| |
LEIDEN
LAMMENSCHANS
| | |
| | Afkorting: | Ldl |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Architect: | K.
van der Gaast | Bouwjaar:
| 1961 | Baanvak:
| Leiden-Woerden | | |
| |
Tijdens zijn
lange loopbaan ontwierp architect K, van der Gaast een aantal spraakmakende stations,
die ook nu nog absoluut niet gedateerd overkomen. Maar aan het begin van de jaren
zestig waren daar ineens een paar stations die opmerkelijk onopvallend waren.
Dit had vooral te maken met de grootte van de stations, maar wellicht speelden
ook economische redenen een grote rol. Eén van die stations was het in
1961 in gebruik genomen Leiden Lammenschans, dat een eenvoudig stationnetje aan
een enkelsporige spoorlijn is. Maar wie goed kijkt ziet dat die schijn toch wel
wat bedrieglijk is. Bovendien draagt het station een voor Leiden heel bijzondere,
historische naam
Zoals zoveel plaatsen in ons land maakt ook Leiden in
de jaren na de Tweede Wereldoorlog een enorme groei door. De grootste uitbreidingen
vonden in die tijd vooral in het zuiden en oosten van de stad plaats, met name
in het gebied tussen de oude binnensrad en de spoorlijn Leiden-Woerden. Al snel
bestond behoefte aan een extra station in dit nieuwe deel van de stad. Deze werd
aan het begin van de jaren zestig gerealiseerd. Het was het sluitstuk van een
serie werkzaamheden aan de spoorlijn naat Woerden, zo werd het spoor in 1950 geëlektrificeerd
en een werd een groot deel in Leiden aan het einde van datzelfde decennium verhoogd.
Dat nieuwe station kwam pal naast het -eveneens gloednieuwe- spoorviaduct over
de Lammenschansweg en werd in het voorjaar van 1961 in gebruik genomen. De naam
van zowel het station als de naastgelegen weg verwijst naar een vroegere vesting
ten zuiden van Leiden, die tijdens de Tachtigjarige Oorlog voor deze stad een
cruciale rol zou spelen. Overigens was station Lammenschans pas het tweede volledig
nieuwe station dat sinds 1940 werd gebouwd. Dat andere station was trouwns het
vijf jaar eerder tot stand gekomen Amsterdamse station Sloterdijk, eveneens van
de hand van K, van der Gaast. Beide stations zijn ontworpen in een tijdperk dat
ook voorstadhalten -dat toen nog een relatief nieuw begrip was- nog van een volwaardig
stationsgebouw werden voorzien. Dit zou in de jaren die volgden behoorlijk veranderen
Anders
dan bij het kort tevoren gereed gekomen Rotterdamse station Bergweg het geval
was werd bij station Lammenschans het stationsgebouw volledig naar perronniveau
getild, waarbij deze via een hoge en vrij smalle trap te bereiken is. Ook is er
een hellingbaan naar het perron, die trouwens opvallend ver van het stationsgebouw
begint. Men zou verwachten dat het loket vlakbij de trap was, maar in werkelijkheid
was hier de wachtruimte. Om bij het loket te komen moest men na de trap direct
naar rechts, via een soort overdekt gangetje. De loketruimte was namelijk in het
midden van het gebouw, rechts daarvan waren nog wat dienstruimten en de toiletten.
De wachtruimte was -zoals al aangegeven- aan de linkerkant. De vorm van het gebouw
is erg eenvoudig en doet wel wat denken aan een wat kleinere versie van dat van
Purmerend of een smallere versie van het standaardstationsgebouw type Vierlingsbeek.
Ook nu domineert het dakoverstek, maar in plaats van een geribbelde betonrand
was er nu een brede band van blank gelakt hout. Een wat ongelukkige keuze kennelijk,
want al vrij snel kreeg deze een verflaag. Een ander wat minder geslaagd kenmerk
is de glazen wand in de straatgevel. Aan de perrongevel valt op dat het gebouw
steeds smaller wordt, waarbij het dak overigens even breed blijft. Zodoende zou
er een perronluifel moeten zijn, ware het niet dat het grootste deel door een
plantenbak wordt ingenomen. Aan de voet van de trap waren ruime fietsenstallingen.
In de tweede helft van de jaren negentig werd er een bewaakte fietsenstalling
gebouwd. Het stationsgebouw ia in de afgelopen bijna zestig jaar nauwelijks
veranderd aan de buitenkant. De grootste zichtbare veranderingen zijn het verdwijnen
van de stationsnaam, die in losse letters op de dakrand van het gebouw was aangebracht.
Ook de kleurstelling is tegenwoordig anders dan vroeger. De indeling is daarentegen
geheel gewijzigd. Halverwege de jaren tachtig werd de loketruimte verplaatst naar
de wachtgelegenheid, het vroegere plaatskaartenkantoor werd nu de wachtruimte.
