Home ] Terug naar de eerste pagina ]

   

 

ZEIST

 
   
In het eerste jaar van haar bestaan was de spoorlijn best succesvol en al snel wordt de spoorlijn verdubbeld. Maar als Zeist een knooppunt van tramwegen wordt en men vanuit Zeist per tram naar Utrecht, Amersfoort en zelfs naar Arnhem kan reizen, gaat het bergafwaarts met de spoorverbinding. In 1941, tijdens de Duitse bezetting, komt er dan ook een einde aan het reizigersvervoer. Nadat het treinverkeer was beëindigd verdween een groot gedeelte van het spoortraject. De Duitsers braken een groot deel van de rails op en voerden deze naar Duitsland af.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het spoor naar Zeist echter weer opgebouwd. Dit keer echter als goederenlijn. Het bleef dit keer dan ook bij een enkelsporig traject. Passagierstreinen hebben nooit meer op deze lijn gereden, maar voor het goederenvervoer bleef de lijn nog tot 1972 in gebruik.
Vanaf het midden van de jaren zeventig wordt de spoorlijn naar Zeist voor de tweede keer opgebroken. In 1976 wordt het stationsgebouw gesloopt. Hiermee leek er na 75 jaar een definitief einde aan het spoor in Zeist te komen. Of toch niet…?
Als in het midden van de jaren tachtig de Rijksweg A28 naar Utrecht wordt aangelegd, wordt ten noorden van Zeist en langs het voormalige spoortracé naar Bilthoven, een heus spoorviaduct gebouwd. En dat terwijl het spoor al zo'n tien à twaalf jaar daarvoor was opgebroken! Geloofde men nog werkelijk dat de spoorlijn voor een derde keer zou worden aangelegd? Of heeft men niet opgelet bij het ontwerp van de snelweg? Feit is echter dat er al bijna 25 jaar lang een betonnen spoorviaduct ligt, waar nog nooit een rail op heeft gelegen, laat staan dat er ooit een trein overheen is gegaan. Toch heeft het viaduct wel degelijk een "functie" gehad, op het betonnen dek loopt een kerosineleiding naar de vliegbasis Soesterberg. Sinds november 2008 is deze vliegbasis echter opgeheven. Wat er nu met de brandstofleiding, en dus ook met het nooit gebruikte spoorviaduct, gaat gebeuren is nog niet bekend…
Boven: Aan de zuidelijke kant was het perronspoor veel korter dan aan de andere zijde van het perron. Het stootblok bevond zich achter de struiken, rechts op de afbeelding. Hierdoor kon een duidelijke ingang, door middel van een brede trap, worden gemaakt.
 
Onder: Het Bethanieplein met op de achtergrond het -inmiddels voormalige- station. De foto werd in het voorjaar van 1946 gemaakt. Links op de achtergrond is nog net een tram zichtbaar die het tramstation binnen komt lopen.
 
 
Onder: Het nooit afgebouwde, en dus nog ongebruikte, spoorwegviaduct over de A28.
Onder: De afbraak van station Zeist in 1976.
 
Bron: RailHobby (01-1986)

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 16-02-2009