Amersfoort is één van de drukste
spoorwegknooppunten van Nederland Het is een belangrijke schakel
in het spoorwegverkeer tussen de randstad en noord- en oost-Nederland,
met intercityverbindingen naar Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Enschede,
Leeuwarden en Groningen. Daarnaast is het ook een belangrijk overstapstation
voor de richtingen Hilversum, Utrecht, Ede-Wageningen, Aperdoorn
en Zwolle. Het enorme emplacement is één van de grootste
van het land. Het grote rangeerterrein was ooit hét centrum
van het goederenvervoer in Nederland. Ook het feit dat hier de hoofdwerkplaats
voor het goederenmaterieel (de latere Wagenwerkplaats Amersfoort)
gevestigd was herinnerd aan een rijk goederenverleden.
Het station staat opvallend ver uit het centrum. Dit is echter niet
toevallig ontstaan. Het was de in 1886 aangelegde spoorlijn naar
Kesteren, die de huidige plaats van het station bepaalde. Toen het
eerste station op deze locatie in 1901 haar deuren opende lag het
letterlijk "in the middle of nowhere", maar al snel breidde
de stad zich in westelijke richting uit. Zodoende ontstond een nieuw
(zaken)centrum naast de historische binnenstad, die daardoor grotendeels
intact bleef.
Het stationsgebouw werd tegen een helling van een kleine heuvel
gebouwd. De sporen liggen daardoor lager dan het stationsgebouw,
dat aan de perronzijde één verdieping meer heeft dan
aan het stationsplein. Bij het binnenkomen van het station loop
je vanuit het entreegebouw dan ook meteen over het voetgangersviaduct
en ga je de trap af naar de perrons. Een soortgelijke situatie komt,
in Nederland, verder alleen in Zandvoort voor.
Al vanaf de jaren vijftig wordt duidelijk dat het station te klein
aan het worden is. Vooral in de spits is het vaak zo druk dat het
station compleet verstopt raakt. Er wordt nog wel een tweede voetgangersviaduct
gebouwd. Misschien herinnert u zich die lelijke feloranje "luchtsluis"
nog wel. Daarmee werd het probleem niet opgelost. In 1995 werd het
oude stationsgebouw van Amersfoort gesloopt.

|
|