Met deze indeling heeft het stationsgebouw nog bijna twintig jaar als zodanig
dienstgedaan, tot in 2003 de loketfunctie werd opgeheven. Sindsdien zijn reizigers
op de kaartautomaat aangewezen. Het stationsgebouw heeft enige jaren leeg gestaan,
maar heeft inmiddels al geruine tijd een horecabestemming. | Boven:
Voor de afwisseling begint deze pagina nu eens met de perronzijde van het stationsgebouw.
En dit is niet zonder reden, het is de meer aantrekkelijker kant van het bouwwerk.
Het brede dak zorgt voor wat beschutting.., voor de plantenbak. Het station verloor
in 2003 haar loket en heeft tegenwoordig een horecafunctie. De twee hier zichtbare
deuren gaven vroeger toegang tot de toiletten. Deze zijn echter al jaren niet
meer in gebruik...
| | | Onder:
Het gloednieuwe stationsgebouw in een nog `maagdelijke` omgeving. Zelfs de spoordijk,
die er toen ook nog maar net lag, is nog geheel onbegroeid. De foto toont het
gebouw in haar oorspronkelijke gedaante; de brede dakrand is nog van blank gelakt
hout, daar bovenop de stationsnaam in losse, gele letters. Die letters zouden
er nog zeker tot het begin van de jaren negentig blijven staan, de dakrand werd
echter al vrij snel van een verflaag voorzien
.
| |
| | | | Onder:
Zo ziet dezelfde voorzijde er nu uit. De stationsnaam is allang verdwenen en de
dakrand heeft al diverse kleuren gehad, maar verder is het gebouw aan de buitenzijde
eigenlijk nauwelijks veranderd. Dat kan echter bepaald niet van de omgeving worden
gezegd, op de achtergrond domineert het enorme gebouw van de ROC Rijnland (daarover
later meer). Mede door de dichte begroeiing lijkt de trap veel hoger te zijn,
dit is echter optisch bedrog... .
| Onder:
De hoge trap maakt het station niet voor iedereen even goed bereikbaar en een
lift is er niet. Gelukkig is er wel een hellingbaan, waarvan de toegang op straatniveau
opvallend ver van het stationsgebouw is... .
| | | | | Onder:
De ingang van het stationsgebouw was aan de rechterkant, waarbij men na de trap
eerst door een soort gangetje moest. Achter het smalle venster aan de linkerkant
was oorspronkelijk een wachtruimte. Halverwege de jaren tachtig veranderde de
indeling van het gebouw, waarbij diezelfde ruimte het plaatskaartenkantoortje
werd... .
| Onder:
De bewaakte fietsenstalling lijkt op het eerste gezicht uit dezelfde periode als
het stationsgebouw te zijn, maar in werkelijkheid werd deze pas in 1997 gebouwd.
Voor die tijd waren er alleen overdekte fietsenrekken. Let ook op de fraaie belettering
op de gevel, die doen denken aan de vroegere letters op het stationsgebouw... .
| | | | | Onder:
Op het pleintje voor het station staat dit beeldje (gemaakt door de beroemde beeldhouwer
Wenckebach), voorstellende Cornelis Joppenszoon met een grote pot hutspot. Het
speelde zich af tijdens de Tachtigjarige Oorlog, waarbij het verhaal gaat dat
tijdens het Beleg van Leiden (1574) deze Joppenszoon als eerste ontdekte dat het
Spaanse leger de stad op stel en sprong had verlaten en daarbij zelfs hun eten
achterlieten. Die Spanjaarden zaten destijds in de Schans Lammen, een vesting
dat zich op ruim een kilometer ten zuidoosten van het latere station bevond. Aan
deze vroegere schans dankt het station haar naam. Overigens wordt in Leiden nog
altijd op 3 oktober (de dag van het "Leidens Ontzet") Hutspot, haring
en wittebrood gegeten... .
| Onder:
Het enorme gebouw van het vroegere ROC Leiden, dat direct ten zuiden van het station
staat. Het complex kwam rond 2010 gereed en is één van de twee kolossale
gebouwen die de onderwijsinstelling liet bouwen. De ambities bleken veel te hoog
en het gebouw werd veel duurder dan begroot. Tot overmaat van ramp bleek dit gebouw
(aanvankelijk) ongeschikt als schoolgebouw te zijn! Het betekende het einde van
de ROC Leriden, dat uiteindelijk niet failliet ging maar wel werd ontmanteld.
Inmiddels valt het gebouw onder het ROC Rijnland en wordt er "gewoon"
lesgegeven... .
|
| |
| |
versie: 5-08-2019 |