|  
         
     | 
     | 
    
     
       ZEIST 
      
      
         
           In het 
            eerste jaar van haar bestaan was de spoorlijn best succesvol en al 
            snel wordt de spoorlijn verdubbeld. Maar als Zeist een knooppunt van 
            tramwegen wordt en men vanuit Zeist per tram naar Utrecht, Amersfoort 
            en zelfs naar Arnhem kan reizen, gaat het bergafwaarts met de spoorverbinding. 
            In 1941, tijdens de Duitse bezetting, komt er dan ook een einde aan 
            het reizigersvervoer. Nadat het treinverkeer was beëindigd verdween 
            een groot gedeelte van het spoortraject. De Duitsers braken een groot 
            deel van de rails op en voerden deze naar Duitsland af.  
            Na de Tweede Wereldoorlog werd het spoor naar Zeist echter weer opgebouwd. 
            Dit keer echter als goederenlijn. Het bleef dit keer dan ook bij een 
            enkelsporig traject. Passagierstreinen hebben nooit meer op deze lijn 
            gereden, maar voor het goederenvervoer bleef de lijn nog tot 1972 
            in gebruik. 
            Vanaf het midden van de jaren zeventig wordt de spoorlijn naar Zeist 
            voor de tweede keer opgebroken. In 1976 wordt het stationsgebouw gesloopt. 
            Hiermee leek er na 75 jaar een definitief einde aan het spoor in Zeist 
            te komen. Of toch niet
? 
            Als in het midden van de jaren tachtig de Rijksweg A28 naar Utrecht 
            wordt aangelegd, wordt ten noorden van Zeist en langs het voormalige 
            spoortracé naar Bilthoven, een heus spoorviaduct gebouwd. En 
            dat terwijl het spoor al zo'n tien à twaalf jaar daarvoor was 
            opgebroken! Geloofde men nog werkelijk dat de spoorlijn voor een derde 
            keer zou worden aangelegd? Of heeft men niet opgelet bij het ontwerp 
            van de snelweg? Feit is echter dat er al bijna 25 jaar lang een betonnen 
            spoorviaduct ligt, waar nog nooit een rail op heeft gelegen, laat 
            staan dat er ooit een trein overheen is gegaan. Toch heeft het viaduct 
            wel degelijk een "functie" gehad, op het betonnen dek loopt 
            een kerosineleiding naar de vliegbasis Soesterberg. Sinds november 
            2008 is deze vliegbasis echter opgeheven. Wat er nu met de brandstofleiding, 
            en dus ook met het nooit gebruikte spoorviaduct, gaat gebeuren is 
            nog niet bekend
 | 
           
            
           | 
         
         
           
            
              Boven: 
                Aan de zuidelijke kant was het perronspoor veel korter dan aan 
                de andere zijde van het perron. Het stootblok bevond zich achter 
                de struiken, rechts op de afbeelding. Hierdoor kon een duidelijke 
                ingang, door middel van een brede trap, worden gemaakt. 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
            
              Onder: 
                Het Bethanieplein met op de achtergrond het -inmiddels voormalige- 
                station. De foto werd in het voorjaar van 1946 gemaakt. Links 
                op de achtergrond is nog net een tram zichtbaar die het tramstation 
                binnen komt lopen. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
        
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het nooit afgebouwde, en dus nog ongebruikte, spoorwegviaduct 
                over de A28. 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                De afbraak van station Zeist in 1976. 
             
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |  
            
           | 
           
             Bron: RailHobby (01-1986) 
           | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
      versie: 16-02-2009 |