| |
ZEVENAAR
Afkorting: | Zv |
 |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) |
Architecten: | K.
van der Gaast | | S.H.
Krudde | Bouwjaar:
| 1962 |
Gedeeltelijke sloop: | 2015 |
| | | |
Sinds enkele jaren vertrekken vanaf station Zevenaar
weer treinen naar Duitsland, maar de tijd dat het een belangrijk grensstation
was ligt al heel lang achter ons. Toch is en blijft Zevenaar het laatste Nederlandse
station op de drukke spoorlijn naar Emmerich en verder. De belangrijke doorgaande
internationale treinen, zoals de ICE, laten het station nog altijd links liggen.
Desalniettemin groeit het grensoverschrijdend railverkeer in deze grensgemeente
enorm, vooral dankzij de Betuweroute, die iets ten oosten van Zevenaar op het
spoor naar Duitsland aansluit. Om dit groeiende verkeer aan te kunnen zijn inmiddels
grootschalige werkzaamheden gaande, zowel het spoor als het station gaan flink
op de schop. Zevenaar ligt in het oosten van Gelderland, in de streek die Liemers
wordt genoemd. Het destijds nog kleine stadje kreeg al in 1856 haar eerste station,
als in dat jaar de spoorlijn tussen Amsterdam en Arnhem wordt doorgetrokken naar
het Duitse Elten, vlakbij Emmerich. Zevenaar wordt een grensstation en krijgt
dan ook een imposant stationsgebouw, zeker gezien de grootte van het plaatsje.
In 1866 krijgt Zevenaar een tweede spoorverbinding met Duitsland, ditmaal naar
Kleef. Deze spoorverbinding was echter eerder een alternatief voor de bestaande
spoorlijn dan dat het een aanvulling was. De nogal omslachtige route, met daarin
zelfs spoorpont over de Rijn, zou uiteindelijk tot het begin van de twintigste
eeuw in de dienstregeling blijven staan. Intussen had Zevenaar een tweede station
gekregen. Dat was het GOLS-station, dat zo'n tweehonderd meter ten oosten van
het bestaande station werd gebouwd en eindpunt was van de lokaalspoorlijn naar
Winterswijk. Het GOLS-station, welke in 1885 werd geopend, zou nog geen 33 jaar
dienst doen. In 1918 werd het lokaalspoor doorgetrokken naar het hoofdstation
en werd het GOLS-station overbodig. Het inmiddels in onbruik geraakte stationsgebouw
zou er nog tot 1974 blijven staan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakten
zowel het stationsgebouw als het emplacement zwaar beschadigd, maar konden wel
weer worden opgeknapt. Al snel was Zevenaar weer het grensstation zoals het voor
die oorlogsjaren ook was. Maar vanaf het begin van de jaren vijftig verliest het
grensstation steeds meer aan betekenis, mede doordat veel faciliteiten naar Arnhem
werden verplaatst en de paspoortcontrole steeds meer in de trein kon worden gedaan.
Het inmiddels veel te grote stationsgebouw werd aan het begin van de jaren zestig
gesloopt en vervangen door een aanzienlijk kleiner exemplaar. Dit had deels te
maken met het feit dat het gebouw alleen nog voor de binnenlandse treindiensten
zou worden gebruikt. Ook moest NS in die tijd drastisch bezuinigen. Om de bouwkosten
wat te drukken werd het op de fundamenten van het oude gebouw gebouwd. het had
daardoor toch wel wat klassieks; een centraal middendeel met iets terugwijkende
zijvleugels. Dit nam echter niet weg dat het een zeer eenvoudig bouwwerk was. Zoals
al aangegeven zijn er momentheel in en om het station grote veranderingen gaande.
Even ten oosten van het stationsluit sinds 2007 de Betuweroute aan op het spoor
naar Duitsland. Door het fors toegenomen treinverkeer moet het spoor tussen Zevenaar
en Emmerich worden uitgebreid met een derde spoor. Ook bleek het handiger om de
bovenleidingen op dit traject dezelfde spanning te geven als die op de Betuweroute
(25000 volt). Omdat er een mogelijkheid is dat het spoor naar Winterswijk in de
toekomst "onder de draad" komt, moest de spanningssluis ten oosten van
Zevenaar komen, ter hoogte van het viaduct Babberichseweg. Daarnaast wordt -op
dit moment van schrijven- een groot deel van het spoor tussen Zevenaar en Didam
verdubbeld. Enkele jaren geleden werd in het kader van het project "Prettig
Wachten" in het stationsgebouw een soort huiskamer ingericht. Dat laatste
had echter een keerzijde, want om dit mogelijk te maken werd een groot deel van
het stationsgebouw in de zomer van 2015 gesloopt! De gehele rechter vleugel ging
tegen de vlakte, waardoor het gebouw wel heel vreemde verhoudingen kreeg. gelukkig
is er ook een positieve ontwikkeling te melden. Jarenlang was Zevenaar slechts
een halte aan de regionale spoorlijn naar Winterswijk of Arnhem. Sinds 2017 is
het weer mogelijk om vanaf station Zevenaar weer rechtstreeks naar Duitsland te
reizen, zij het met een regionale treindienst tussen Arnhem en Dusseldorf. Toch
kreeg het station hiermee wel weer iets van haar internationale karakter terug

|
Boven:
Het huidige stationsgebouw werd in 1962 in gebruik genomen en is een ontwerp van
architect K. van der Gaast, die ditmaal werd geassisteerd door S.H. Krudde. Het
gebouw oogt erg eenvoudig, mede veroorzaakt door het feit dat de NS in die tijd
flink moest bezuinigen. Het werd dan ook grotendeels op de fundamenten van het
oude gebouw geplaatst, hetgeen nog altijd is te zien aan het iets naar voren verspringende
middendeel. Deze foto (gemaakt in het voorjaar van 2011) toont het stationsgebouw
in haar oorspronkelijke gedaante, enkele jaren later werd het voor een groot deel
gesloopt. Het grote plein voor het station is een oase van groen. Maar het heeft
ook een keerzijde; het stationsgebouw valt hierdoor nauwelijks op...
