen genomen. Hoewel het gebouw er op zich
nog wel goed uitziet, mag het wel dringend een verfbeurt gebruiken
(HOU HET GEBOUW A.U.B. WIT!!!!). Overigens stopt de trein uit Hengelo
nog steeds in Markelo. Niet om passagiers in- of uit te laten stappen,
maar de trein uit Zutphen daar te laten passeren. |
|
Boven:
Een ansichtkaart van het station van Laren-Almen, vermoedelijk
uit de jaren veertig of vijftig. Een vrij opmerkelijke kaart,
want het station was toen al enige tijd geleden opgeheven. Hier
had het voormalige stationsgebouw nog haar witte kleur...
|
|
|
|
Onder:
Het voormalige stationsgebouw van Markelo krijgt op dit moment
een opknapbeurt. In de zijgevel zijn nog de dichtgemaakte beschadigingen
te zien, welke het gebouw tijdens de Tweede Wereldoorlog had opgelopen.
|
Onder:
Het voormalige stationsgebouw Laren-Almen heden ten dage...
|
|
|
versie: 9-08-2007 |