|
|
ZEIST
Afkorting: |
Zt |
|
Maatschappij: |
Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij
(NBM) |
Architect: |
onbekend |
Bouwjaar:
|
1901 |
Gesloopt: |
1976 |
|
|
|
|
Zeist
is een middelgrote plaats in de provincie Utrecht, ten oosten van
de gelijknamige provinciehoofdstad. Het is vooralbekend dankzij onze
nationale voetbalbond, die er haar hoofdkwartier heeft. Ook de Rijksdienst
voor de mumentenzorg is hier gevestigd en hoevel Nederlanders zullen
wel niet dagelijks met Zeister bestek (Gero, Sola) hebben gegeten?
De geschiedenis van de spoorwegen in Zeist is een verhaal op zich.
Ooit telde de gemeente niet minder dan vijf stations langs drie verschillende
spoorlijnen. Desondanks kan er niet echt gesproken worden van een
rijke geschiedenis. Het enige station dat in de Slotstad zelf heeft
gestaan is alweer meer dan dertig jaar geleden gesloopt en het station
dat de naam Zeist mede draagt, ligt nog steeds op flinke afstand.
Van de overige drie stations in de gemeente is alleen Den Dolder (dat
ook in de gemeente Zeist ligt) nog in gebruik. Van het station van
Huis ter Heide is het stationsgebouw nog bewaard gebleven en van station
Bosch en Duin schijnt nog een deel van het perron te liggen. Van het
station van Zeist herrinneren alleen de Stationslaan én een
heel opmerkelijk spoorviaduct, maar daarover later meer
Het eerste station dat de naam Zeist droeg werd al in 1845 in gebruik
genomen. Dit station langs de spoorlijn Utrecht-Arnhem (het huidige
Driebergen-Zeist) lag echter op grote afstand van zowel Driebergen
als Zeist. In een vroeg statium kwam er al een paardetram-verbinding
tussen Zeist, het station en Driebergen.
In 1900 werd de Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij (NBM) opgericht
als dochteronderneming van de NCS. In tegenstelling tot wat de naam
deed vermoeden groeide dit bedrijf vooral tot trammaatschappij uit.
De enige spoorlijn die deze maatschappij liet aanleggen was de lijn
De Bilt (Bilthoven)-Zeist, via Huis ter Heide en Bosch en Duin. De
NBM exploiteerde de spoorlijn en de meeste van haar tramlijnen niet
zelf, dit lieten ze over aan moedermaatschappij NCS. Opmerkelijk detail:
de NBM zou het uiteindelijk veel langer uithouden dan de NCS. Toen
deze laatstgenoemde maatschappij in 1919 ten onder ging, werd de NBM
volledig losgekoppeld en ging als zelfstandig bedrijf verder. In de
jaren vijftig veranderde de naam in Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij
(de afkorting bleef ongewijzigd) en werd het een busbedrijf. In deze
vorm heeft het uiteindelijk nog bestaan tot 1973, toen het na een
fusie verder ging als Centraal Nederland (CN). Dit busbedrijf zou
op haar beurt -via Midnet- weer opgaan in het huidige Connexxion.
Terug naar station Zeist. Zoals gezegd was de spoorlijn tussen Zeist
en Bilthoven de enige spoorlijn van de NBM. Het station van Zeist
was het eindpunt van deze spoorlijn. Het stationsgebouw werd, gelijktijdig
met het spoortraject naar Bilthoven, in augustus 1901 in gebruik genomen.
Alhoewel de concessie (in dit geval het recht om een bepaalde spoorlijn
te mogen exploiteren) aan de NBM werd toegewezen werd de aanleg van
de spoorlijn en de bouw van de stationsgebouwen door de NCS uitgevoerd.
Het station in Zeist werd daardoor een typisch NCS-station. Het bestond
uit drie gebouwen die door één grote overkapping waren
overdekt.
Het station was in feite een vergrootte versie van het station van
Bilthoven, dat uit twee perrongebouwen bestaat. Het verschil met laatstgenoemde
station is dat het station van Zeist over een restauratie beschikte.
Het station is een eilandstation, ondanks het feit dat het een eindstation
is. Hierdoor ontstond een groot stationsplein waarop het station letterlijk
een centrale plaats innam. Kennelijk hield NCS in die tijd een standaardisatie
aan want bijna alle stations die deze maatschappij tussen 1890 en
1910 bouwde waren van dit type. De ingang bevond zich niet aan de
kopse kant, zoals gebruikelijk bij eilandstations, maar aan de zuidelijke
perronkant. Het kopspoor was aan deze kant een flink stuk korter.
Hierdoor ontstond ruimte voor een brede trap, die de ingang van het
station vormde.
|
|
Boven:
Het station, kort na de opening. (ansichtkaart)
|
|
Onder:
nog een ansichtkaart uit de beginjaren van het station. Let ook
op hoe kaal de stationsomgeving in die tijd nog was.
|
|
|
|
Onder:
Het perron van station Zeist. De trein, met een stoomlocomotief
uit de serie 5500, staat klaar voor vertrek.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een bijzondere luchtfoto van het station en omgeving uit het begin
van de jaren dertig. Het station staat letterlijk centraal op
het stationsplein. Rechts daarvan de twee tramremises van de NBM.
De grote remise rechtsonder werd in de jaren na de Tweede Wereldoorlog
om-gebouwd tot busremise. Het werd uiteindelijk in 1986 gesloopt.
Het station en de gasfabriek, dat direct achter het station stond,
waren toen allang verleden tijd...
|
|
|
versie: 13-02-2009 |