| | | Onder:
Het eerste stationsgebouw uit 1856, een groter contrast met het huidige exemplaar
-zeker zoals het er nu bij staat- is haast niet denkbaar. Het gebouw links op
de voorgrond is het voormalige stationspostkantoor. Dit pand uit 1915 staat er
nog altijd. Let ook op de fraaie GTW-bus. .
| | | | | | | Onder
(beide foto's): Twee foto's van de perrons, rechts gezien in de richting van het
stationsgebouw en links in westelijke richting. Station Zevenaar heeft één
langsperron en een eilandperron. Dat het allang geen grensstation meer is, is
aan de geringe lengte van de perrons te zien. Normaal gesproken is bij dergelijke
stations altijd een zeer lang perron, vanwege het uitvoeren van grenscontroles.
Dat gebeurt hier allang niet meer. Op de foto links is een trein van Syntus te
zien, zie zojuist is vertrokken richting Arnhem. Syntus verzorgde hier tussen
2001 en 2012 de treindiensten, tegenwoordig wordt dit door Arriva gedaan. Daarnaast
rijden er tussen Arnhem en Doetinchem treinen van "Breng" en verzorgt
Albelio sinds 2017 de treindienst naar Emmerich. In Zevenaar zijn dus drie vervoerders
actief... .
| | | | | | | Onder:
Op het eilandperron is een voor Nederland unieke constructie voor de bovenleiding
te zien. ze bestaan uit enkele masten, waarop een zeer brede, dubbele arm is gemonteerd.
Hiermee wordt vier sporen van een bovenleiding voorzien. Normaal gesproken zouden
hiervoor brede portalen zijn gebruikt. Het spoor tussen Arnhem en Emmerich werd
trouwens vrij laat geëlektrificeerd, pas in 1966. Het spoor naar Winterswijk
moet het nog altijd zonder doen, daar schijnt in de (nabije) toekomst verandering
in te kunnen komen... .
| Onder:
In de zomer van 2015 werd bij het stationsgebouw de rechtervleugel geamputeerd,
op deze foto (oktober 2015) zijn die werkzaamheden nog in volle gang. Het werk
vond plaats in het kader van het project "Prettig Wachten", waarbij
het restant van het gebouw tot een soort huiskamer werd ingericht. De "nieuwe"
zijgevel bestaat nu bijna volledig uit glas, waardoor het gebouw erg licht is
geworden. Helaas zijn de verhoudingen nu wel erg vreemd geworden... .
| | | | | Onder:
Vlakbij het station staat het verlaten fabriekscomplex van British American Tobacco.
Oorspronkelijk heette de fabriek Turmac (wat stond voor Turkish Macedonian Tobacco,
de twee landen waar vanuit de tabak werd geïmporteerd), en werd rond 1920
gesticht. De Turmac hield in 1960 op te bestaan, waarna de fabriek respectievelijk
door Rothmans en B.A.T. werd overgenomen. In 2008 sloot de fabriek definitief
haar deuren. Overigens staat dit deel van het fabriekscomplex ongeveer op de plek
waar ooit het GOLS-station was... .
| Onder:
Eveneens vlakbij het station staat het flink verwaarloosde huis "Mathena".
De havezate werd al aan het einde van de zestiende eeuw gebouwd en kreeg rond
1830 haar huidige vorm. Vanaf de jaren zeventig van de twintigste eeuw was het
huis in bezit van de naastgelegen tabaksfabriek, zodat deze haar fabriekscomplex
kon uitbreiden. Het huis werd een gezinsvervangend tehuis, later werd er een streekmuseum
in gevestigd. In 2010 kwam het echter leeg te staan, met de huidige staat als
eindresultaat. Maar er gloort hoop, onlangs werd bekend gemaakt dat het monumentale
pand zal worden gerestaureerd. .
|
| |
| |
versie: 19-08-2019 |