Er is
in de afgelopen 15 jaar veel veranderd in en om het station van Zaandam. Het bekendst
en meest in het oog springend zijn de "gestapelde Zaanse huisjes", die
werden toegepast bij een hotel. Ook kwam er een nieuw stadhuis, nieuwe appartementen
en werd de verkeerssituatie aangepast. Ook het station ging flink op de schop.
Er kwamen nieuwe entrees en de bekende rode overkapping werd wit geschilderd.
Vooral dat laatste is even wennen, maar het station oogt daardoor wel een stuk
lichter en overzichtelijker. Toch is het jammer dar die felrode kleur is verdwenen,
het contrasteerde immers buitengewoon goed met het groen van de bebouwing in en
om het station. De overkapping heeft nu veel meer een utilitair karakter gekregen.
Desondanks is het inmiddels 40 jaar oude station weer helemaal bij de tijd. Hoe
anders was dit aan het begin van de jaren tachtig. Terwijl in die tijd al het
ene na het andere historische station tegen de vlakte was gegaan, soms zelfs nog
in perfecte staat, moest Zaandam het doen met een station dat al jaren bijna letterlijk
op instorten stond. Niet voor niets stond het destijds bekend als "het meest
verloederde station van Nederland". De bouw van de Hemspoortunnel onder het
Noordzeekanaal was uiteindelijk de directe aanleiding om ook het bouwvallige station
door een compleet nieuw exemplaar te vervangen. Tot dan toe reden de treinen over
de legendarische Hembrug, ooit de grootste draaibrug van Europa. Die brug was
al heel lang een knelpunt voor zowel het trein- als het scheepvaartverkeer. Toen
de brug in de jaren zeventig ook nog eens meerdere keren werd aangevaren -met
wekenlange stremmingen in het treinverkeer tot gevolg- was de maat vol; ze werd
vervangen door een driesporige tunnel. Omdat het spoor in Zaandam moest worden
verlegd was het mogelijk het nieuwe station wat dichter bij het stadscentrum te
bouwen, ze schoof zo'n 150 meter op in zuidoostelijke richting. Een bijkomend
voordeel was dat even ten noorden van het station een fly-over kon worden gebouwd,
zodat het treinverkeer van en naar Hoorn of Alkmaar elkaar niet meer in de weg
zaten. Ook was het mogelijk om tijdens de ombouw het oude station te blijven gebruiken,
aan onderhoud werd toen trouwens weinig tot niets meer gedaan
Het huidige
station van Zaandam werd in 1983 in gebruik genomen. Het bestaat uit twee eilandperrons,
met daarboven een brede traverse annex stationsgebouw. Voor deze constructie moest
wel worden gekozen omdat het station pal naast een drukke verkeersweg werd gebouwd.
Omdat ook het aanvullende openbaar vervoer hier een plekje moest krijgen was er
simpelweg geen ruimte voor een conventioneel stationsgebouw. In feite is het een
soort omgekeerd viaductstation. De grote blikvanger van het station is de perronoverkapping.
Deze bestaat uit een zogenoemd spaceframe, een constructie waarbij een forse overkapping
met relatief weinig steunpunten kan worden gebouwd. Hetzelfde type spaceframe
zou trouwens later ook worden toegepast bij de centrumstations van Almere en Lelystad,
die net als station Zaandam werden ontworpen door architect P.A.M. Kilsdonk. Met
de ingebruikname van dit station brak een nieuw tijdperk aan in de Nederlandse
stationsarchitectuur. Na de toch wel zeer magere jaren mocht het station eindelijk
weer worden gezien. Om die reden hoort dit station eigenlijk niet thuis in deze
periode. Maar ook een "overgangsstation" als deze moet er nu eenmaal
tussen staan

|
. Boven
en onder: Sinds enkele jaren is dit de nieuwe hoofdingang van het station. Ze
werd gebouwd op een nieuw viaduct over de sporen, dat niet alleen een fietspad
is maar ook voorzien werd van de nodige winkeltjes. Die zijn ondergebracht in
kleine huisjes in een typische Zaans-groene kleur. Die winkeltjes vervangen voor
een groot deel de commerciële invulling in de stationstraverse, die nu een
stuk overzichtelijker is geworden. (foto onder) Merk ook op dat de traverse een
niveauverschil kent. .
|